Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Dit zijn mutsen. Toevallig vandaag de peulen erin gezet. Ik heb de mutsen niet zo zeer tegen de koude. Ik had ze (aan een kant natuurlijk) geplaatst om de aarde warm te houden, zodat ze niet bevroren. Anders gingen mijn peulen en sugarsnaps er niet in, de aarde is dan bevroren.

Nu ook aan de andere kant vast gedaan, ik heb de bredere gebruikt van mijn brede bak die ik nog over had (niet gebruikt), niet voor de kou, maar weer tegen de vogels. Wij hebben heel veel vogels, wij voeren ze ook, dus ik wil dat ze alleen de zaden eten en niet mijn gezaaide peulen.

In het voorjaar is het wel handig als je net gevoelige groente hebt gezaaid en het gaat in april of mei plotseling vriezen.  Maar dan moet ik er wel stokken in zetten, anders druk je de planten plat.
Zoals je bij de keukenbakken ziet, daar staan rekken, dan kun je ze niet geheel over de bakken trekken, zeker als je gezaaid hebt, dan zet ik ze aan de rekken vast in de hoogte.
Ik heb toen van alles bij de MM gekocht en deze passen ook precies over mijn bakken heen. Ja, je kunt ze zelf maken uiteraard, maar ik wist toen nog niet hoe en ik had er trouwens ook geen tijd/zin in. Ik begon net en wist nog niets.

Muts 1.jpg

Muts 3.jpg

Muts2.jpg

Muts4.jpg

Geplaatst:

Vraagje; is jouw mix bevroren onder de mutsen?🤔

laten de mutsen regenwater door of valt dat mee? 🤔

leuk gezicht vind ik net of ze een “sneeuw hoed” op hebben 😊 🌱👩‍🍳🌱🐓🌱☃️🌱

Geplaatst:

Er komt wel regen door de muts, maar aanzienlijk minder. Dat is tenminste mijn ervaring. 

Geplaatst:
  • Auteur

@Vrouwholle ik heb even nieuwe fotos gemaakt. Die je als eerste zag was van vorig jaar. 
Op de bak met knoflook en sjalotten (no 4 en een stukje van 3) zitten geen mutsen. En in de bak ernaast (no 3) staat alleen wat snijbiet, De knoflook kan het wel hebben, de sjalotten misschien niet, de meesten waren nog niet naar boven gekomen.

De eerste bak (1)  links heeft alleen wat snijbiet en de 2e bak niets, die moet ik nog schoonmaken met wortels en dan omscheppen.

Ik heb daar de mutsen op gedaan, om de bakken warmer te houden, zodat ik eerder aan de slag kan (hoopte ik). De eerste bak heeft stokken erin en dat houdt het nog een beetje warmer is mijn ervaring. Omdat er meer lucht doorheen kan stromen.

Wat Gitta zegt: het laat wel regen door, maar minder. Maar ook minder wind voor mijn vochtige tuin.
Dus ik doe alleen de mutsen erop als het erg vriest. Maar zoals je ziet, kan ik niets, er ligt nog een laag sneeuw op de bakken en de meeste grond eronder is keihard.
De bakken aan de keukenwand (erboven) vangen minder kou, maar ook die aarde is vrij hard op de meeste plekken (er zitten al peulen en sugarsnaps zaaiingen in), maar die heb ik aan de zijkant deels afgesloten en de mutsen die ik overhad van de andere grote heb ik dus aan de achterkant bevestigd.
Alle fotos weer moeten bewerken, ze stonden weer op zijn kop. Best vervelend. In die speciebak die je ziet, daar komen de tuinbonen en die piepen nu al uit mijn kleine bakjes, dus het gaat best hard nu ze in de groenteflat voor het raam staan. Niks donker en koud wat Ingrid zei op de MM. Ze komen nu 2 x zo snel op.

Morgennacht en maandagnacht vriest het hier -6, dus voorlopig zijn de bakken nog niet ontdooid.

Gebruik jij ook de mutsen @aVrouwholle?

