redzebra Geplaatst: 18 juli 2020 Geplaatst: 18 juli 2020 Even in het kort,ik heb zelf ook druiven (eetdruiven lei op stam) staan, ik weet hoe ik die moet snoeien. Maar mijn beste vriend is vorig jaar overleden in een auto ongeluk. Hij wou wijn maken en had vorig jaar in de tuin redelijk wat wijndruiven aangeplant. Helaas we kunnen niet achterhalen welke. Ik heb de laatste winter die vrij kort gesnoeid om een stam te maken en het is voor haar en de kinderen een aandenken aan hem. Ik ga wat foto's doorsturen, ik lees wel uit boeken hoe je ze moet opbouwen, maar graag wat tips, ik zie de witte maken druiven aan de blauwe niet. Het is moeilijk zonder ervaring hoe je zo'n stam moet opbouwen, wat foto's en tips zouden helpen. Quote
Bertus Geplaatst: 18 juli 2020 Geplaatst: 18 juli 2020 (aangepast) Jouw vraag voor tips en foto's is te veel omvattend om dat "even" in een topic uit te leggen. Via de zoekfunctie rechts bovenin vindt je veel ... voor wijndruiven zoeken op Guyot-snoei. Maar als je dit serieus wil oppakken dan adviseer ik je om bij een wijnboer bij jou in de regio (en die zijn er Belgisch Limburg gegarandeerd diverse) af en toe mee te werken in de wijngaard. Ik ben zelf vrijwilliger in de wijngaard van mijn zwager en daar komen ook af en toe hobbyisten in de praktijk leren. Edit: dit is sowieso geen snoeitijd, nu wel bladeren verwijderen bij/onder de druiven. Snoeien komt pas komende winter weer. 18 juli 2020 aangepast door Bertus Quote
redzebra Geplaatst: 18 juli 2020 Auteur Geplaatst: 18 juli 2020 Bertus, ik ga morgen wat foto's nemen, ik ken de basis, wegens werk ben ik alleen in het weekend hier en heb dan veel werk in mijn tuin. Mijn zoon gaat haar helpen onder de week o.a. gras afrijden. Het is , ik heb schrik dat ik iets verkeerd doe, maar kan er niet veel extra tijd aan spenderen, momenteel in het eerste jaar heb ik teruggesnoeid op de hoofdtak 60cm hoog, nu laat ik alles groeien., dit najaar ga ik 2 scheuten laten staan, 1 om om te buigen, 1 als reserve. Maar als ik verkeerd zit graag info. Quote
Bertus Geplaatst: 19 juli 2020 Geplaatst: 19 juli 2020 Nu in de zomer kun je weinig verkeerds doen .... als je er met de snoeischaar afblijft ;). Hooguit wat uitlopers onderop, wat de stam moet worden, verwijderen (er af trekken). De wintersnoei waarbij je op de kop 3-4 scheuten laat staan doe je pas vanaf januari. Het afleggen en verwijderen van de overbodige scheuten gebeurt in het vroege voorjaar. Tegen die tijd wil ik best 'n keer een uitje naar mijn "buur-provincie" maken maar dat regelen we via pb en mail. Overigens wel mooi van je dat je dit op je hebt genomen. 1 Quote
redzebra Geplaatst: 20 juli 2020 Auteur Geplaatst: 20 juli 2020 Oh bedankt dat zou wel heel fijn zijn als je dat zou kunnen. De druiven zien er momenteel als volgt uit rode witte ( dat zouden vitis bianca zijn, voorzover het labeltje nog leesbaar was) De rode een pak minder leesbaar, maar uit we wat konden opmaken op 1 plant Chasselas? (kunnen ook verschillende zijn, het blad ziet er verschillend uit bij sommige planten). De chasselas die ik gevonden heb was wel meer rooskleurig dan de paar trossen die er vorig jaar ophingen, geen idee of er andere variëteiten zijn. Zij had geen idee waar de planten vandaan kwamen. Zitten een paar uitlopers onderaan de stam bij sommige die zal ik er nog aftrekken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.