Bas Geplaatst: 26 juni 2013 Geplaatst: 26 juni 2013 Ik heb wat aardbeien geplant in een kas, ze staan in kratten zoals te zien op de foto.In deze kratten heb ik plastic zakken gedaan en in deze zakken zitten gaten. De planten groeien goed tot een paar dagen geleden, het blad gaat wat hangen en ook bij een paar van de plantjes wordt de onderkant van de steel bruin zoals te zien is op de foto. wat kan hier de rede van zijn? wat is er aan te doen? en is dit erg? Quote
Sabien Geplaatst: 26 juni 2013 Geplaatst: 26 juni 2013 Lijkt me dat de plantjes te diep zijn geplant. Quote
Bas Geplaatst: 26 juni 2013 Auteur Geplaatst: 26 juni 2013 Beste Sabine, bedankt voor je reactie! Kan dit de enige rede zijn? Of kan dit ook door iets anders komen? Quote
Missmass Geplaatst: 26 juni 2013 Geplaatst: 26 juni 2013 Bas, hoe diep is de krat waar de plantjes in staan? Want zoals je kunt zien op Sabine's foto kan het ook goed komen doordat de wortels niet gestrekt zijn (en ze dus in een diepere pot moeten). Overigens zou ik aardbeien niet in een kas zetten omdat er daar amper bijen en hommels bij kunnen voor de bestuiving. Ook is het er vaak te warm voor aardbeien. Gewoon lekker buiten en eventueel afdekken met netten tegen vogelvraat (waarvan de gaten dus groot genoeg zijn om bijen en hommels door te laten!) Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Missmass Geplaatst: 26 juni 2013 Geplaatst: 26 juni 2013 Ah, dan zijn we er. Dat is veel te ondiep. De wortels van de aardbeienplant kunnen zich zo niet strekken en daarom sterven je planten af. Ze moeten toch echt minimaal 40 cm diep staan vind ik zelf. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Bas Geplaatst: 26 juni 2013 Auteur Geplaatst: 26 juni 2013 Aha, en zou ik ze nu nog over kunnen planten? Of heb je een tip wat ik nu het beste kan doen? Quote
Sabien Geplaatst: 26 juni 2013 Geplaatst: 26 juni 2013 De diepte gaat het probleem niet zijn. Kijk naar de vb de Bato bakken, die heb ik zelf ook, zijn 15cm diep. Als je ze niet helemaal vol doet, nog enkele cm minder. 22cm is ruim voldoende. Houd wel een 2L per plant aan. Maar dat lijkt ook niet het probleem. Maar hitte (serre) houden ze niet van. (Professionele telers beginnen hun serre al te koelen als deze warmer wordt dan ~23°C.) Je hebt een plastiek in de de bak hangen, met afwateringsgaten? Quote
Bas Geplaatst: 26 juni 2013 Auteur Geplaatst: 26 juni 2013 In de zakken zitten gaten en ik heb onderin die zakken met een mes sleuven gesneden zodat het water er beter uit kan lopen. Quote
Missmass Geplaatst: 26 juni 2013 Geplaatst: 26 juni 2013 Zoals te zien op de foto heb je in die ondiepe krat ook veel planten staan. Zo kun je ze niet voldoende aarde per plant bieden. Persoonlijk zou ik ze dieper zetten en wat meer uitdunnen. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Claudia69 Geplaatst: 26 juni 2013 Geplaatst: 26 juni 2013 Ik zou ook denken dat ze wat te diep geplant zijn en redelijk vochtig staan. Dan riskeer je dat het hartje rot. Quote
Bas Geplaatst: 26 juni 2013 Auteur Geplaatst: 26 juni 2013 Is het dan over met de plant of kan hij daar overheen groeien? En is dit besmettelijk voor de andere planten? Quote
Sabien Geplaatst: 26 juni 2013 Geplaatst: 26 juni 2013 Laagje zand/substraat weghalen zodat de andere aardbeiplantjes er ook geen last van gaan krijgen (als deze ook te diep zijn geplant.) Voor teelt in bakken is 22cm ruim, dus je kan er wat afhalen om de juiste diepte te bekomen. Omdat de bewortelingsdiepte in bakken gering is, luistert het water geven en mesten wat nauwer. In vollegrond gaan ze dieper, op zoek naar wat ze nodig hebben. Redelijk vochtig staan hoeft geen probleem, maar dan moet het gebruikte substraat goed doorlatend zijn, doch voldoende vocht vasthouden zodat je niet 5x per water moet water geven. Ik heb ondertussen al 2 keer meer dan 1 uur aan een stuk water gegeven (Normaal komt het water al onder uit de bak na 2-3-4 minuten... écht veel te veel water dus) aan de m'n aardbeiplantjes in bakken (niet met opzet, gewoon vergeten dat ik ze aan het water geven was). Buiten dat alle meststoffen uitgespoeld zullen zijn geen probleem, deze domheid hebben ze goed doorstaan. (Nadien wel wat bijgemest.) Quote
Bas Geplaatst: 27 juni 2013 Auteur Geplaatst: 27 juni 2013 Ik kreeg de indruk dat er vandaag nog meer slap zijn geworden.Zou het ook aan de potgrond kunnen liggen? Quote
Missmass Geplaatst: 28 juni 2013 Geplaatst: 28 juni 2013 Lijkt me sterk, maar het is natuurlijk niet raar dat als je ze nog steeds niet verplaatst hebt en beter hebt neergezet, dat er nu dus nog meer plantjes afsterven! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.