Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tayerblad


kanhai

Aanbevolen berichten

Hallo,

wie kan mij helpen. Ik heb een groente soort dat je in de zomer kan uitplanten in een kas. nu het winter is moet je heb later overwinteren. Ik doe het in mijn huis. nu blijkt dat het knolletje dat onderaan in de aarde zit. opgevreten wordt. het zijn kleine diertjes die de inhoud van het knolletje opvreet. Het zijn geen luizen. Ik heb verschillende middelen gebruikt maar het helpt niet

wat kan ik gebruikten om de diertjes te bestrijden. letop het is wel een eetbare plant. ik weet dat het plantje niet bekend is bij jullie maar misschien kan iemand mij advies geven om deze ziekte te bestrijden.

 

kanhai

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij schrijf je het als tayer ookal kwam ik ook tajer en tyer tegen ook olifantsoor en boterblad, maar goed de latijnse naam is denk ik Colocasia esculenta, ik begrijp dat je knol en blad kan eten,

Maar over je vraag mischien is het de bedoeling dat die knollen in winter droog bv in krant bewaard worden op koele plek en dan in voorjaar weer uitplanten, wat jij omschrijft klinkt als aaltjes en die komen op rotte wortels af.

Mischien kun je met de latijnse naam wat meer info. vinden.

Maar interesant groente schijnt heel gezond te zijn en lekker, mag ik vragen hoe je hier aan gekomen bent, zijn ze meegenomen uit het buitenland ?

 

Mogelijk weet Jasmin hier er iets meer over die heeft een Toko gehad dacht ik, weet iemand of de knol weleens in toko's tekoop zijn in Nederland ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tayerblad of taro heb ik al een paar jaar voor de sier in een pot staan en gaat 's winters in de kas die ik alleen verwarm als het echt vriest , het blad sterft dan af maar de knol blijft goed ,en iederjaar komen er ook nieuwe uitlopers. Destijds heb ik hem bij Vreeken gekocht maar in het buitenland heb ik ze ook in de supermarkt zien liggen dus in een goede toko zul je ze ook wel tegenkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke interesant, ik vindt ze nogal op de Alocacia lijken een best wel poplaire maar moeilijk houdbare kamerplant.

Je overwinterings methode is handig om te weten zou bij mij dus goed kunnen, nu een paar wortelknollen zoeken maar dat doe ik pas in voorjaar

 

Taro was ook handige naam voor info. bv

http://nl.wikipedia.org/wiki/Taro

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je onderschat ons kanhai

bij ons in de Jumbo ligt tyerblad. ik geloof dat de knol Eddo genoemd wordt. en ook die kan ik hier bij de Jumbo kopen.

ik weet alleen niet of ik die ook zou kunnen planten...

gewoon eens proberen

 

je kunt ze zelfs bij deze surinaamse toko webshop bestellen.

http://www.surinaamsetoko.nl/webshop/groenten/knollen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een handige link Eva, daar ga ik een x knollen bestellen, ik begin te twijvelen of ik dat nu al ga doen in huis want heb er zin in of even wacht voor kas, is jouw schuld Eva

iniedergeval nog meer leuke knollen daar om te kopen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon bij de Jumbo.

griezelige winkelketen trouwens...ze groeien en ze groeien maar..brrrrrr.

 

het gaat mij in deze gewoon om de lol van het proberen.

net als met de avokado en de gember.

het tayerblad is idd best mooi, dus ik zit er niet mee als er iets 'eetbaars' in mijn huiskamer staat

als het hier lukt dan ga ik het ook proberen in de serre of op de moestuin...

