mastert Geplaatst: 24 maart 2018 Geplaatst: 24 maart 2018 Misschien een vreemde vraag, aan de meer ervaren tuiniers. Maar als beginner, met nog niet zo lang een tuin, weet ik nog niet altijd precies, waar ik wat wil en kan hebben. Ik weet dat de Paw-paw , door de penwortel bijna onmogelijk te verplaatsen is. En ik heb het idee, dat voor rabarber hetzelfde geldt. En grote bomen is ook erg lastig, met veel voorbereiding. Maar ik denk dat o.a. frambozen, bramen, kruisbessen, die van onder de grond makkelijk nieuwe groei maakt, dat een stuk minder een probleem is. Ik zeg niet, dat het bevordelijk is, maar ze overleven het wel, en zijn redelijk snel, het volgende jaar, weer hersteld. Is er meer fruit wat nog te verhuizen is, of juist helemaal niet? Quote
Bit Geplaatst: 25 maart 2018 Geplaatst: 25 maart 2018 Weet ik over paw paw niks te zeggen, geen ervaring mee. Rabarber is in ieder geval gewoon goed te verpoten en ook te scheuren / delen. Maar inderdaad, dat doe je best wel met beleid; net als een oude klomp pioenrozen: ze hebben zware dikke vlezige wortels die makkelijk gaan rotten, zeker in de winter, maar heel goed te doen hoor. In heel rijke grond terug poten. Bij het verpoten van fruitstruiken het best de struik zelf ook snoeien als je hem herplaatst, ik haal wel tot een derde van de struik er uit ( uitdunnen ), beetje afhankelijk van de leeftijd en de maat kluit die je meeneemt. Jonge struikjes haal ik misschien een tak weg ofzo. Je geeft de verpote struik zeg maar wat meer kans de klap goed te overleven. Ook het moment van verpoten telt erg mee, staat de struik al in het blad, haal ik meer weg. Weet ik zo gauw niet iets te bedenken wat echt niet te verpoten is. Noot is lastig, heel lastig. Die heeft heel kwetsbare wortels en in de winter snoeien van noot is al niet echt aan te bevelen, dus sja. daar koop ik dan liever een nwe. Heb noot wel eens verpoot, maar dat blijf je jaren lang merken, pas na een jaar of 4-5 ging dat ding weer eens normaal aan de groei. Druif is niet heel eenvoudig te verpoten, wel te doen hoor, maar is hij al wat ouder, dan beter een nwe kopen. Druif maakt een heel erg vertakt , breed en diep, weinig compact wortelgestel, dat blijft wat lastig. Quote
mastert Geplaatst: 25 maart 2018 Auteur Geplaatst: 25 maart 2018 Dat is dan een punt van aandacht voor de volgende keer. ik moet dan de volgende keer meer snoeien. En bij de rabarber, die het ternauwernood overleefde, had ik dieper, en zorgvuldiger moeten graven. bedankt voor deze tip. Ik vond het wel heel makkelijk, om framboos, braam en honingbes te verplanten. Kijken of ik dan ook iets met snoei kan doen. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 26 maart 2018 Geplaatst: 26 maart 2018 Het nadeel als je gaat aanplanten is natuurlijk dat de omstandigheden veranderen en dat niet alles gaat zoals je gepland hebt. In het begin staat alles vol in de zon en vol in de wind als je kaal begint. Maar later staan sommige dingen ineens in de schaduw, misschien omdat die ene boom toch groter is gegroeid dan je had gedacht waardoor iets anders in de schaduw komt te staan, of juist dat iets zo langzaam is gegroeid dat hij zichzelf laat overgroeien door andere soorten. En bijv kiwibes en pawpaw is helemaal moeilijk omdat de vruchten volop zon moeten hebben maar de jonge planten juist niet teveel in de zon moeten. Hoe dan... eerst wel schaduw en dan niet. Het is best lastig.Ook de hoeveelheid beschutting vind ik van tevoren lastig in te schatten. Wanneer staat een kiwibes/vijg/abrikoos beschut? Ja in een stadstuin sowieso. Maar in een weitje in niemandsland... wanneer staat het dan beschut? Als je 9 halfstam bomen op 3,5x3,5 (=vrij dicht?) in een vierkant plant (3 bomen x 3 bomen), en je zet hierbij de abrikoos als middelste, is dat dan beschut? Tja ik weet het eigenlijk niet. Maar als ik over een paar jaar ga merken dat de vruchten niet rijpen zal ik toch iets moeten doen. Hoewel verplaatsen dan niet de voorkeur heeft, maar eerder de omgeving veranderen (zodat ie toch beschutter staat). Verplaatsen is toch lastig omdat de plant/boom zich helemaal settelt en dan eruit gerukt wordt.Ik zou zeggen planten die zich goed laten stekken en scheuren en die vanuit de wortel uitlopen zijn vrij eenvoudig te verplaatsen omdat die als ze het moeilijk hebben gewoon zichzelf kunnen "stekken" cq een nieuwe uitloper uit de wortel kunnen aanmaken. Maar fruitbomen zijn wat lastiger, en dan met name bomen die weinig haarwortels rond de kluit maken of die een penwortel schieten Quote
roeier Geplaatst: 26 maart 2018 Geplaatst: 26 maart 2018 Wat het snoeien betreft let je normaal op de kroon - kluit verhouding. Het wortelgestel moet in verhouding blijven tot de kroon die zich gaat vormen. Bij verplaatsen verknoei je altijd wat van de wortels, dus dan haal je boven de grond ook wat weg, anders raakt de balans zoek. Rabarber is sterk, maar raakt wel gemakkelijk van slag door een verplaatsing. Daar ken ik een paar onderwerpen over, zoals: https://www.moestuinforum.nl/post354293.html en https://www.moestuinforum.nl/post345020.html. Vooral droogte is een probleem. Reken er op dat je een jaar oogst kwijtraakt. Rode bessen heb ik ook wel eens verplaatst, een paar seizoenen terug. Die zie ik dit jaar nog niet terugkomen op het oude nivo. Het waren oude struiken, ze zien er nog altijd wat skelet-achtig uit. Ik heb ook er ook stekken van gemaakt, wat aansloeg is nog klein maar ziet er in elk geval fris uit. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.