Geplaatst: Zondag om 22:133 d Na het lezen van een artikel op nu.nl, vraag ik me af tegen welke schimmels dit gebruikt wordt?Ook vraag ik mij af, wat er zo schadelijk is, waardoor het als mogelijk onveilig wordt bestemeld.De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) maakt zich grote zorgen over de manier waarop bestrijdingsmiddelen in de Nederlandse tomatenteelt worden ingezet. De voedselwaakhond zegt tegen NU.nl dat telers geregeld de wet- en regelgeving overtreden.De NVWA heeft bij tientallen tomatentelers inspecties uitgevoerd. De bedrijven die de bestrijdingsmiddelen niet volgens de regels gebruikten, kregen een boete.Inspecteurs van de NVWA constateerden onder meer dat telers de waterleidingen in kassen op de verkeerde manier schoonmaakten. Om te voorkomen dat schimmels en bacteriën zich ophopen in de leidingen, spoelen telers leidingen door met waterstofperoxide. Sommige telers doen dat met waterstofperoxide waar zilver aan is toegevoegd om ervoor te zorgen dat het middel langer werkt.Het gebruik van dat bestrijdingsmiddel is toegestaan, maar voorwaarde is wel dat na het gebruik de leidingen leeglopen en worden nagespoeld. Pas daarna mag er schoon water door de leidingen dat de planten in de kas bereikt.Dat is een voorschrift van het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb). Alleen op die manier is getest of het middel veilig te gebruiken is. Telers mogen daar niet van afwijken.Voedsel als 'mogelijk onveilig' aangemerktToch wijken telers geregeld af van wat is toegestaan, constateerden NVWA-inspecteurs. Ze zagen dat in tomatenkassen geregeld waterstofperoxide met zilver samen met water continu door de leidingen liep.De tomaten uit die kassen heeft de NVWA aangemerkt als "mogelijk onveilig". Volgens een woordvoerder gebeurt dat doordat niet duidelijk is of er risico's voor de voedselveiligheid zijn. "Waterstofperoxide zelf is wel beoordeeld en daar zijn de risico's beperkt." De effecten van het toegevoegde zilver zijn onbekend, vandaar de toevoeging "mogelijk onveilig".Aangezien er stoffen bij de tomatenteelt van de gecontroleerde bedrijven zijn gebruikt die niet op die manier zijn toegelaten, moet worden aangetoond dat het product wel veilig is. Daarom zijn de tomaten getest. Waterstofperoxide en zilver zijn niet in de producten aangetroffen en mogen daarom gewoon worden verkocht.NVWA noemt overtredingen 'zeer zorgelijk'De NVWA voert gesprekken met branchevereniging Glastuinbouw Nederland over de overtredingen in de glastuinbouw. De NVWA noemt de waarnemingen van de inspecteurs "zeer zorgelijk". Er was sprake van "veel overtredingen van de biociden wet- en regelgeving".De NVWA hamert er bij Glastuinbouw Nederland op dat biociden alleen veilig zijn te gebruiken als telers zich aan de voorschriften houden. Voorzitter Adri Bom-Lemstra van Glastuinbouw Nederland bevestigt tegenover NU.nl dat er inderdaad gesprekken met de NVWA worden gevoerd. "Telers worden meegenomen in de uitkomsten daarvan", zegt ze.Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6374661/grote-zorgen-over-mogelijk-onveilige-tomaten-door-niet-naleven-regels.html
Geplaatst: Zondag om 22:153 d Auteur Van het RIVM: https://www.rivm.nl/nanotechnologie/gezondheid/nadelige-effecten-van-zilver-nanodeeltjes-op-geheugen
Geplaatst: Maandag om 01:132 d Ben benieuwd in wat voor vorm het zilver is gebruikt. Met waterstofperoxide schadelijke deeltjes weghalen lijkt me een redelijk onschadelijke manier van bestrijden, net als bij bijvoorbeeld een cyste uitspoelen- organisch materiaal doden, opruimen door het te oxideren. Bij doorspoelen verdunt het, residue werkt zichzelf op. Maar het zilver, mogelijk in zilvernitraat vorm voor oplosbaarheid, cel slopend (was bij apothekers bekend als "helse steen" tegen wratten o.a.), en op die manier mogelijk schadelijk?Het lijkt me meer een van de regels afwijken en daarom inherent slecht- iets, dan dat het per direct schadelijk is. Daarentegen zou het nieuws ook wat vaker helder mogen wezen over de exacte verbindingen van stoffen. Nu staat er dat waterstofperoxide niet als schadelijk gerekend is- maar "zilver" (in welke vorm?) "Mogelijk wel", in een paniekartikel..
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.