Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tayerblad


kanhai

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...

Allemaggies! wat groeien die krengen snel....

ik had de kap nog op de plantenbak staan maar binnen drie dagen hadden twee planten de kap er zelf maar afgetild!

ik had er geen direct zicht op dus ik was me er niet van bewust.

pas toen ik alles weer water ging geven zag ik het. en nu zijn de bladeren beschadigd!

maar daar groeien ze inmiddels ook al overheen...

er zijn dus uiteindelijk twee planten die stevig en snelgroeiend zijn.

de andere knollen hebben nog steeds een groeipunt maar de knollen lijken nog een beetje in slaapstand te verkeren...

ik heb nog maar 5 knollen gekocht. ik begin het leuk te vinden en ik had Aldo en Hans ook een plantje beloofd...dus ik moet er nog snel twee bij!

dit keer waren ze trouwens los verkrijgbaar bij de Albert Hein!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, ha.... Toko-jasmin...

 

OK.. ik zal wat uitleggen.

De eddo wordt ook Chinese tayer genoemd. Als je die knolletjes gaat eten, worden ze meestal alleen in de soep gebruikt, en ze geven een kleverigheid af... mooi bindmateriaal voor de soep dus. Mensen kopen in principe geen kilo's eddo tegelijk, maar elke keer een handvol voor de soep (Surinamers, of de Chinezen nog recepten hebben zonder dat het soep is.. geen idee, zal vast wel, die lui zijn zo creatief in de keuken, die maken er ongetwijfeld ook allerlei zoete recepten mee, maar ik weet dat even niet uit mijn hoofd)

 

Daarna volgen nog meerdere soorten eddo, die forser van omvang en rond zijn, die ook letterlijk uit China geïmporteerd worden (de standaard eddo vaak uit de Dom. Republiek). Als er iets uit China via zee binnenkomt (knoflook, knollen) dan gaat dat in zeecontainers die flink gegast worden. We zijn er als samenleving nog niet massaal aan doodgegaan, maar volgens mij verhindert het wel het uitlopen van knollen enzo.

 

De Surinaamse tayerblad (donkergroen, kortere steel, sterk van smaak) heeft grote dikke knollen. Helemaal geen eddo. Het 'knolvlees' is gelig... en daar wordt de pom van gemaakt... Je koopt dit tayer knolvlees in de toko... uit de diepvries. Omdat het een duur materiaal is, wordt er ook flink gezooid bij de productie ervan. Goedkope merken mengen de inhoud soms met iets anders, en heb je dus geen zuivere tayer. Het merk LUFO (duur) is altijd goede kwaliteit. De goedkopere merken: soms perfect, soms bagger.

 

De verse knollen van de Surinaamse Tayer zie je zelden op de markt. Volgens mij meer te vergelijken met suikerbiet: groot dus. Je ziet ze nauwelijks, omdat ze duur zijn, snel kapot gaan, en kleine afzet hebben, niet interessant voor de doorsnee importeur. Die kleine eddo is betere handel.

 

In het Westland, nabij Den Haag, zijn er kassen die tropische groenten kweken. Ik ben er wel eens bij 1 geweest, echt kicken, en alles vers.

De kousenband en tayer die in Nederland wordt gekweekt herken je wel op uiterlijk... toch echt anders dan de import, maar in principe niet slecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

juist....dat maakt een hoop verwarring duidelijk!

ik mis maar 1 stukje info,

kun je het blad van de Eddo dan wel net zo eten als de surinaamse Thayerblad?

 

ik was trouwens nog steeds niet bezig met het eten van de knollen oid...

eerst kweken, dat is eerst leuk genoeg! ze zijn trouwens best mooi!

Link naar reactie
Delen op andere sites

juist....dat maakt een hoop verwarring duidelijk!

ik mis maar 1 stukje info,

kun je het blad van de Eddo dan wel net zo eten als de surinaamse Thayerblad?

 

ik was trouwens nog steeds niet bezig met het eten van de knollen oid...

eerst kweken, dat is eerst leuk genoeg! ze zijn trouwens best mooi!

 

Of je het blad van de eddo kunt eten weet ik niet. Volgens mij wel, maar ik ben het nooit actief tegengekomen.

 

Surinaams tayerblad word klaargemaakt als spinazie, gestoofd. Maar dan heb je veel blad nodig, en dat is zowat onbetaalbaar als je het uit de winkel haalt ( in de winter 12,50 per kilo... hebben we het over spinazie.. ) . Vandaar dat het tayerblad ook vaak verdwijnt in soep, traditionele soep, waarin het hoort... dan heb je wel de smaaksensatie, maar niet een té groot gat in je beurs...

 

Ha, ha... ik dacht: ik google even op de bladeren van de eddo, kom ik deze site tegen voor je. Eva..

Daar wordt de eddo beschreven .. plus de zowat vijftig landen waar het gegeten wordt...

 

Cocoyam wordt in het artikel ook wel eens genoemd... maar dat zijn dezelfde type knollen, maar mooier, groter, ronder, soms zelfs al langwerpig...

 

cocoyam.JPG

 

IMG0007090.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...