Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Salie goed overhouden?


pet

Aanbevolen berichten

Mijn oude salieplanten zijn totaal dood gedaan deze winter en ik heb vandaag een paar grote nieuwe gekocht, want ik ben dol op saliethee.

Meestal probeer ik zoveel te oogsten door het seizoen dat ik de hele winter toe kan.

Maar ik vind wel dat salie altijd snel verhout.

Hoe kan ik de planten het beste over houden en mooi houden?

Veel de toppen eruit halen om als thee te drogen?

En kan ik ze beter in een pot of in de volle grond zetten?

Nou ja, alle tips zijn welkom.

 

Het is trouwens de gewone salie officinalis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als salie de tijd krijgt om zich goed te "installeren" zoals men dat in vakjargon zegt en hij staat op goed gedraineerde grond* dan overwintert hij echt prima buiten.

Soms (zoals o.a. deze winter) ziet het er niet naar uit dat ie nog leeft maar vaak slaat ie er zich alsnog door.

 

Om het verouderen en verwilderen van de plant tegen te gaan kan je best terugsnoeien maar niet overdrijven.

Ongeveer rond deze periode (eind maart-april) kan je bij meerjarige planten terugsnoeien tot ongeveer een 15 tot 20cm van het centrum van de plant.

Ook het oude afgevallen blad dat in het midden van de plant op allerlei vertakking is blijven hangen haal je liever weg zodat er zich weer scheuten kunnen ontwikkelen. idem ditto voor dood hout.

 

De plant blijft dan mooi bossig. Nadeel is wel dat sommige saliesoorten dan minder gaan bloeien. Andere soorten zoals die uit de Purpuracens groep (de paars-rode) bloeien hoedanook slechts zelden.

Scharlei laat je liever met rust, da's een eenjarige soort die zichzelf uitzaait.(Dus die moet kunnen bloeien)

 

Kortom, snoeien ja, maar niet te diep insnoeien.

 

 

* Het verschil in groei tussen twee planten waarvan de een in normale leemgrond staat en de andere in dezelfde bodem maar met extra zorg voor drainage is enorm.

 

P.S. Ik heb een zestal varieteiten staan naast de gewone Officinalis. Qua aroma steekt de spaanse salie (Salvia Officinalis Angustifolia) er met kop en schouders boven uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het uitgebreide antwoord.

Ik heb ze hiervoor ook jaren goed gehouden, maar ze kregen wel veel hout.

Ik zal voor goede gedraineerde grond zorgen waar ik ze plant.

Kan het kwaad dat ik (naast de voorjaarssnoei) ze door het seizoen heen ook regelmatig top om te oogsten?

En tot mijn verbazing zag ik op het kaartje van het tuincentrum staan, naast een beschrijving van de plant, "niet voor consumptie". Dat lijkt me toch onzin voor een salvia officinalis? Hij stond ook gewoon bij de kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat scharlei een twee-jarige was ?

 

Bij mij altijd de reden dat dat ding het zo slecht deed, lastig een natte winter over te houden .... ( ? )

 

Klopt, het is inderdaad een tweejarige plant.

Wat ik doe is bij het uitplanten flink wat lava korrel onder de potgrond mengen en dan het plantje een vijftal cm hoger planten dan de rest van de bodem. Wat kiezel eromheen zodat de grond niet wegspoelt en het vocht niet te snel verdampt. Voorts heb je er geen omkijken naar.

 

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het kwaad dat ik (naast de voorjaarssnoei) ze door het seizoen heen ook regelmatig top om te oogsten?

En tot mijn verbazing zag ik op het kaartje van het tuincentrum staan, naast een beschrijving van de plant, "niet voor consumptie". Dat lijkt me toch onzin voor een salvia officinalis? Hij stond ook gewoon bij de kruiden.

 

Toppen kan geen kwaad maar je haalt er wel de bloei uit. Ik neem liever her en der enkele blaadjes af dan merk je er niks van (en de plant ook niet ).

 

Dat "Niet geschikt voor consumptie" zie je wel vaker bij kruiden e.d. Dat doen ze gewoon omdat ze op die manier niet worden gecontroleerd door de eetwareninspectie.

 

Onlangs kocht ik zo in een bloemwinkel een paar mooie kruiprozemarijntjes voor weinig geld. De dame van de winkel waarschuwde dat de rozemarijn niet te eten was. Nonsens uiteraard, wat ze te koop had was gewone "Repens" en die kan je wel gebruiken voor consumptie mocht je dat al willen.

Nu is het wel zo dat niet alle kruidenvarieteiten even aromatisch zijn. Zo zijn er ettelijke tijmsoorten en origanosoorten waar je in de keuken niet echt wat mee kan. Het idiote is dan wel dat daar dan nooit een label bij zit dat je het liever niet wil opeten...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toppen kan geen kwaad maar je haalt er wel de bloei uit. Ik neem liever her en der enkele blaadjes af dan merk je er niks van (en de plant ook niet ).

