Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo moestuiners!

Ik ben al een poosje aan het googlen en ik kan er maar niet achter komen wat het probleem is dat mijn plantjes hebben.

Vooral mijn munt planten hebben er last van. De basillicum en peterselie heb ik al weggooid vanwege het probleem. Maar nu ook het nog onbekende plantje waarmee ik een bonsai wilde beginnen is aangetast.

Het begon met kleine vlekjes in de bladeren, en doorzichtige plekken. Maar nu vormen zich ook zwarte stippen in de bladeren. Deze bewegen niet en zitten echt vast aan de plant.

Ik wil heel graag mijn aardbeien en drop munt behouden. Ik heb ze al eens een keer helemaal teruggeknipt. Wie weet wat het is en wat is er aan kan doen. Ik kwam zelf op spint of trips. Maar ik kan de zwarte vlekjes nier verklaren.

Ik ben echt een beginner!

Alvast bedankt 4c3dd0b3ed6f82cec679e79afa681895.jpg729020dd39ff79ad668596c6c6724313.jpg9a281ab8903175011816e6095fecca76.jpgbd2919b4debfba82d9d28894fb4d0bdb.jpg

Geplaatst:

Rezarose zie [ur=https://www.moestuinforum.nl/blad-van-munt-basilicum-en-rozemarijn-aangetast-t21108.htmll]post[/url]

Ik denk aan larven van mineervliegen in peterselie (de zwarte puntjes in de gangetjes zijn uitwerpselen) en zuigschade van trips in je munt.

Kijk eens goed onder de muntbladeren. Misschien kun je ze ontdekken.

Bij welke omstandigheden staan de planten? Binnen/buiten? Temperatuur?

Geplaatst:

Ze staan binnen. In de zomer is het hier heen warm toen hadden men kruidenplantjes er al last van. Nu is het vrij tochtig en koud in huis en staan ze bij het raam.

Geplaatst:

Hoe lang ik ook kijk. Ik kan geen beestjes ontdekken ook niet met de loep. Ik ben 2 dagen geleden begonnen met sproeien van spiritus en zeep. Maar dat lijken de planten ook niet zo leuk te vinden

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...