iwan500 Geplaatst: 10 mei 2017 Geplaatst: 10 mei 2017 Ik heb gisteren op mijn aardappellen en aarbeien en frambozen een laag sto neergelegd.Wat zijn de voor en nadelen hiervan?En hoe zorg ik ervoor dat het sro niet wegwaaid naar de buurman? Quote
pompedomp Geplaatst: 10 mei 2017 Geplaatst: 10 mei 2017 ik heb dit jaar voor het eerst een volkstuin en mulch ook met stro, maar ervaringen zijn dus nog beperkt.je andere vraag kan ik wel beantwoorden: ik heb het stro nat gemaakt met een gieter nadat ik het verspreid had. mijn ervaring is dat het daarna gewoon blijft liggen en dat het alleen in het begin wat lastig is. Quote
oscardevos Geplaatst: 10 mei 2017 Geplaatst: 10 mei 2017 Nat stro onder aardbeien is erg prettig voor slakken. Lekker beschut, vochtig en straks voedsel in overvloed Ik heb het 2 jaar geleden direct verwijderd bij mijn aardbeien. No strawberries for me Quote
weknow Geplaatst: 10 mei 2017 Geplaatst: 10 mei 2017 Probeer het eens met houthaksel, Oscar. Maar dan niet in de bodem werken i.v.m. met stikstofonttrekking uit de bodem tijdens eerste vertering van hout. Ook zijn er rassen aardbeien die hun vruchten niet plat tegen de grond drukken, maar er losjes boven laten hangen. (Ik heb er zo een al vele jaren...weinig problemen met vraat van slakken of pissebedden...weet helaas niet welk ras het is...heeft vele andere rassen die ik geprobeerd heb overleefd vanwege smaak en makkelijke teelt....kan iemand helpen met benoemen?) Dan is stro niet zo nodig...hoewel houthaksel ook sowieso een prima bodemverzorging is...helpt bodem eronder vochtig houden en bovenop droog + wordt op den duur, als het langzaam verteert, uitstekend organisch materiaal dat luchtige + vochtvasthoudende bodem geeft, bodemleven stimuleert en wortelvorming stimuleert. Hier is dat spul standaard onder alle fruitstruiken en...als ik genoeg kan krijgen...ook fruitbomen als bodembedekking. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.