Ga naar inhoud

Zilverwitte alsem tegen phytophthora?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een zilverwitte alsem plant staan (dit jaar gezaaid, nu al een flinke plant!) en ik heb er nu 2 keer een extraxt van gemaakt, en de tomaten planten er al 1 keer mee 'behandeld' (er overheen gegoten). Het moet phytophthora vertragen, voorkomen, en zelfs bestrijden. Maar hoe en wat en waarom kan ik niet echt vinden, het staat op een mexicaanse site die niet echt mee werkt...

Hans, heb jij er al wat mee gedaan?

• 3 years later...
Geplaatst:

Heeft er iemand nog zaden van de witte alsem. Er zijn diverse rassen , om de tomatenplaag tegen te gaan ( phytophtora) is me verteld heb je de kamperalsem nodig ofwel de artemesia camphorata of artemesia alba . Heeft iemand dit ras of wil zijn ervaringen met phytophthora delen . zaden moeten opgestuurd worden naar Belgie of is er iemand vanuit de Kempen die deze gezochte zaden heeft ?

Geplaatst:

Ik wil dit het komende jaar ook proberen.

hier http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85612475009 staan de resultaten van een onderzoek hiernaar. Ik heb het niet volledig doorgelezen, maar de conclusie is:

"The chloroform -methanol extract of the green parts of A. ludoviciana, contains the secondary

metabolites, borneol, camphor and cis-verbenol. These essential oils showed antioomycetic properties

as a mixture, so it can be affirmed that this plant is toxic to Phytophthora spp. "

De grootste belemmering daarvan voor een tuinier is, dat je waarschijnlijk liever geen chloroform op de planten spuit. Misschien dat spiritus (methanol met ethanol) of een "gewone" alcohol (ethanol)-oplossing evengoed werkt, mocht een aftreksel/thee het niet doen.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Twee maanden geleden stond ik in de winkel en kende het kruid alsem niet, heb het toen gekocht maar lijkt groener dan de zilverwitte alsem. Heb het geplant aan twee bessenstruiken aangezien men dat hier op het forum aanraad voor de combinatieteelt. Plant groeit supersnel, gekocht als plantje onder de 10 cm, nu staat hij reeds op 1 meter hoogte.

1) Hoe zijn de ervaringen nu van alsem besproeiing tegen phytophthora?

2) Geldt dit eigenlijk voor alle soorten alsem absint dat deze helpen tegen phytopthora of zitten er andere stoffen in de verschillende soorten?

3) Ik veronderstel dat de tomaten en aardappelen hiermee besproeien niet echt schadelijk is aangezien je de bladeren toch niet kunt opeten. Bij de tomaten zou ik dan stoppen vanaf er vruchten aan beginnen te hangen.

4) Gebruikt iemand het om iets mee te bereiden voor zelf te eten? Wel gelezen dat er mensen zijn die er thee van zetten maar dat deze niet echt drinkbaar is. Uit ervaring kan ik al zeggen dat het rauw maar vies smaakt.

Geplaatst: (aangepast)

Ik kan je niet echt helpen met ervaringen tegen aardappelziekte, want mijn zaadjes zijn niet opgekomen.

Wat betreft andere alsem: ik heb al jaren absint-alsem (prachtige plant in de lente). Misschien dat ik die volgend jaar ga gebruiken ipv zilverwitte (ik verwacht niet dat het kwaad kan).

Ik heb er wel een aftreksel van gemaakt, maar het is vreselijk bitter (ook de absint wordt er viezer van )

aangepast door Gast
Geplaatst:
Ik veronderstel dat de tomaten en aardappelen hiermee besproeien niet echt schadelijk is aangezien je de bladeren toch niet kunt opeten. Bij de tomaten zou ik dan stoppen vanaf er vruchten aan beginnen te hangen.

hopelijk is het niet schadelijk en veranderd het niets aan de smaak van de vrucht/knol, anders ga ik het niet gebruiken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...