Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Amandelboom op gang komen?

mjonker-vogelzang

Aanbevolen berichten

Hallo

Wij hebben ongeveer een maand geleden een amandelboom geplant. Dit was een wortelgoed-boom. Deze boom hebben we met meerdere boompjes geplant (appel, peer, stoofpeer, perzik, kers, pruim). De andere boompjes slaan allemaal goed aan. De amandelboom doet echter nog weinig. We hebben de amandelboom geplant in een ruim gat met wat kalk erbij. Een beetje water gegeven telkens, niet teveel i.v.m. rotten en nu helemaal niet meer met al die buien en we hebben compost rondom de stam gedaan. Het is goede grond waar ie in staat.

Is de amandelboom nu toch dood of komt deze langzaam op gang doordat hij net overgepoot is en de temperaturen ook niet hoog zijn/

Is er nog wat anders wat wij kunnen doen?

Groetjes Loïse

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt prima en voldoende, heb je ook alle fruitbomen een paal gegeven en aanvast gemaakt op goede manier ?

Boompalen vindt ik wel heel belangrijk bij al de fruiten-noten bomen.

Noten lopen bij mij ook later uit dan fruitbomen, de amandel en walnoot zijn het laatste met uitlopen,

maar het kan voorkomen met wortelgoed dat soms een boom het niet red, maar zover ik het kan beoordelen

heb je alles gedaan wat kon om juiste kans te geven, en zal hijn gewoon nog komen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je. Goed om te weten dat nootbomen wat later op gang komen. Ik had op internet ook al geprobeerd te zoeken, maar kon er niets over vinden. Ik zal de hoop nog niet opgeven. Gelukkig maar. Want ik wou zo graag een amandel.....eerst maar afwachten wat hij gaat doen als de temperaturen weer wat hoger worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een boom die geplant werd voor de winter zal in het algemeen sneller uitlopen in het voorjaar. Als je hem pas recent geplant hebt, duurt het zeker nog even voor hij begint te botten (Vlaams voor uitlopen).

Om een idee te geven hoeveel dit kan verschillen: mijn buurman plantte catalpa's in april 2011en die begonnen uit te lopen in juni, de laatste zelfs pas in augustus. Ze zijbn dus allemaal goed gekomen. Ikzelf heb een catalpa geplant in november waarvan de botten nu al beginnen zwellen! Je ziet welk een verschil het planttijdstip maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook het idee dat pot gekweekt sneller pakt, vergeleken dan met blote wortel al is niks mis met blote wortel enkel het verschil in vlugger aanslaan is me daarmee opgevallen en mischien iets vaker dat blote wortel

soms reen enkeling doodgaat, maar kan type boom zijn, mijn eerste perzik boompjes pakte niet, pas bij tweede keer kopen/planten pakt ze goed overigens beide x blotewortel.

Met pot gekweekt wat dat betreft geen prolemen gehad, maargoed zit ook best flink prijsverschil soms in.

mjv, als je bemesting bijhoud en vooral ook eerste jaar oplet om bij droogte te gieten omdat hun wortelgestel nog niet groot is zul je vast veel plezier van je bomen hebben

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft me verbazen waarom mensen kalk in het plantgat toevoegen, of zit je soms op heidegrond dat je tuingrond zo verschrikkelijk zuur is?

Waarom wordt er steeds maar verondersteld dat een Amandel een kalkrijke bodem nodig heeft.

Hoogstwaarschijnlijk dat jouw 'Ámandel' het type 'Robijn' is? Een Hollandse variant, en welke wellicht ge-ent is op een st Julien A pruim onderstam.

Kan je vertellen dat deze een hekel heeft aan een té kalkrijke bodem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, wij hebben een robijn....wij wisten niet dat deze een hekel heeft aan te kalkrijke grond. Oeps. Misschien scheelt het dat ik in een dorp woon die van nature uit veen bestond, dus iets zure grond. Hopelijk scheelt dat nog. Want ik kan moeilijk de grond loshalen en alle korrels eruit halen? Lijkt me niet bevorderlijk voor het wortelgestel?

Groetjes Loise

Link naar reactie
Delen op andere sites

st Julien A pruim onderstam.

Kan je vertellen dat deze een hekel heeft aan een té kalkrijke bodem.

Waarom? Chlorose?

Mijn amandelen (Lauranne, Feragnes) waren ook geplant met kale wortel en komen ook maar traag op gang. Al het zijhout is ingedroogd. Ik zie nu pas okselknoppen uitlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Chlorose een algemene term voor de aanduiding van een tekortkoming aan Fe, oftewel IJzer, maar een té hoge pH waarde (7.5) kan in bep. type grond ook Mangaan tekorten veroorzaken het blad wordt gelig tussen de nerven want deze blijven wél groen je krijgt als het ware een visgraat patroon in het blad.

Zelf heb ik een behoorlijk hoog kalkgehalte in mijn tuin boven de 7 fruitbomen hebben hierdoor behoorlijk onder te lijden.

Sinds kort heb ik een perzik op onderstam GF 677, deze onderstam wordt vrij algemeen in de zuidelijk landen aangewend ter voorkoming van Chlorose.

Zal mij benieuwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...