20250213_162217.jpg

20250215_090623.jpg

20250215_133704.jpg

20250215_134012.jpg

20250215_134057.jpg

20250215_134141.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Dankjewel voor jouw uitgebreide reaktie Petra 🙏🏻😊

Nee ik heb nog nooit mutsen gebruikt Petra.. Ik ben plastic kappen op al mijn 60x1,20 bakken… huisjes model van plastic dus dat over een buisjes frame gaat. Is kwalitatief niet sterk plastic scheurt snel maar ze zijn niet heel duur en voor mij belangrijk; er weer af te halen en op gevouwen op te bergen. Het huisjes frame laat ik er vaak op omdat dat meteen als planten steun kan dienen zomers of ik bij lang durige regen periode ze weer snel eroverheen kan doen. Mijn mix is niet bevroren en alles wat eronder staat heeft nu de groei alweer te pakken . Ik bof want ik woon midden Nederland en mijn voortuinbakken staan op het zuiden met beetje zon is het onder het plastic al snel 10 gr👍😊 Ik koos dus voor plastic omdat mijn mix dan dus niet zo kletsnat word. Het bevalt mij heel goed.

ik zie bogen in jouw bakken daar zou je ipv vlies bv ook eens plastic overheen kunnen spannen om het uit te proberen.,..🤔

foto’s;

🌱kappen op mijn voortuin bakken,

🌱bogen in gestikte tunnel waar de dunne ijzeren bogen doorheen geschoven worden in mijn begin situatie jaren terug op mijn dakterras.

🌱afbeelding van kappen met de maten die ik nu gebruik.

IMG_2666.jpeg

IMG_2451.png

IMG_3140.png

Geplaatst:
  • Auteur

Ja daar hebben wij het vaker over gehad. Echter ik heb 120 x 120 bakken en 2 van die plastic kappen erin zetten gaat niet, dan loopt het water in het midden er flink tussen.

Ook heb ik dan weer steunen nodig. 
Ik heb 60 x 120 bakken, maar daar heb ik rekken, dus dan werkt het ook niet.

Toevallig heeft de Lidl ze bij ons, maar dan dichter geweven.

Ik heb ook 2 bakken van 60 x 60, maar daar hebben wij al een soort kasje op bevestigd.  Die heeft mijn man helemaal verbouwd, was eigenlijk een kasje van 80 x 60.En de andere, daar hebben wij blauw net over bevestigd, daar stond fruit in, maar dit jaar ga ik daar tomaten neerzetten. Dat is een plek dat altijd in de zon staat, als er zon is. En het fruit leverde niet veel op (verplaatsen wij), dus dan maar tomaten.

Zie 2 fotos.

Ja, mijn man heeft uiteindelijk op die ene bak pijp kunnen vinden en daar bogen gemaakt. Ik ga er een gordijn overheen trekken, dezelfde als bij de speciebakken.

Ik dacht ook eerst aan plastic met gaatjes. 

Maar momenteel wil mijn man niets meer aanschaffen. Wij hebben al heel veel geld uitgegeven aan de tuin.

Het belangrijkste is dat ik straks de koolwitjes kan voorkomen. Slakken kan ik niet geheel voorkomen met een gordijn over de speciebakken, want ze kruipen er toch ergens tussendoor, maar op zo’n verhoogde bak is het toch zeldzamer.

Kas vrouwholle 2.jpg

Kas vrouwholle.jpg

Geplaatst:

Jeetje wat creatief Petra…ik zou er niet opgekomen zijn … wel heel hoog zo!! Gelukkig ben jij lang 👍😊  zo zie je dat iedereen zijn eigen oplossingen bedenkt. Bij mijn kappen komen ook slakken onderdoor hoor… ga ik eerdaags maar weer beginnen met de nachtelijke slakken controle want bij mijn snijbiet staan alleen de nerven met stelen er nog… dat zal een rups op zijn geweten hebben dus hopelijk komt daar dan een mooie vlinder van…😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱☃️🌱

Geplaatst:

Vandaag mijn voortuin kappen er ff af gehad om te kunnen oogsten. Ik heb de onderste buizen rand eraf gehaald zodat ik de “pootjes” in de mix kan duwen waardoor het geheel een stuk lager werd. Nu kan ik er beter bij door de rits openingen heen… sluit de plastic onderkant beter aan op de bak en is er beter zicht op mijn luikjes…👍😍 Dat ik dat niet eerder bedacht heb…😊

ook nog een mooie oogst! 😋🌱👩‍🍳🌱🐓🌱☃️🌱

IMG_3467.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic