CJodokus Geplaatst: 28 maart Geplaatst: 28 maart Over het gebruik van koffie in de tuin is op Internet veel te vinden, maar ik vond deze site heel duidelijk. https://news.oregonstate.edu/news/used-appropriately-coffee-grounds-improve-soil-and-kill-slugs In het kort, naar mijn beste kunnen: Belangrijk om het op de juiste manier te gebruiken en overkill te vermijden. Koffiedrap is niet zuur, het verlaagt de PH niet. Het bevat heel weinig stikstof en voedingsstoffen, maar het is wel geschikt als grondverbeteraar, het zorgt voor een goede structuur van de grond en verbetert de drainage. Bij ingraven: 1.25 cm inwerken in 10 cm aarde. Als mulch: voeg laag blad of schors mulch toe tegen uitdrogen van de aarde. In compost: 3 delen blad-1 deel gras-1 deel koffie. Ook koffiefilters. Nooit meer dan 20% koffie!! Als slakkendoder: 2:1 koffie op water gieten Als spray tegen vraat op blad: 1:9 koffie op water sproeien. NB: bij die laatste twee adviezen twijfel ik, want er staat 1-2%, maar later worden er voorbeelden met deze, sterkere verhoudingen gegeven. Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 maart Geplaatst: 28 maart Voorzichtigheid is geboden. Mediterrane planten houden in het geheel niet van koffiedrap, tijm, rozemarijn en lavendel bv. In huis zijn ook lang niet alle planten dol op de drap, bv Aloe Vera niet. En het kan de rouwvarenmugjes een aangenaam klimaat geven. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
CJodokus Geplaatst: 28 maart Auteur Geplaatst: 28 maart Oeps! Laat ik nou net dié mediterrane kruiden van drap hebben voorzien! Nou ja, als Bokashi gefermenteerd en niet zo veel. Hopelijk valt het mee.. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.