Ik dacht dat ik de plant door te toppen ipv blaadjes te plukken mooi bossig zou houden. Maar als ik het nu goed begrijp:

- in het voorjaar flink terug knippen (niet te ver) om de plant niet te laten verhouten.

- door het seizoen heen de blaadjes te plukken zodat hij wel bloeit en ik toch kan oogsten.

Dat lijken me duidelijke richtlijnen. Dank!

 

Ik neem aan dat ik de planten die ik nu net gekocht heb niet meteen hoef terug te snoeien? Dat ik dat beter volgend jaar kan doen? Ze zijn mooi vol nu.

 

Dat "Niet geschikt voor consumptie" zie je wel vaker bij kruiden e.d. Dat doen ze gewoon omdat ze op die manier niet worden gecontroleerd door de eetwareninspectie.

Ik dacht al dat ze zich indekten. Irritant.

Maar ja, in hetzelfde tuincentrum zag ik ook 3 worteltjes in een bakje om thuis uit te planten.... Schande

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij in het begin wel even uitkijken met dingen waarop staat niet geschikt voor consumptie,

ik zou verwachten dat het dan mischien wel bespoten is met rotzooi, sierteeld gebruikt toch heel ander gif dan

voor consumptie geteeld,

uiteraard is dat er wel af na een periode maar in begin ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar gaat het eigenlijk niet om. Gezond gif ken ik niet ook al is het ene al wat minder schadelijk dan het andere.

 

Feit is dat er heel wat kruiden op de markt zijn die dit soort waarschuwingslabeltje meekrijgen en andere (net dezelfde kruiden) dan weer niet ook al zijn ze wellicht (ben ik nagenoeg 100% zeker van) op krek dezelfde wijze geteeld.

Dat belet niet dat er veel kruiden op de markt zijn die eigenlijk voor sierteelt zijn bedoeld (denk b.v. aan allerlei bonte tijmpjes) die die waarschuwing niet dragen. Denk maar aan de massas kruiden met het kaartje "Origine Italia" of iets dergelijks....

 

Nu is het ook niet zo dat kruiden worden platgespoten. De meeste zuiderse kruiden zijn echt geen gevoelige kasplantjes, wel integendeel.

Hoe de vork nu precies aan de steel zit weet ik ook niet maar ik denk wel dat het te maken heeft met aansprakelijkheid van de teler.

Overigens zijn kruiden geen wortelen. Sommige kruiden kunnen inderdaad in bepaalde gevallen schadelijk zijn (bespoten of niet) en dan kan je je als teler maar beter indekken denk ik zo.

 

Als er professionele telers op het forum zijn die het in detail kunnen uitleggen dan graag een woordje uitleg.

 

Ondertussen eenvoudigweg je gezond verstand erbij houden, niet?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Toen ik geen reactie op mijn mail kreeg, ben ik nog maar even langsgegaan. "Oh, bent u die mevrouw van die mail?"

Uiteindelijk bleek dat ze niet eens wisten wie de kweker was, laat staan waarom hij op het label van de salie had gezet dat het niet voor consumptie zou zijn.

Ze gingen er vanuit dat het hoogstens zo kon zijn dat er met iets gespoten was wat er waarschijnlijk na een week al afgeregend zou zijn, maar volgens mij was dat idee nergens op gebaseerd.

Nou ja, ik wacht voor de zekerheid nog maar even met oogsten.

Mocht er nog iemand wat meer info hebben over het waarom van zo'n "waarschuwing", dan houd ik me aanbevolen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze gingen er vanuit dat het hoogstens zo kon zijn dat er met iets gespoten was wat er waarschijnlijk na een week al afgeregend zou zijn, maar volgens mij was dat idee nergens op gebaseerd.

 

Zo'n antwoord kan je wel verwachten natuurlijk. Het slaat nergens op omdat 1/ kruiden als salie, tijm enz. in se niet vatbaar zijn voor allerlei typische plantenkwalen en 2/ als je het verdelgingsmiddel (or whatever) kan wegspuiten met water hadden ze dat als kweker in een moeite net zo goed zelf kunnen doen.

 

Wie wil er nu een pak wortelen waar een plaatje bij zit dat je ze niet mag opeten? Te gek gewoon.

 

Nee, volgens mij moet je het eerder in de aan te houden reinheidsnormen zoeken voor consumptiegoed en/of een of andere fiscale of administratieve reden. Zoals ik al zei tref je in Belgie ook wel dergelijke spullen aan (en voor zover ik weet vaak bij kruiden) en in zoverre je het al kan napluizen komt het vaak van uit Nederland Belgie binnen.

