Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi allemaal,

We hadden een paar maanden geleden winterpei plantjes gepoot.

Die zijn bijna allemaal overleden bruin van kleur roest en helemaal rot van onderen, ze staan gewoon in bakken met losse grond, komt vast door alle weers omstandigheden.

Nu zoek ik nieuwe plantjes maar waar ik ook zoek alles is uitverkocht en meestal met de opmerking dat er minder is door de weersomstandigheden.

Wie weet nog iets ?  

Groetjes Anco

Geplaatst:

Ik ben bang dat je te laat bent. Winterprei groeit heel langzaam. Ik zaai winterprei al in april.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Nu zelf winterprei zaaien en door de winter heen helpen onder platglas of andere bescherming, bijv. een oud raam op aarden walletjes of balken gelegd.

Dan kan je mei/juni oogsten, wel dunne preitjes maar dan kan je wat meer zetten.

Wat belangrijker is , waarom is de prei mislukt? Roest groeit het meestal wel doorheen, had je preimot? 

Een foto maakt snel meer duidelijk.

Ik heb gezaaid door gewoon de bollen van de bloemen van prei vol zaad in een kist met verrijkte potgrond te mikken.

Dan ga je de winter in met kleine plantjes.

Winterprei vraagt tot 300 dagen groeitijd zoals @bonnie f al aangaf.

Geplaatst:

Ik heb nog even verder gezocht wat er kan en ik vond dit op de site van Fine Gardening:

Om prei te laten overwinteren, plant ik in augustus zaden in flats en zaai ik dun om verplanten te voorkomen voordat ik op pad ga. Als je in warmere klimaten woont dan die van New England, kun je er tot eind september mee beginnen.

Bepaalde soorten zoals 'Giant Musselburgh' en 'Scotland' zullen goed overwinteren; Zorg er wel voor dat je de zaailingen voor de vorst in de grond krijgt. Ik begraaf de transplantaties volledig met stro of droog gemaaid gras. Op de eerste echt koude nacht bedek ik het hele bed met een oud laken. Vroeg in het voorjaar verwijder ik het laken, maar ik vervang het wanneer de nachttemperaturen onder de 30 ° F dalen. Als het weer warmer wordt, verwijder ik de mulch. Ik heb al in april kleine maar bruikbare preien gehad. (vertaald met Google). 

Ongeveer dezelfde strekking als in mijn Blog maar wel met soort vermelding.

Beide soorten zijn winterprei varianten en zullen het bij jou in het Hoge Noorden ook wel doen.

Bron: How to Grow Leeks - Fine Gardening

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic