Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste forumers,

Ik heb ongeveer 6 weken geleden aardbeienplantjes gezet (Lambada en een kleinere soort). De planten doen het erg goed en nu beginnen de eerste vruchten rijp te worden. Ik heb echter spijt van de plek waar ik ze heb gezet. Daar zat blijkbaar nog heel veel onkruidzaad in van vorig jaar. Toen heb ik de tuin overgenomen op een moment dat er veel onkruid in het zaad zat. Ook heb ik niet goed nagedacht over de vorm van het bed. Heb ze gewoon in de aarde gezet terwijl ik veel tuinders zie met verhoogde bedden of geulen tussen de rijen. Ik wil een nieuw aardbeienbed aanleggen en opnieuw beginnen.

Wanneer is de beste tijd om de huidige planten te verplaatsen? En wanneer kan ik de uitlopers in potjes zetten om ze eventueel te bewaren en later uit te planten?

Geplaatst:

ik zou de grote planten verplanten tegen de tijd dat ze in rust zijn, november

uitlopers kun je verplanten als ze geworteld zijn, eerste toefje vastzetten met een boogje in een potje potgrond, en wachten tot ze goed vast zitten

Geplaatst:

En wanneer kan je dan de uitloper losknippen van de moederplant?

Heb al wat uitlopers die geworteld zijn, maar de uitloper zelf is nog dik en mooi groen,

dus volgens mij krijgt die jonge plant nog steeds zijn voeding daardoor?

Geplaatst:

als ze goed vastzitten (= een aardig wortelkluitje hebben) losknippen en verplanten bij niet al te warm weer, of schermen tegen de zon, water geven en zeker geen mest (wegens teveel zouten)

bij ons is dat toch wel meestal augustus na de oogst

je kunt er ook voor kiezen de planten met kinderen niet te laten bloeien/vruchtdragen ; men zegt dat de kindertjes dan sterker worden

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...