Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuwe volkstuin: welke vaste planten?


hacatta

Aanbevolen berichten

Gefeliciteerd!

Wintervaste kruiden kan ook (munt, tijm, franse dragon, salie, enz) Eigenlijk is het najaar (nu dus) ideaal moment voor het planten van winterharde planten, struiken en bomen. Als ze winterhard zijn hoef je dus niets te doen om ze de winter door te helpen. Hooguit in het najaar in de gaten houden met water (ik reken op een prachtige herfst ). Misschien wel even een plannetje maken van waar je ze wilt hebben en waar de groentebedden komen, anders moet je ze in het voorjaar weer verplanten.

(dat overkomt mij nogal eens)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor een aardbeienplant is winterhard/een vaste plant maar blijft in de winter niet groen. De klim aardbei bestaat niet, tenminste zelf omhoog klimmen doet de plant niet, hij maakt wel veel ranken aan. Persoonlijk zou ik deze plant niet kopen, zeker niet bij de firma waar je ze gezien hebt

 

Een andere goede (winter ) tip ter voorbereiding van zo'n lap grond is een goed moestuin boek als naslagwerk:

https://www.moestuinforum.nl/moestuinboeken-mooiste-beste-favoriete-t4903.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zou je ergens nog (niet vast maar leuk deze winter) nog wat plantjes van spruit of boerenkool kopen. Heb je deze winter nog oogst en dan spit je dat stukje later om.

Maar goed dat was niet je vraag;-) Op je vraag zou ik inderdaad antwoorden met dingen die al gegeven zijn, Was druif al gezegd dat kan nu ook volgens mij!

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf met fruitbomen en bessenstruiken nog heel even wachten om ze te planten, tot het blad er af is. November is een prima moment. Tja en wat je kiest is persoonlijk zoals anderen al zeggen. Je moet vooraf bepalen wat je met de vruchten wilt doen; het klinkt suf, maar het is niet zinvol om zwarte bessen te zetten als je niet van de typische cassissmaak houdt. En zwarte bessen zijn sowieso rauw bepaald niet smakelijk, je moet er iets mee doen om ze lekker te maken (jam, siroop maken). Waar je verder op moet letten is dat sommige fruitbomen niet zelfbestuivend zijn; dat betekent dat je er dan 2, en dan vaak van dezelfde soort maar niet hetzelfde ras, bijvoorbeeld twee verschillende rassen appelbomen, nodig hebt om vruchten te krijgen. Even spioneren wat je buren hebben staan is dan raadzaam, want een bij houdt zich gelukkig niet aan perceelgrenzen. Welke boom de andere bestuift is goed te vinden op internet, veel kwekerijen hebben hier info over staan op hun website en anders kun je het aldaar persoonlijk vragen. En als laatste tip, verdiep je in hoe groot een struik/boom kan worden. Een hoogstam perenboom is fraai, maar vraag je af of ie straks niet je hele tuin in beslag neemt en of je er zin in hebt om de boom in te moeten klimmen om 'm te snoeien en de vruchten te plukken. Ik ben zelf zeer tevreden met mijn rabarber, aardbeien, kruis- zwarte- en rode bessen, (halfstam) peren- appel- en pruimenbomen. Ik mis nog wel frambozenstruiken, maar daar wordt binnenkort aan gewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... En zwarte bessen zijn sowieso rauw bepaald niet smakelijk, ....
Ben ik het niet mee eens, maar over smaak moesten maar niet verder twisten.

 

Jostabes is misschien een idee. Dat is een kruising tussen zwarte bes en kruisbes. De smaak zit er ook ergens tussen in. De vruchten zijn sappiger dan zwarte bes. M.i. prima rauw te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Smaken verschillen inderdaad. Ik vind zelf gemaakte zwarte bessenjam onovertroffen.

Een jostabes, ja zo'n plant zou ik ook nog wel willen maar ik heb er de ruimte niet voor, zo'n struik wordt best groot namelijk. Aan de andere kant, een van mijn goudreinet appelboompjes doet het al sinds ik 'm gezet heb zeer beroerd, groeit voor geen meter, is in 4 groeiseizoenen misschien net een centimeter dikker geworden. Als ik die er nou eens uit gooi en....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je misschien belangstelling voor eeuwig moes? Dat is een overblijvende koolsoort, dus ook een vaste plant. Ik kan je wel aan stekjes helpen; de plant die ik heb staan groeit sneller dan ik eet.

Ik kan nu stekjes nemen, maar wil even goed wachten tot komend voorjaar; of ik stek ze zelf en stuur de plantjes op. Laat maar iets van je horen.

 

Overigens kun je eeuwig moes ook zaaien, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd . Het is wel even zoeken naar een zaadleverancier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...