Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Meeldauw in kas op komkommerplant

barb

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb twee flinke komkommer planten in een kas staan die het heel erg goed doen. Sinds een poosje zit het blad helemaal vol met meeldauw, maar verder zie ik de planten niet achteruit gaan.

Wat is meeldauw precies, hoe bestrijd ik het (op natuurlijke wijze)?

Alvast bedankt

groet Barb

Link naar reactie
Delen op andere sites

meeldauw is een verzamelnaam voor schimmels op je plant, echte meeldauw geeft een wit poeder boven op het blad en later bladsterfte

bestrijden/voorkomen kan door

sproeien met water (maar dan kun je weer andere schimmels krijgen helaas)

sproeien met heermoesthee (geeft wat bescherming),

spuiten met zwavel (voorkomt alleen uitbreiding)

spuiten met waterstofperoxide 0,5 % (bestrijding)

en ook met natriumbicarbonaat (maximaal 0,5 %!) zegt Wageningen maar dat laatste heb ik zelf nog geen ervaring mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat ik niet rechtstreeks echt een antwoord geef op je vraag hoe of je de meeldauw op je plant kunt bestrijden.

Je kunt je ook afvragen óf je de meeldauw op je komkommerplant in de kas nu wel moet bestrijden. Hoe lang blijft de plant nog productief ?

De plant heeft goed gegeven. Seizoen loopt ten einde. Ook mét de meeldauw zal de plant nog zijn laatste inspanningen tonen, en dan is het over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zijn er ook twee planten met meeldauw, die welke vlak naast de deur staan.

Nu kunnen ze nog een paar vruchten geven maar er zit geen bloem meer in, de planten sterven dus langzaam af, die zonder meeldauw ook ten andere. De tijd van met twintig komkommers uit de kas te komen is voorbij en de bokaals zitten vol, het mag gaan stoppen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter aanvulling op het antwoord van RobO : je kan ook een mengsel van melk en water maken. Verhouding 40:60. Dat natriumbicarbonaat werkt super maar, schrik niet van het resultaat. Meeldauw zit vaak al heel lang op je plant zonder dat je dat kan zien. Als je dan het natriumbicarbonaat gaat gebruiken zie je dat alles wat was aangetast bijna zwart gaat worden in 1 a 2 dagen. Zie ook de foto's.

Er voor :

03072013348074081378394124.jpg

Na een natriumbicarbonaat(zuiveringszout) behandeling :

05072013348839811378394173.jpg

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RobO, meer in dit geval gebruikte ik 200ml water, een eetlepel olijfolie en 1/4 de theelepel zuiveringszout. Planten leven nog hoor Ik ben al enige jaren bezig met natriumbicarbonaat o.a. bij de paddenstoelen kweek. Je kan dan met gewoon eetbaar product je matriaal reinigen en lichte aantasting bestrijden. Mooi spul.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RobO, ik gebruikte 1/4de(kwart) theelepel dus 1,25(5 ml : 4) i.p.v. 2,5ml . En dus onder de 0,75 gebleven Nee. En EERLIJK de planten staan er niet mooi bij niet door het zuiveringszout maar weer meeldauw Ik ga het nieuwe seizoen dan ook vroeg met enkel olie behandelen om eens te zien of de sporen dan echt niet gaan kiemen(wel regelmatig herhalen i.v.m. uitgroei) op mijn Lambada's en Ostara's(andere rassen bijna geen schimmel gehad dit jaar )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...