Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

cysteaaltjes


jos

Aanbevolen berichten

Collegae-tuinders,

verleden week heb ik mijn laatste aardappels gerooid.

Op het betreffende stuk van mijn moestuin hebben minimaal 7 jaar geen aardappels gestaan. Toch zag ik tot mijn verbazing dat een deel van de aardappels aangetast was door kleine larfjes, zilvergrijs en ongeveer een cm groot(klein).

Op google staat uiteraard alles over deze vervelende dingen. maar aan de meeste voorwaarden ter voorkoming heb ik toch voldaan, spuiten en chemische ontsmetting is voor mij geen optie. Er schijnen rassen te zijn die minder gevoelig zijn, kan iemand mij zeggen welke ? Mijn vroege aardappels (stonden uiteraard elders), hadden er geen last van.

Mijn tweede vraag is eigenlijk of iemand weet wat ik het best met de aardappels kan doen, uiteraard de aangetaste eruit halen. Maar dan de rest, mogelijk zijn ze ook besmet, alleen zie je de gaatjes niet waar de krengen inzitten. Ik denk dat ik nog 25 kg over heb maar weet niet of ik het kan riskeren ze zomaar in de kelder te bewaren.

Misschien even in de magnetron ?

Heeft iemand ervaring ?

gr Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een goede (en moeilijke) vraag:

 

Dit is wat ik voor je gevonden heb, hopelijk kun je er wat mee.

Een eenduidig antwoord kan ik je nog niet direct geven behalve dan dat het ras Sante het meest resistent tegen het aardappelcysteaaltje.

 

Vraag welke rassen resistent / tollerant tegen aaltje?

1

Het gebruik van resistente rassen is niet zo’n eenvoudige maatregel.

Er komen niet alleen twee soorten aardappelcysteaaltjes (Globodera rostochiensis en G. pallida) voor; voor elke soort onderscheiden wij ook verschillende pathotypes.

Het kiezen van het aardappelras met de juiste resistentie tegen het voorkomende pathotype is dus zeer belangrijk.

 

Veel rassen zijn resistent tegen de pathotypes Ro1 en Ro4, die het meest voorkomen.

Zie voor de lijst: http://www.nematoden.be/nl/bestrijding/

 

2

Zetmeelaardappelen (tolerant): bijvoorbeeld Avarna, Aveka, Averia, Sofista, Scarlet en Vectra.

Zetmeelaardappelen (resistent): bijvoorbeeld Festien, Seresta, Starga en Valiant.

Consumptieaardappelrassen (resistent tegen Globodera rostochiensis ro 1 + ro 2/3): bijvoorbeeld Annabelle, Ballade, Simply Red en Sofia.

Consumptieaardappelrassen (resistent tegen Globodera pallida pa 2 en/of pa 3): bijvoorbeeld Ballade, Innovator, Maritiema, Santé, Saphir en Simply Red.

http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/handleidingen/aaltjesmanagement-de-akkerbouw-advies-voor-de-beheersing

 

3

Een AM-resistent ras is in staat de aaltjesbesmetting te verlagen. Toch wordt een resistent ras, net als een vatbaar ras, aangeprikt door aardappelcysteaaltjes. Het verschil is dat de aaltjes op vatbare rassen veel cysten vormen en op minder vatbare of resistente rassen weinig tot geen. Bovendien bevatten de cysten minder eitjes.

Omdat op resistente rassen geen of weinig cysten worden gevormd, is AM-schade niet altijd te herkennen aan het wel of niet voorkomen van cysten op de wortels.

http://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/pootaardappelen voor een voorbeeldlijst met AM pootgoed

 

Vraag hoe veilig bewaren

Magnetron zou ik niet doen, dan gaan de aaltjes waarschijnlijk wel dood maar de aardappels zal je ook niet lang kunnen bewaren. Ik denk dat regelmatig controleren de enige optie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Jos, ik heb op een Engels site nog een aantal rassen gevonden en gooi het maar op de hoop met informatie die je krijgt voorgeschoteld :

 

The following potato varieties have resistance to the golden cyst nematode:

* Earlies: ‘Accent’, ‘Lady Christl’, ‘Pentland Javelin’, ‘Premiere’, ‘Rocket’, ‘Swift’, ‘Winston’

* Second earlies: ‘Cabaret’, ‘Kestrel’, ‘Nadine’, ‘Saxon’

* Maincrop: ‘Cara’, ‘Maris Piper’, ‘Maxine’, ‘Nicola’, ‘Picasso’, ‘Sante’, ‘Spey’, ‘Valor’

The following potato varieties are also able to tolerate infestation by white cyst nematode: ‘Accord’, ‘Kestrel’, ‘Maxine’, ‘Sante’, ‘Spey’ and ‘Valor’ are and produce a worthwhile crop when grown as part of a crop rotation.

 

Tips (Jos, ik denk dat jij ze wel kent maar voor de bezoekers met het zelfde probleem):

  • - Wisselteelt van minimaal 4 jaar (ook tomaten en andere waardeplanten).
     
    - Vroege aardappels telen
     
    - Resistante rassen telen

 

Misschien volgend jaar op het geïnfecteerde stuk een vanggewas telen om de aaltjes uit te schakelen (De aaltjes blijven namelijk jaren in de grond, met een vanggewas kun je ze laten 'verhongeren').

Zie ook: percelen-die-besmet-zijn-met-aardappelmoeheid-kunnen-biologi-t199.html

 

Bewaren en consumeren

Over het bewaren en consumeren weet ik ook niet direct een antwoord, misschien weten andere (meelezende) experts het antwoord?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...