Juna Geplaatst: 12 juni 2017 Geplaatst: 12 juni 2017 Hoi allemaal!Sinds een tijdje heb ik flink wat schade aan planten, vooral aangevreten blad en zwakker wordende planten in het algemeen.Na wat adviezen hier ben ik ook s'nachts eens gaan kijken en uiteindelijk vond ik taxuskevertjes en pissebedden die beiden aan de planten eten.De taxuskevers is waar ik graag iets aan wil doen. Nu heb ik verschillende methoden gevonden op het internet.Ik gebruik geen gif, dus die optie valt af. Wat ik nog als opties tegenkom:-Nachtelijke tuinwandelingen om de kevers te zoeken-Kleefband-Aaltjes tegen taxuskevers -Compost speciaal (met een schimmel waar zowel de larven als de kevers niet tegen kunnen)https://www.gardenspecials4u.nl/compost-speciaal-Kruidenmengsel van Pireco die de smaak en geur van de plant (alleen waarneembaar voor insecten) veranderd, waardoor ze de plant met rust zouden laten. (https://www.pireco.nl/?post_type=portfolio&p=73) Ik was benieuwd naar de ervaringen van anderen met deze producten. En uiteraard ook naar andere ideeën.Ik vind zelf het kleefband geen optie, omdat andere insecten daar ook op vast blijven zitten. Ik neig naar de compost methode, het heet letterlijk 'compost speciaal', en is vrij duur. Maar het schijnt te helpen in alle stadia van het leven van de taxuskever. Wat wel handig is natuurlijk. En ik zou het heel lokaal kunnen gebruiken. Alleen waar nodig. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën, tips en ervaringen. Quote
oscardevos Geplaatst: 12 juni 2017 Geplaatst: 12 juni 2017 Mijn hortensia's worden op dit moment ook belaagd door taxuskevers. Dure opties als nematoden hebben misschien op termijn effect via de larven (vreten aan de wortels), maar de enige schade ondervind ik op dit moment door de volwassen kevers, dus die moet je dan ook nu aanpakken. Geen kevers leggen ook geen eitjes. De kevers zijn 's avonds prima te spotten onder het blad. Ik bekijk met een zaklampje de bladeren en verwijder ze op een biologisch verantwoorde manier Misschien zitten ze er overdag ook, maar ik neem ze mee in de slakkenronde Flink schudden helpt ook, maar dat moet je plant aankunnen. Ze vallen er dan soms gewoon uit. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.