Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoeveel aarde voor bak?


Aanbevolen berichten

We zijn in onze wijk begonnen met stadslandbouw.

 

Op een braakliggend terrein zijn stukjes land met houten planken afgebakend.

 

Ik heb 2x6 meter.

 

Ondergrond is zand. Daar bovenop komt aarde.

 

Hoeveel cm moet de aarde hoog zijn voor een moestuintje?

 

Vrgr Marcel

 

Edit: verplaatst naar square meter moestuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zand is in feite ook aarde, alleen is het nogal onvruchtbaar.

Geen aarde bij voeren maar veel stalmest en compost zou ik zeggen, heb dat ook gedaan en nu heb ik redelijk goede grond, niet te vergelijken met leem of zware klei natuurlijk.

De meeste mensen die zulke goede grond hebben klagen er over maar ze beseffen niet goed welke goede grond ze feitelijk hebben.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ik nu goede grond heb is niet in één seizoen gebeurd nee.

Maar wel al van het eerste jaar redelijk goede groente, zeker erwten en boontjes gingen goed, moeten dan ook geen mest hebben hé.

Op die paar jaar dat ik hovenier is de grond van de moestuin wel 20cm hoger komen te liggen, door het toevoegen van mest en compost en door het jaarlijkse spitten.

Feitelijk mag ik nog niet teveel stoefen over die goede grond want er kan nog veel verbeteren.

Morgen eten we bloemkool!!!!! Uit de tuin natuurlijk.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Willy, als beginnende tuinier heb ik dus het probleem dat mijn tuingrond uit zo goed als zuivere zware klei bestaat. Dit is de reden waarom in bakken van divers formaat kweek. Ik woon in de Rupelstreek waar indertijd aan klei ontginning werd gedaan en over mijn woonst stond een steenbakkerij. Mijn probleem, dat volgens jou geen probleem zou zijn, is deze grond heel selectief blijk te zijn voor wat er in bloeit. Heb vele jaren geleden diverse boompjes gepland die het nooit hebben overleefd.

 

Wat is jouw benadering om de klei te behandelen zodat er iets kan op groeien? Verluchting op zijn minst dat is me bekend. Spijtig zitten er ook veel stenen in de grond doordat hier vroeger droogloodsen stonden die ze gewoon hebben laten vergaan. Vond hier ook nog sporen in de tuin welke dienden voor de karretjes van de "groenlingen" naar de steenbakkerij te rijden.

 

Wat is eventueel je voorstel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dxnature, ik ben echt een beginner en niet degene aan wie je het vraagt:), maar ik moest even denken aan een verhaal wat ik hier op het forum ben tegengekomen over iemand met heel kalkrijke grond. Ik heb van haar een perzik gekregen die - net als de perzikzaailingen van verschillende andere ontvangers - een voedingstoffentekort bleek te hebben vanwege te kalkrijke grond. Jouw grond zou goed te zuur of te kalkrijk kunnen zijn.

 

Zeker gezien het verleden van je grond en je verhaal over de boompjes zou ik zeggen: doe eens een PH-test. Over hoe je de PH van je grond kunt bijstellen is vervolgens genoeg te vinden hier op het forum. Test kun je kopen bij Welkoop en ik geloof ook bij tuincentra; je kunt het ook door de gemeente laten doen, maar dat duurt langer. Succes!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet Willy, hier, maar Weknow.

 

Proficiat met je grondje! (Zware) Kleigrond is een perfecte basis om te moestuinieren!!! Nu is ze misschien nog erg hard, uitdrogend (scheurt dan) en nog niet luchtig van structuur, maar dat is met het systematisch toevoegen van organisch materiaal (compost vooral!) snel te verbeteren...Binnen een jaar zie je al heel veel verbetering; na enkele jaren heb je een supervruchtbare moestuinbodem. Niet gaan ondergraven, maar bovenop of in de bovenste 10 cm van je bodem breng je dat geregeld (bijv. 1 x per jaar) aan. De bodemorganismen trekken het vanzelf in de grond en maken er humus van. Zo maak je een luchtige, kruimelige, voedzame, makkelijk te bewerken en levende bodem, die je ook bijdraagt aan veel minder ziekten e.d.

