Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kiemkracht meloen zaden


Cupcakeje

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

 

gister in een zaden bestel boekje zag ik dat er zaden te koop waren van Galia meloen en dat deze gewoon buiten konden staan. Nu had ik hier nog een galia meloen liggen dus meteen vandaag fanatiek de zaden geoogst.

 

Ik heb de zaden in het water gedaan maar ze blijven allemaal drijfen er zakt er geen enkele naar de bodem. Zijn mijn zaadjes nu niet kiem krachtig ? of werkt deze test alleen voor peper zaden en niet voor meloen zaadjes? En zo niet is er dan een test voor meloen zaden of is het allemaal drogen en volgend jaar hopen dat ze kiem krachtig zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaden laten drogen en pas eind maart/april volgend seizoen zaaien. Als je (kleine!) kans wilt om zelf meloenen te oogsten, dan hebben ze naast veel warmte en licht in ieder geval het hele groeiseizoen nodig. En zelfs dan zijn rassen die voor het Nederlandse seizoen geschikt zijn (iets minder hoge temperatuur en snelle afrijping) te preferen.

 

Proberen mag altijd! Maar je kansen zijn heel klein. Al is het maar omdat:

a. Een meloen die je nu koopt waarschijnlijk geimporteerd is uit de subtropen. D.w.z. er is een ras gebruikt voor dat - veel betere! - klimaat. Ook daar waarschijnlijk in kassen geteeld.

b. Beroepstelers zullen vooral F1-rassen gebruiken. Zaden daarvan zijn niet soortecht en leveren meestal planten met veel mindere eigenschappen.

 

Wil je de - best moeilijke - teelt van meloenen, bijvoorbeeld de soort galiameloen, proberen dan adviseer ik je om een ras te kopen dat speciaal voor Nederlandse omstandigheden is geselecteerd. En als het even kan: in een kasje of onder een plastic overkapping telen. Dan heb je een kans om van een plant - hooguit enkele - rijpe meloenen te telen. Als het je lukt en je hebt een lekker ras, dan zul je wel iets proeven dat je in de winkel bijna niet zo lekker kunt kopen!

Let op: Er is een verschil tussen een soort (bijvoorbeeld: galia meloen) en een ras. Van de soort galiameloen zijn er vele verschillende rassen (met allemaal andere kenmerken) in omloop.

Aanvulling: Het kan dat het ras van de gekochte meloen steriele = onbevruchte, zaden heeft. Meloenen worden meestal nog niet rijp geoogst voor de handel, ook daardoor kan het zaad niet zo vruchtbaar zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaadtelers testen de kiemkracht van zaad wel. (Of zouden geacht moeten te worden dat te doen). Per gewas is er een percentage vastgesteld van het aantal zaden dat moet ontkiemen. Meestal rond de 80%.) Maar dat werkt met zaad dat na oogst is geschoond en gedroogd en dan wordt verkocht. Daarna worden er monsters genomen en onder de goede omstandigheden (vochtigheid, temperatuur) te kiemen gezet en dan is het tellen na het aantal dagen dat voor de kieming van het gewas staat.

 

Als je meloen zaden droog zijn, kun je er enkele bij ca. 23 graden in vochtig (niet nat) zand leggen. Als er binnen een dag of 8 a 10 kiembladen zijn, weet je dat ze het "doen".

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen voorjaar watermeloen gezaaid ( Sugar baby ) en nu 5 flinke meloenen er aan. ( 3 planten )

de grootste is nu ca. 40 cm doorsnee en de kleinste 15 cm doorsnee.

Staan wel in een kas en ik heb ze als kruiper, dus niet in de hoogte geleidt.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha wat leuk en dat testen in zand is inderdaad een goede optie! Ik heb alleen een tomaten serre en die is niet al te breed of te hoog. Dus weet niet of daar wel een meloen in past. In de catalogus stond dat de galia meloen buiten kon. Nu heb ik al geleerd dat er verschillende rassen galia meloen zijn. Dus geen idee of die van mij dat ook kunnen. Ga het maar gewoon proberen denk ik heb gelukkig wel een tuin op het zuiden dus in ieder geval het langste zon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...