krab Geplaatst: 16 september 2011 Geplaatst: 16 september 2011 Mijn braam doet en goed en niet goed. Ik denk dat ik rode vrucht ziekte heb, al worden de vruchten niet hard, maar schrompelen ze eerder. Ik herken de foute vruchten wel, maar vaak zitten ze aan een tros met goede. En andere schimmelen. dit is elk jaar zo. Toch aardige opbrengst gehad, 2 emmers vol zeker. De remedie staat op deze interessante site:http://www.wilfriedrobert.be/FRUIT/ziekten.html#Rodevruchtziekteaangetaste delen weghalen en afvoeren. Naast allerlei preventieve zaken die ik volgend jaar zeker ga doen, zoals zijtakken snoeien op 2 ogen. Dan komt er meer lucht. Maar nu:ik ben aan t snoeien, heel zorgvuldig, omdat ik weet dat ik dan nog tot de nachtvorst vruchten heb. Dus elke tros bekijken, de goede eraf, de rijpende laten hangen en de slechte wegsnoeien. Als de hele tros opgegeten is, snoei ik terug tot op t hout, want deze stengel gaat over 2 maanden toch terug geknipt worden. Geen vervelend werk, in de zon, maar wel heeeeel tijdrovend. Ligt dat aan mij, is er een betere manier, waarbij ik toch tot aan de nachtvorst bramen hou? Iemand ervaring? Quote
geedee Geplaatst: 3 oktober 2011 Geplaatst: 3 oktober 2011 Niet direct een antwoord op jouw vraag, maar ik heb tussen de frambozen ook wel een rare scheuten zitten met frambozen die per vrucht 5 of 6 dikke bolletjes hebben (veel dikker dan de gewone framboos). Die zijn ook niet echt lekker. Ik volg die takken tot aan de wortel waar ze vandaan komen en merk die. Op het najaar haal ik die er dan helemaal uit. Dat zet ik op het voorjaar nieuwe voor in de plaats (de goede frambozen maken namelijk uitlopers zat die niet in de "rij "staan). Quote
LucV Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 In het voorjaar spuiten met 100 gram spuitzwavel per 10 liter water, als de scheuten een lengte van 5 - 15 cm hebben.Tweede bespuiting vlak vóór de bloei. Vroeg insnoeien en snoeihout verbranden. Bericht oorspronkelijk geplaatst door gebruiker: hmgjehea. Door een databasecrash zijn alle registraties in de periode van 29 juli tot en met 14 augustus verloren gegaan. Registreer aub opnieuw hier: ucp.php?mode=register Excuus voor het ongemak Quote
Viviane53 Geplaatst: 23 juli 2022 Geplaatst: 23 juli 2022 Kan je van de braambessen die zwart zien maar toch enkele rode plekjes hebben toch confituur maken? Hopelijk krijg ik snel antwoord en alvast bedankt daarvoor! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.