Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bladeren van een aardbeienplantje hangt slap


Tom de Wolff

Aanbevolen berichten

Twee weken geleden heb ik een aantal aardbeienplanten (Eves Delight) geplant in balkonbakken. Maar nu is bij één van de aardbeienplantjes de bladeren vanaf de bovenkant van de steel slap gaan hangen. Bij de andere plantjes is op dit moment nog niets aan de hand. Ook zijn er geen beestjes te zien op de aardbeienplant. Wat is er mis gegaan bij dit plantje?

 

img2012062414013848241340650371.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de balkonbakken die ik gebruik zitten standaard 3 gaatjes per bak op ongeveer 2 cm van de bodem. Zijn een soort kegeltjes die op de bodem zitten, met daarin een gat.

 

Maar als hij verzopen is zouden de ander plantjes er dan ook geen last van moeten hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister was de helft van de balkonbakken van de muur afgevallen, dus kon gisteren aardbeienplantjes van de grond afrapen

 

img2012062621060966991340804475.jpg

 

Daardoor heb ik wel kunnen zien dat het bladje met de slappe bladeren, niet goed in de wortels zit. Helaas stond dit plantje dan wel weer in een bak die bleef hangen. Het plantjes dus maar uitgegraven en in een apart potje gezet.

 

De planten die op de grond waren gevallen maar weer terug geplant in de bakken en nu maar hopen dat ze nog herstellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet vanwaar Uw plantjes komen, kan ziek materiaal zijn.

 

Ga geen namen noemen maar heb al bij verschillende kwekers plantmateriaal gekocht, enkel bij Erwin van Kweduivenvoorden prima spul

 

Bij de andere kwekers geregeld had ik zieke plantjes.

 

Ook gekregen stekken van andere tuinders geven vaker zieke plantjes.

 

Heb je ook niet teveel mest gegeven, zie er precies Osmocote of dergelijke liggen!?

 

Ik geef niks bij planten, pas na 4 weken en dan nog mondjesmaat.

 

Beter 3 keer licht bijmesten dan 1 keer de volle laag.

 

Soort substraat speelt ook een grote rol, beter een luchtig substraat.

 

En veel water geven kan zeker geen kwaad, als er maar geen stilstaand water blijft staan.

 

Als ik goed begrijp kan er door de kegeltjes iets van 2 cm water in de bakken blijven staan? Is niet zo goed, zaag de kegeltjes dan vlak weg.

 

Als ik plant geef ik elke dag ruim water, daardoor breng je de wortelvorming juist goed op gang.

 

Weet niet hoe diep je bak is, maar de wortels mogen zeker niet de bodem raken bij uitplant, je mag de wortels gerust inkorten op iets van min 12 cm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bit, Als het mocht had ik dat gedaan.

 

@Borsalino, Plantjes zijn van een aardbeien kweker. Deze kweker is in 2010 gestopt met het verkopen van aardbeien en gestart met het verkopen van aardbeienplantjes aan consumenten. Dit omdat hij vindt dat de aardbeien die in de supermarkt liggen te lang onderweg zijn. Ik ga er vanuit dat die man weet wat hij doet en het risico op een ziek plantje kan altijd wel voorkomen. (naar mijn menig)

 

De grond die ik gebruik komt ook van hem af. De grond is luchtig en voorzien van osmocote, maar wordt speciaal verkocht voor het telen van aardbeien in potten.

 

De kegeltjes afzagen gaat niet meer lukken, maar ik ga de bakken wel voorzien van een aantal gaatjes in de bodem, zodat het water weg kan lopen.

 

Het plantje is in de tussentijd al zo goed als dood, maar ik heb nog steeds geen idee waaraan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...