Ik vraag het bij de eerste gelegenheid nog wel eens na bij kwekers uit de streek en als ik een zinnig antwoord krijg dan meld ik het wel.

 

 

P.S. Het schiet me opeens weer te binnen: met salie thee mag je ook niet overdrijven. Overdadig gebruik is ook weer niet gezond; er zitten namelijk ook schadelijke stoffen in salie.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik beginnen met on topic te reageren.

 

Vorig jaar toen mijn tuin nog 'leeg' was heb ik alles aangenomen wat ik kreeg. Zo ook een oude saliestruik, houten stam met een wirwar aan houten takken met vooral bovenin veel blad. Een struik die al jaren geen onderhoud had gezien, wat ook helemaal niet erg was want in de tuin waar ie stond had ie een prachtige bodemhaag van fleurig groen. Ik heb 'em in de grond gezet en een seizoen z'n gang laten gaan, maar omdat in mijn 'lege' tuin nog niets op de bodem groeide heb ik de struik afgelopen herfst flink gesnoeid aan een kant - de zichtkant. Toevallig heb ik deze struik gister op de foto gezet omdat ie wat mij betreft heel goed heeft gereageerd op de snoei. Er is allemaal nieuw fris groen verschenen. Komende herfst ondergaat de achterzijde dus dezelfde behandeling.

 

Voor de duidelijkheid, de struik staat in de volle grond en heeft al twee winters (inclusief de laatste extreme koude) goed overleefd.

sfrissesalie52531336256793.JPG

 

Dan nu half off-topic

Nee, volgens mij moet je het eerder in de aan te houden reinheidsnormen zoeken voor consumptiegoed en/of een of andere fiscale of adminastratieve reden.

 

Ik ben geen kweker en ook geen handelaar maar ik durf met een aan 100% grenzende zekerheid te zeggen dat het juridische redenen zijn die maken dat er dergelijke kaartjes aan een plant hangen. En heel eerlijk gezegd zijn de consumenten zelf schuld aan die kaartjes. Weet u nog, de dame die haar kat in de magnetron stopte en toen een schadevergoeding eiste. Dat soort en andere fratsen maken dat je tegenwoordig bij elke aanschaf een boekwerk aan voorschriften meekrijgt. Koop een paar tuinhandschoenen en je krijgt er een halve kilo papierwerk bij over hoe je ze moet gebruiken, opbergen, onderhouden e.d. En dit alles uitsluitend en alleen zodat de fabrikant en/of verkoper niet de rest van zijn leven hoeft krom te liggen omdat een of andere sufdoos of listige luiaard de tuinhandschoenen heeft opgegeten en daardoor een maagverkramping (als dat al bestaat) heeft opgelopen.

Om te voorkomen dat men mij aanklaagt voor letselschade of emotionele schade wil ik graag vooraf duidelijk maken dat het het beste is om vooral te doen wat er op of in de bijgeleverde documentatie staat. Maar persoonlijk gebruik ik gewoon mijn gezonde verstand en weet ik dat deze teksten niet voor mij bedoeld zijn.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe de vork nu precies aan de steel zit weet ik ook niet maar ik denk wel dat het te maken heeft met aansprakelijkheid van de teler.

Overigens zijn kruiden geen wortelen. Sommige kruiden kunnen inderdaad in bepaalde gevallen schadelijk zijn (bespoten of niet) en dan kan je je als teler maar beter indekken denk ik zo.

 

Dat zit dus op dezelfde lijn als wat jij vermoedt, Veuvcouderc.

Amerikaanse advokatentoestanden dus....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

P.S. Het schiet me opeens weer te binnen: met salie thee mag je ook niet overdrijven. Overdadig gebruik is ook weer niet gezond; er zitten namelijk ook schadelijke stoffen in salie.

Ik heb nog eens even gegoogled, maar het is lastig te vinden wat "teveel" is.

Ik wist al dat je het niet bij zwangerschap, epilepsie, borstvoeding en hoge bloeddruk moet drinken.

Ik vind ook dat de stof thujon (ook in absinh) de boosdoener is, maar elders vind je daar ook weer positieve werking van.

Nou ja, alles met mate. Ik denk dat regelmatig één of twee koppen saliethee per dag niet echt een probleem kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meldde het maar even omdat ik er ook even van schrok toen ik het las. Had dat eigenlijk niet verwacht bij salie.

 

Absinth heb ik hier ook enkele van staan. Meer uit nieuwsgierigheid dan....

 

Overigens is de salie er erg vroeg bij dit jaar. Binnen enkele weken (als het hopelijk eindelijk eens wat zonniger wordt) staat hier alles in volle bloei.

Dit jaar staat alles er weeldiger bij dan vorige jaren, lijkt me. De harde vorst wellicht?......

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...