we zien het wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Bedankt voor jullie reactie. Het is inderdaad Tayerblad. volgensmij had ik het goed geschreven. iemand noemde het Eddo. zo ken ik het niet maar het zou kunnen dat het ook onder een ander naam bekend is. Het is een plant die je niet zomaar kan kopen dus bij de jumbo of AH is het zeker niet te krijgen. indien je van mening bent dat je het gezien heb, zal het een ander groente soort zijn. Deze knol kan je niet zo makkelijk vinden in nederland. je moet geluk hebben als je een plantje kan kopen. jaren geleden had ik wat plantjes gekocht in den haag voor € 2,50 per stuk. daar werden ook buitenlandse producten gekweekt. maar dat is meer dat 6 jaar geleden. Ik heb zelf het laten halen van het buitenland. maar ik weet nog steeds niet wat ik hieraan kan doen? wat voor middel kan ik gebruiken. ik denk wel dat het is gaan rotten ondanks dat ik voorzichtig was met het watergeven. een van jullie heeft ook geschreven dat je het eventueel kan wikkelen in papier en op een droge plek zetten. dat valt wel te proberen (net als bloembollen).

je plant het in een kas en kan regelmatig de bladeren en stengel afsnijden.

het is een voedzame en lekkere plant.

aangezien jullie toch wat weten van buitenlandse planten wil ik jullie adviseren om dit jaar kouseband te planten. het is een hele lekkere groente.

natuurlijk moet het in een kas geplant worden en het heeft een vrijlange stok nodig om te klimmen. je snijdt het boon in stukjes van 1 of 0,5 cm en maakt het klaar. ongetwijfeld dat een ieder dit lekker zal vinden. voor meer info moet je maar gaan goole. zaden kan je kopen bij een tuincentrum. (de bonen worden 50 cm lang. af halen voordat te dik worden)

succes.

ook even gelezen dat iemand uien gaat zaaien. ik koop dat bij de lidl. zo'n zakje kost 70 cent en dat kan je gelijk planten. knoflook moet je in het najaar planten en in de zomer oosten.

graag verneem ik als iemand weet wat ik aan de ziekte/plaag kan doen van mijn tayerbladplantjes.

Met vriendelijke groet,

Kanhai

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even naar enkele sites gekeken.

Eva ik onderschat je niet, maar de knollen bij de toko zijn geen tayerblad knollen. denk ook niet dat ze het gaan doen. ze zullen wel tijdelijk gaan groeien maar denk niet dat je wat uit kan halen.

eddo is geheel iets anders. de knollen zijn ook anders. teven kan je de tayerblad knollen niet opeten. eddo,s knollen wel.

 

Kanhai

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zag ik dat een van mijn tayers ook knolrot vertoont. Ze staat in een pot. Aantasting wegboenen, droog wegleggen en inwrijven met houtas dan maar. Aan de andere kant... verlede jaar had ik ook zo´n knol. Niets aan gedaan. In het voorjaar drie mooie spruiten vanuit de onderzijde.

 

Mijn tayer is een cultivar met een donkere bladkleur Colocasia esculenta ´Black Magic´ Ik vermoed dat ze bij het koken weer gewoon groen wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft Menpfff een sierras en mogelijk geen speciaal gekweekt eetbaar ras,

daar moet je denk ik de nominaatvorm voor hebben,

Verder begreep ik dat verkeerd bereid de Colocasia giftig was, zullen ze wel mee bedoelen dat je moet koken maar mij

toch wel erg onbekende groente.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Eva

 

Ik kwam ze tegen in het tuincentrum.

 

Persoonlijk vind ik dat de smaak van het loof het midden houd tussen asperge/spinazie, Het houd veel vocht vast.

 

De knollen schillen/koken is me teveel werk. In de toko is een zak tayer puree (vriesvak) niet zo duur. Ik maak hier graag Pom van, een ovenschotel op basis van tayerknol, tomatenpuree, sinasappelsap, corned beef en kip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

inmiddels staan de knollen al een week in aarde.

2 ervan hebben last van schimmel en krijgen maar geen uitloper.

4 hebben een uitlopertje maar volgens mij vonden ze de omgeving te droog dus ik heb er nu even een plastic kap overheen.

ze staan 18 uur onder TL licht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...