Geplaatst: 2 maart2 Ma Hallo! Vandaag zijn we lekker in de tuin bezig geweest, fijn! We hebben kippen en die liepen op een stuk tuin waar een appelboom en abrikozenboom staan. Ons moestuintje was altijd wat onhandig gelegen en leverde ook niet echt veel op. Nu hebben we vandaag een switch gemaakt: kippen nu legaal toegang tot de 'oude' moestuin, maar het stuk onder de fruitbomen hebben we terug genomen. Het kleine kasje (zo'n lage met klep) met opnieuw uitlopende wilde venkel is verplaatst. En nu... Mijn vraag is of er verboden gelden onder fruitbomen, of juist tips. Wat kan ik daar het beste kweken? Er hebben dus meer dan twee jaar kippen gebivakeerd, dus tips om de grond moestuinklaar te maken, lees ik ook graag. We zijn nog echt lerend en experimenterend hoor, dus niet te ingewikkeld, haha. Dank jullie wel! 2 maart2 Ma aangepast door Jojo71 Tikfouten
Geplaatst: 4 maart4 Ma Hé Jojo71, het enige waar ik zo meteen aan denk is dat je best je boomspiegel rond de fruitbomen vrij laat zeker een halve meter in het rond). Dat is gezonder voor de boom zelf. Fruitbomen wortelen relatief oppervlakkig dus hou rekening met grotere wortels aan de oppervlakte. En natuurlijk kan je geen zonneminners zetten op de plaats waar je boom teveel schaduw geeft. Maar die had je zelf waarschijnlijk al wel door ;-). Als er lang kippen op dit stuk grond gezeten hebben, misschien best ook letten op gewassen die niet graag veel voeding krijgen? Hoewel dit voor de meeste planten geen probleem is. Het hangt er ook vanaf op welk type grond je zit (zand, leem, klei?). Gewoon proberen zou ik zeggen!
Geplaatst: 4 maart4 Ma Auteur Dank beiden! Ik ben me nu ook aan het inlezen over het gebruik van moestuinbakken. 🤗 Maar dan niet van die exemplaren op poten maar op de grond en niet te dicht bij de appelboom. Dan klatschen natuurlijk ook de vallende appels alles kapot. Wat een hoop nadenkwerk toch!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.