Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben op zoek naar een abrikozen leiboom. Wie weet een kweker in Nederland of België die al wat forsere laagstam abrikoos nog opgekuild of in een pot heeft. Of eventueel in de grond voor planten in het najaar.

Geplaatst: (aangepast)

Ik ken eigenlijk maar 2 adressen waar je goed zou kunnen slagen. Windindewilgen in Lelystad. Plus echt deskundig advies aldaar en voorbeelden van schitterende klein gehouden en geleide abrikozen in zijn kas.

https://www.windindewilgen.nl/abrikozen/

Een kleiner assortiment bij Eetbaargoed. Verkopen 4 prima rassen in pot. https://www.eetbaargoed.nl/product-categorie/planten-bomen/fruit-en-notenbomen/abrikozen/ 

Voor de rest kan ik je in Nederland geen handelaren adviseren die hooguit niets meer hebben dan een of twee oude (in vele opzichten ook sterk verouderde!) rassen als Bredase, Hongaarse of Tros oranje en zlefs dan zul je hard moeten zoeken of geluk moeten hebben dat een tuincentrum ergens iets heeft staan. Er zijn er enkele die in de winter soms wat op blote wortel hebben, maar nu niet en ook sterk afgeraden om nu te kopen. Die plant je best in nov/dec/jan. als de bomen in rust zijn.

Vraag beter NIET om een laagstam (een onjuist woord in dit verband!!!)  maar vraag wat je bedoelt: een zwak(ker) groeiende onderstam waarop een goed ras abrikoos is geent. Als je om een laagstam vraagt zul je op vele plaatsen gewoon krijgen wat ze eventueel hebben en zul je merken dat vele verkopers er "de ballen" verstand van hebben. ...je wilt een boom die niet heel groot wordt, die zich goed laat sturen in de groei en al na enkele jaren gaat dragen en dat bereik je door te kiezen voor een passende onderstam daarvoor: eentje die de groei afremt. Meestal zal het een St. Julian-A onderstam zijn (matige groei) maar afhankelijk van de groeikracht die het abrikozenras zelf heeft zou een echte zwakke groeier als WUR 766 of minder bekend VSV-1 (ofwel Krymsk 2) een betere optie kunnen zijn. Er zijn sporadisch nog enkele andere Van de vaak aangeraden onderstam Krymsk-1 komt men er intussen achter dat deze nogal gevoelig is aan tak- en bloesemsterfte (Een soort monillia-schimmel)...zo een beetje de ziekte die de belangrijkste en ernstigste boomdoder is onder Prunussen, waartoe een abrikoos ook behoort.  Laagstam wil niks anders zeggen dan dat de vertakking op minder dan 1 meter hoogte begint....als je dat op een krachtiger groeiende onderstam koopt, en strikt genomen geven ze je dan wat je vraagt🧐, krijg je nog een heel groot wordende boom met lage vertaklking die juist niet zo geschikt is als een leiboom.

aangepast door weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst: (aangepast)

Dankjewel voor je zeer uitgebreide duidelijke info Hier heb ik wat aan!
Bij “Wind in de wilgen” ga ik zeker langs binnenkort en hoop daar een abrikoos te vinden die ik in het najaar kan ophalen om te planten. 
Het lijkt mij een mooi bedrijf.

aangepast door Tuintje moes
Spelfout en te beknopte info
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Het is het eerste jaar dat ik abrikozen heb, was op vraag van dochter. Echt veel hangen er nog niet aan, Klosterneuburger en Orangered, maar wanneer oogst je ze ?   Ik heb gelezen dat je ze best laat rijpen aan de boom en dat de bewaartijd kort is. In tegenstelling tot pruimen hebben die abrikozen al lang hun kleurtje maar hoe zie je dat ze rijp zijn ?

Geplaatst:

De orangered ondertussen geoogst, 1 vrucht had al een lichte beschadiging (wesp/mieren ?). De vruchten zijn groot en de smaak was bijzonder goed, zoet en perzikachtig. De abrikozen staan nog altijd in pot, 1 gaat deze herfst naar een vaste plaats op een witte zuidermuur. De andere zou ik in pot willen houden, hebben hier mensen ervaring mee ? (hoe groot, wat is handelbaar ?)  De reden dat ik vruchten had was waarschijnlijk omdat ze telkens bij vorst binnen gezet zijn en dochter ze met penseeltje bevrucht heeft. De zuidermuur krijgt in de lente een verwijderbaar voorbouwtje tegen vorst  en ik hoop dat dit voldoende is, de onderstam lijkt een een zeer traag groeiende te zijn maar dit kan misschien ook omwille van beperking van het wortelgestel. Deze week worden de Klosterneuburgers geproefd, ik ben benieuwd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...