Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Grond MM/ SFG

Aanbevolen berichten

Beste forumlezers,

Ik lees een hoop topics over de grond voor de MM. Aangezien het leuk moet blijven en niet te duur. Wil ik toch wat voorleggen: Is het aan te raden om potgrond of tuinaarde te gebruiken of een mengsel hiervan? Of wat sommige zeggen cocopeat toevoegen.

Graag hoor ik jullie meningen hierover.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat een mengsel potgrond/tuinaarde met cocopeat en compost ook wel kan. Bemeste tuinaarde is volgens mij niet aan te raden.

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik echt de mix. Heb daar goede resultaten bij.

Hoor toch wel negatieve verhalen over andere mixen.

Het is idd. iets duurder, het voordeel is wel dat je later alleen nog maar compost hoeft toe te voegen die je ook zelf zou kunnen maken: gratis!

En heel veel goedkoper is potgrond van een goede kwaliteit niet en ook de cocopeat is bijna net zo duur als vermiculiet.

Potgrond is na een 6 weken voedingsloos en schijnt toch snel dichte te slaan.

Men gebruikt dit meestal ook maar een jaar.

Maar goed, ik kan niet zeggen dat iets anders niet goed kan werken behalve dan dat ik vorig jaar zaai&oogst grond gebruikt heb en het zaaien super ging...maar tot de oogst hadden de planten het er niet in gered.

Je zou dan ook moeten bijmesten, wat ook geld kost.

En inmiddels ook wel wat mensen gesproken heb waar de planten het stukken minder doen dan bij mij, hebben ook zo'n bakkie en het wil niet zo lukken. Of dat daar mee te maken heeft weet ik niet, heb wel een vermoeden.

Ik denk dat de mix dus niet heel veel duurder uitvalt en op den duur misschien zelfs goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat belangrijk is is een goed doorlatende grond, luchtig en van de juiste zuurgraad (pH) en voedingswaarde.

Uiteraard zal je halverwege het seizoen één of meerdere keren moeten bijmesten. Zeker bij MM/SFG omdat het aantal planten per m2 hoger is dan gebruikelijk. Meestal gebeurd dit met kalium (Patentkali).

Zaai- en Oogstgrond bestaat niet omdat dit elkaar volkomen tegenspreekt.

Zaai- en Stekgrond heeft een specifiek doel en de resultaten zijn goed omdat de grond geen voeding bevat (naast andere specifieke eigenschappen). Dit veroorzaakt daardoor een goed ontwikkeld wortelgestel. Na het zaaien krijg je de fase van groei en dan heb je veel stikstof (N) nodig en na de groei moet er worden afgerijpt voor de vruchtvorming en daar zorgt kalium (K) weer voor.

Dat het marketingbureau deze naam verzonnen heeft is alleen om de tuinsuper zo aan een betere omzet te laten komen. Net als er tegenwoordig voor iedere plantensoort een aparte meststof te koop is. Allemaal onzin !

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi dat het niet zo zou moeten heten ben ik met je eens maar het heet echt zaai&oogst grond. Is van de welkoop...en ook nog best duur

De enige voeding die de planten krijgen is van de compost. Bij grote 'eters' komkommer, pompoen, courgette en tomaten kan je halverwege het seizoen nog een flink schep compost toevoegen en dat zou voldoende moeten zijn. Ik heb nu wel bij de bloemkool, toen hij het kooltje begon te maken wat nieuwe compost in dat vak erbij gedaan. En hij groeit nog steeds...als eh...kool

Dat is ook echt het SFG idee, geen meststoffen, meer opbrengst op een kleiner oppervlak, oogst verspreiden en minder werk. Tot nu toe is mijn ervaring dat dit allemaal klopt. De meeste tijd zit in het hier lezen, gewassen uit mijn hoofd kennen en de belachelijke grote hoeveelheid voorzaaien wat ik gedaan heb.

Totaal ben ik per dag 5 tot 10 minuten bezig...en das puur ff checken of ze wel gegroeid zijn, af en toe een slok water en verder eigenlijk niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat een mengsel potgrond/tuinaarde met cocopeat en compost ook wel kan. Bemeste tuinaarde is volgens mij niet aan te raden.

Jelmer,

Bedankt voor je reactie.

Dus de tuinaarde bij de Gamma is dus niet aan te raden? Wellicht dat ze bij het tuincentrum ook tuinaarde hebben zonder bemesting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu schrijven 3 mensen wat het beste is en waarom, het bericht van Jelmer haal je nog extra aan en toch kom je weer met die bemeste tuinaarde en dan eventueel ook nog de mogelijkheid van niet bemest.

Planten hebben goede grond nodig, water en meststoffen anders wordt het een drama. Net als een huis bouwen op slappe grond zonder fundering en een auto op slechte banden.

Snappie ? !

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...