Tuintjesdraak Geplaatst: 28 april 2013 Share Geplaatst: 28 april 2013 Hoi, ik ben net nieuw hier, sommigen zullen mij van andere fora kennen als kaartendraak, maar dat past hier minder goed, vandaar 'tuintjesdraak' Gisteren hebben we mijn allereerste MM bak afgebouwd en heb ik gelijk wat dingen geplant, ook wat ik voorgezaaid had en vanochtend de rest, alleen de tomaat en klimcourgette gaat dan na 14 of 15 mei erin. Ik heb wel nog een hoop vragen, waaronder de volgende: Ik lees steeds dat tomaten niet van water op hun blad houden. Hoe doe je dat als het regent en ze niet onder een afdak staan/kunnen? Ik zag nl op de foto's in Jelle's boek dat ze bij hem ook gewoon zo in de bakken open en bloot staan. Verder vraag ik me af hoe vaak je pas gezaaid spul en net uitgelopen zaadjes die je verspeend hebt of zo de grond in zet water moet geven? Ik heb de MM mix flink nat gemaakt gisteren bij het vullen en direct na het zaaien en planten ook alles wat water gegeven alsook vanochtend weer. De vermiculiet houdt toch een hoop vocht vast? Is dan 1x per dag een beetje water genoeg? Verder zit ik met ruimtegebrek wat klimmers betreft. Ik heb mijn klimrekken over ongeveer de helft van een vak gezet. De klimmende courgette gaat dan aan 1 kant komen en moet dan naar rechts, link en weer terug zo heen en weer gaan groeien. De tomaat kom aan de andere kant van het rek in het andere vak, kan dat gewoon? De tomaat was ik niet van plan om dooe het rek heen te weven, maar eraan vast zetten met bloemen/planten binddraad, zodat de courgette het rek kan benutten om te klimmen en klauteren. Ook zijn de rekken maar 80cm breed, dus die courgette zal wat kleiner worden, dat maakt iig niks uit toch? Ik zal zo in de rubriek moestuin seizoen het verloop van de MM aanbouw laten zien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Missmass Geplaatst: 28 april 2013 Share Geplaatst: 28 april 2013 Over je tomatenvraag: klopt, tomaten houden niet van water op hun bladeren en dus ook niet van regen. De kans bestaat dan dat ze aardappelziekte krijgen en daar worden de planten niet bepaald mooier op. Maar niet iedereen heeft een kas of de mogelijkheid de tomaten overdekt te zetten, zoals ik. Ik zet ze dus ook gewoon open en bloot buiten. Vorig jaar is dat heel goed gegaan en waren de tomaten heerlijk. Oke, de planten zagen er op het laatst niet heel mooi meer uit, maar de tomaten waren super! Kortom, als je de mogelijkheid hebt je tomaten te bescherming tegen regen: zeker doen. Heb je die niet: geen ramp! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mijnspeeltuin Geplaatst: 29 april 2013 Share Geplaatst: 29 april 2013 Wellicht gewoon een babywagen parapluutje ( zo eentje met zo'n klemmetje eraan) aan het klimrek bevestigen Morgen even scoren op de rommelmarkt Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Tuintjesdraak Geplaatst: 29 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 29 april 2013 Toppie, bedankt wbt de tomaten! Ff duimen dat we een niet al te natte zomer krijgen dan, pas tegen het eind veel regen als de tomaten bijna klaar zijn met groeien en de oogst voorbij. Ik ga me er dus niet al te druk over maken, kijken het gewoon aan, als de bladeren dan een beetje lelijk worden, jammer dan, als de tomaten maar mooi en lekker worden. Er groeit nog niet veel, sugarsnaps zag ik dat ze een pietsie gegroeid zijn, de rest doet nog niet echt veel, maar ja, ze zijn ook zo vanuit een warm huis de koude bak in gegaan, meteen zaterdag- en zondagnacht koud, dan is het ff wennen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.