Limoncello Geplaatst: 12 januari 2014 Auteur Geplaatst: 12 januari 2014 (aangepast) Geen probleem om het op een 'natuurlijke' wijze te doen. Je moet daarom niet deze kasten maken of kopen. Je kan dan gewoon met bamboe stokken werken of houten boomstammetjes of balken of... Laat je fantasie maar lopen. Je moet juist zien dat de gaatjes niet te klein zijn en niet te groot. Ik werk met max. 8mm gaatjes. Dat is goed voor (bijna) alles.De cocons eruit halen is wel nogal een karwei maar ik doe het zodat ik geen parasieten heb maar in de natuur zijn die er ook. Ieder zijn ding 12 januari 2014 aangepast door Gast Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
vercouluh Geplaatst: 12 januari 2014 Geplaatst: 12 januari 2014 Dankje voor je reactie. waar kun je zulke cocons kopen? Dan ga ik binnenkort aan de slag! Quote
vercouluh Geplaatst: 12 januari 2014 Geplaatst: 12 januari 2014 Even nog een paar vraagjes, Hoeveel cocons kan ik het beste aanschaffen? Ik heb hier in mijn tuin van 100m2 het volgende staan:6 fruitbomen1 druif1 kiwi1 bosbes1 rode aalbesaantal aardbei planten Hoe groot/ hoeveel gaten moet mijn nestvoorziening hebben voor dit aantal cocons?Alvast bedankt voor je reactie! Quote
Limoncello Geplaatst: 12 januari 2014 Auteur Geplaatst: 12 januari 2014 Goh, dat is tricky. Ik zou je moeten vragen hoeveel bloemen je zal hebben om te bestuiven. Dat weet je ook niet op voorhand hé Als je met kersen zit moet je de osmia cornuta hebben, die vliegt vroeger uit dus op hetzelfde moment dat de kersenbloesem er is. Maar je kan ook zelf wachten op solitaire bijen, zonder aan te kopen dus. Je hebt tal van solitaire bijen buiten de rufa en cornuta. Alles hangt er een beetje vanaf waar je woont. Hier is bijvoorbeeld de zandbij bijna nergens te vinden omdat het te koud is en de grond niet aan de wensen voldoet.Je kan ook een insectenhotel maken. Ik denk dat Sugar dat heeft gedaan. Op een natuurlijke en duurzame manier de beestjes aantrekken. Goed voor alles; lieveheersbeestjes, gaasvliegen, oorwormen, solitaire bijen,... Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
palmbird Geplaatst: 13 februari 2014 Geplaatst: 13 februari 2014 Prachtige voorbeelden hier van bijenhuisjes.Hoop dat vele nu de actie bekijken die ik hier zonet plaatste.Ik heb een nieuwe topic geopend om de kettingactie die gestart is te begeleiden hier als schakel 7 van de actie.Alle kastjes gemaakt van 9 feb tot 1 sept 2014 mogen daar gemeld worden.Gelieve daar te zien voor de actie.We willen geen enkel forum belasten met de actie (nu zijn er al 5 fora om een actie te melden maar we bouwen die verder uit ).Er zijn ook andere sociale mediakanalen waar je een actie kan melden.Bedoeling is om een zo groot mogelijk netwerk uit te bouwen zodat we sneller veel mensen kunnen bereiken dan wanneer we zelf van nul zouden beginnen.Het is immers hoog tijd voor bijtjes.Dus acties graag.Dank. Quote
Bit Geplaatst: 13 februari 2014 Geplaatst: 13 februari 2014 Misschien wil je een link plaatsen in je post ? een link naar dat bericht waar je het over hebt ? Ik snap er zó eerlijk gezegd niet veel van. Heb m. Deze dus : reddingsactie-solitaire-bijen-t12498.html Quote
0xygen Geplaatst: 4 mei 2015 Geplaatst: 4 mei 2015 Ik weet dat dit een oud topic is maar zou graag wat antwoorden op vragen willen hebben. - Waarom coconnen vangen?- een bijenhotel maken of toch gaan voor een insecten hotel? Quote
balkontuinder Geplaatst: 5 mei 2015 Geplaatst: 5 mei 2015 (aangepast) Coconnen vangen is om de parasieten eruit te halen, ziektes te voorkomen enz. Naast de solitaire bij zijn er ook andere insecten die hun eieren daarbij proberen te leggen en dan de coconnen aantasten. Dit is natuurlijk zonde als je echt gaat "bijen kweken". Insectenhotel maken of kopen? Dat is volledig afhankelijk van wat je doel is, waar je de ruimte voor hebt en hoe handig je bent. 5 mei 2015 aangepast door Gast Quote
0xygen Geplaatst: 5 mei 2015 Geplaatst: 5 mei 2015 De tweede vraag was eigenlijk bedoelt om duidelijk te krijgen wat her verschil Is tussen een insectenhotel en een Bijen hotel. Quote
balkontuinder Geplaatst: 5 mei 2015 Geplaatst: 5 mei 2015 Oh, op die manier. Een bijenhotel is bedoeld voor voor solitaire bijen. Bij een insectenhotel heb je het naar mijn idee ook over andere beestjes zoals lieveheersbeestjes, oorwormen, gaasvliegen, enzovoort. Dat bevordert de tuinbiotoop in een bredere vorm, afhankelijk van je behoeftes. Quote
0xygen Geplaatst: 5 mei 2015 Geplaatst: 5 mei 2015 Als ik op internet kijk dan zie ik allemaal joekels van een kasten. Ik zou graag een bijenhotel hebben van rond de 40 cm. Iemand hiervoor een bouwtekening? Quote
geertlaurent Geplaatst: 5 mei 2015 Geplaatst: 5 mei 2015 Snelbouwsteen gebruiken? Lijkt mij de perfecte maat voor uw project. Quote
0xygen Geplaatst: 5 mei 2015 Geplaatst: 5 mei 2015 Is het dan nog wel mogelijk hem op te hangen als een soort vogelhuisje? Sorry ik ben niet al te technisch. Ben nog beginnende Quote
geertlaurent Geplaatst: 6 mei 2015 Geplaatst: 6 mei 2015 Ik gebruik daar een touwtje voor, dat gaat door het grote middengat van de steen en dat hang ik dan aan zo'n L haakje. Ofwel met 2 erg lange schroeven die je dan links en rechts de uiterste gaten boort. Quote
palmbird Geplaatst: 14 mei 2015 Geplaatst: 14 mei 2015 Bij de bouwsteen liefst de achterzijde toemaken met iets.Soiltaire bijen zijn niet zo dol op tocht.Ander zou ik zeggen gewoon blok hout of balkje en gaatje in boren met verschillende diameter van 3mm tot 12 mm voor verschillende soorten.Lieft zo diep mogelijk boren ,10 tal cm is echter al zeer goed.Of in kleiblok gaatje in maken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.