 

Kleigrond kan heel veel voedingsvoorraad opslaan, zal niet gauw verzuren, redelijk vocht vasthouden. Met bovenstaande werkwijze profiteer je optimaal van een gunstig begin: kleigrond. Belangrijk is wel om zo weinig mogelijk aan grondbewerking te doen: spitten en freezen zorgt ervoor dat je iedere keer weer vanaf 0 moet beginnen. Wel de bovenlaag bewerken (schoffelen, loshouden met een krabber o.i.d. , maar omdat de structuur snel verbetert door bovenstaande werkwijze, gaat dat steeds gemakkelijker. Zijn er ook nadelen aan kleigrond? Ja...... Op kleigrond kun je wat later beginnen in het voorjaar omdat ze minder snel opwarmt. Ook is er een groot risico van erosie door weer en wind, maar ook dat wordt snel beter met de hierboven kort beschreven werkwijze.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw grond zou goed te zuur of te kalkrijk kunnen zijn.
schreef Raquette.

 

Theoretisch kan dat, Raquette. Maar maak je daar - zeker in het begin - niet te veel zorgen over! Het belang van een goede zuurgraad wordt sterk overdreven, is echt niet zo een probleem in de praktijk. Alleen in vrij extreme omstandigheden is dat een echt probleem.

 

Waarom?

1. Juist kleigrond vangt enorm veel zure en basische inwerkingen op.....heeft daarin een enorm buffervermogen en raakt eigenlijk alleen bij mishandeling of zeer extreme omstandigheden zodanig uit balans in zuurgraad dat er slecht op te tuinieren is. (Ongezien durf ik bijna te wedden dat de zuurgraad bij dxnature ergens rond de 6.5 en 7.5 ligt....perfect. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat het 8.0 of 6.0 zou zijn, dan is een "ingreep" daarin op zich niet nodig.

2. Ik durf te stellen dat de aanpak die ik hiervoor kort beschreef ALTIJD het beste begin is, zeker op klei. Het allereerste zinvolle dat je kunt doen is een composthoop of compostbakken maken...en daarmee zorgen dat je de bodem kunt voeden en echt verbeteren. Dat is de snelste en kortste weg naar een goede moestuin...waarmee je allerlei eventuele problemen bovendien fundamenteel aanpakt. Een eerste keer spitten in het najaar om een keer een schoon begin te hebben, zou nog kunnen eventueel. Maar over bemesting, zuurgraad, hardheid of scheuren op zich zou ik zeker niet beginnen om me grote zorgen te maken. Door dat organisch materiaal, compost vooral, wordt een eventueel niet "perfecte" zuurgraad bovendien vanzelf snel beter...dus in het vrij onwaarschijnlijke geval dat daar toch iets echt niet goed zou zijn, wordt het heel natuurlijk opgelost.

 

Dat zou ik ook willen aanraden voor jouw perzikboompje: Mulch met een laag compost op de boomspiegel of iets meer en jouw probleem wordt snel veel beter en is in 2 a 3 jaar volledig opgelost. Compost werkt, wat afhankelijk van hoe je hem samenstelt, zeer licht zuur. Je kunt een PH waarde van tussen 6.2 en 6.8 verwachten en dat - plus het bodemleven en de reacties daarbij IN de bodem - corrigeert een eventuele slechte zuurgraad vrij snel

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede uitleg, weknow! Zo heb ik het ook in de ecoboekjes gelezen en ga ik het ook doen (maar dan op zandgrond).

 

En je schreef dat er geen probleem is tenzij de grond 'mishandeld' is; ik dacht inderdaad 'wat zit er allemaal in die grond' als daar een industrietje heeft gezeten. Maar dat is dus erg onwaarschijnlijk. Nou dxnature, weet je dat ook weer!:)

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...