Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Op het forum staat wel veel informatie over enten maar mijn vraag gaat meer over een ent tang die ik besteld heb van internet

Over deze tang wordt weinig geschreven in forum en bij de tang zit ook niet veel informatie bij behalve wat fotos.

Enige wat ik leer van bijbehorende fotos is dat onderstam en ent tak zelfde dikte moet hebben en met bijbehorende ent tape  strak  binden.

Wie heeft ervaring met deze tang? Ik zit met volgende vragen.

Kun je alle soorten fruitbomen, rozen en planten mee kan enten?

Ik wil een kers soort  op een zure kers boom enten en een appel soort op een andere appel.

is het nu geschikte moment om te enten?  

Kun je hele jaar door enten (behalve in winter misschien) of wat is de beste periode om met zo tang te enten?

Graag wat meer info van degenen die deze tang gebruikt.

image.jpeg.739dc214c96234946fb450d354e0ee5f.jpeg  How To Grafting Fruit Trees | Graft Meaning (Urdu/Hindi) - YouTubeHow To Grafting Fruit Trees | Graft Meaning (Urdu/Hindi) - YouTube

Geplaatst:

Ik heb die tang, en nog andere constructie tang.... Allemaal na een seizoen proberen liggen op de zolder. Echt scherpe mes is veel beter, wel wat oefenen nodig. 

En die plaatjes kloppen helemaal niet.

Hier is betere foto...

https://nl.aliexpress.com/item/4000076249328.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.43cc7550lNKLRF&algo_pvid=395eddf4-73d0-4965-a1cc-041b3dd831f7&algo_expid=395eddf4-73d0-4965-a1cc-041b3dd831f7-1&btsid=0ab50f0815914257001848436e9b0c&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Geplaatst:

Ik gebruik de tang ook niet meer na 1 seizoen. Ent echter alleen fruitbomen.  Zo een tang werkt  alleen bij dikkere en niet te harde stengels en als onderstam en enthout gelijk zijn in dikte. Een fruit-onderstam die de benodigde dikte heeft voor deze tang, is meestal al zo verhout dat je er met deze tang niet meer (soepel) inkomt.  Kortom: Heel af en toe kun je er iets mee, maar in de meeste situaties is het nauwelijks of niet bruikbaar.  Voor rozen en andere minder houtige planten  e.d. met veel zachter hout en als je dan vele enten moet maken met hetzelfde dikkere hout is het misschien  wel nuttig? Ook ken ik iemand die vanwege ziekte geen vaste hand meer heeft en dan kun je met zo een tang misschien nog iets..... Maar het ziet er mooier uit en lijkt gemakkelijk...maar in de praktijk van fruitbomen enten heb je steeds verschillen in dikte en hardheid van enthout en van onderstammen en dan kun je met deze tang heel weinig. Met even oefenen kun je met een goed mes veel makkelijker en preciezer werken en in alle situaties maatwerk-enten maken. Hoewel een goed entmes geweldig fijn werkt, kon ik zelfs met een eenvoudig Stanley-mes al snel veel beter uit de voeten dan met deze tang. 

In principe kun je in juli-augustus ook spleet-enten (dat is de techniek zoals op het plaatje, maar een andere snede dan de vorm met de tang) als je het direct kunt doen. Maar waarschijnlijk is oculeren of chipbudden dan makkelijker en zekerder...zeker voor kers. Appel geeft beste kans op succes met een voorjaarsenting van enthout in rust (koel bewaard) op uitlopende onderstam rond maart/april, maar spleetenting proberen kan je ook in augustus...belangrijk is dat de onderstam dan zeer goed verzorgd is. Ik merk dat het veel oefening vraagt om je succeskansen te vergroten. Daarom misschien de eerste keer beter hulp vragen van iemand met wat ervaring? 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...