Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Fenegriek, wat doe ik ermee?


harmony

Aanbevolen berichten

Dat is best interesant spul, ten eerste als kiemgroente heel goed bruikbaar,

gemalen zaden zijn ook een heel goede oplossing in water tegen meeldauw,

over je planten sproeien en ongetwijfeld maar dat weet ik niet zeker zou dit een goede

grondbemester kunnen zijn omdat het een vlinderbloemige is.

Erg interesant is dat ik las dat poeder van de zaden in proeiwater je planten sterker zou maken met name tegen schimmels dus niet dat het schimmel dodend is maar weerstand plant. verbeterd.

 

Ik zou maar even googlen op fenegriek want veel mooie info. over te vinden.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het vorig jaar gezaaid, kwam prima op... uiteindelijk niks mee gedaan, omdat de bladvorming niet zo veel was. De planten schoten snel in bloei, en veel zaadvorming, logisch natuurlijk als je uit je keukenkastje gaat zaaien (de koriander op die manier bleek ook goed voor zaadvorming, nauwelijks bladvorming)

 

Methi wordt in curry's gebruikt. Heb ik zelf nooit gedaan.

Sinds de EHEC-crisis weet ik ook dat het als spruitgroente gekweekt wordt, aangezien de fenegriek opeens aan de beurt was als schuldige van de uitbraak...

(inmiddels nog steeds geen eindconclusie daarover, maar dat is ander topic)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Eerst wordt het licht geroosterd dan pas geplet.

Als specerij wordt het verwerkt in curry en andere indiase gerechten zoals vindaloo e.a. Ook chutneys and pickle recepten bevatten vaak fenugriek. (fenugriek betekent grieks hooi, in fenu herken je het franse woord foin: hooi)

In India en Thailand wordt het blad, zowel vers als gedroogd, als groente/sla grebruikt.

 

Fenugriek vind ik zelf nog het interessants omwille van zijn medische eigenschappen (niet wetenschappelijk aangetoond voor zover ik weet):

 

-verlaagt de bloed-suikerspiegel (diabetes)

-verhoogt het volume aan melk bij zogende vrouwen

-helpt bij erectiestoornissen bij mannen

-verlaagt de bloeddruk

-verlicht atritispijnen

En de lijst gaat zo nog door.

 

Voor wie zich interesseert voor voedingssupplementatie (sport en phytotherapie) zoals ik zelf is het een zeer interessante plant ook al zitten er zoals meestal ook wel enkele nadelen aan vast zoals risicos bij overmatig gebruik.

Uit analyse blijkt het o.a. rijk te zijn aan selenium (verbetert zuurstofopname en beschermt de celwand tegen vrije radicalen, anti-radiant (beschermt tegen schade door bestraling) enz.), rijk aan ijzer en natrium en thiamine.

 

Kortom, zeer boeiend allemaal maar uiteraard bevat het ook alkaloiden en diie maken dat je niet mag overdoseren.

 

Binnen Europa wordt de plant kleinschalig geteeld in Zuid-Frankrijk en in Spanje. Verder nog Marokko en Turkije. Het groeit probleemloos op schrale, droge gronden en volle zon.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...