Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Calendulatinctuur


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Calendula-tinctuur

Benodigdheden:

20 gram verse of gedroogde goudsbloemen, geplukt met droog en zonnig weer.

1 klein weckflesje van 50 ml met wijde hals

1 flesje alcohol voor uitwendig gebruik ( spiritus ketonatus) uit drogist/apotheek

1 goed afsluitbaar flesje van 30 ml.

 

Vul het weckflesje zo vol mogelijk met de oranje blaadjes van de goudsbloemen en druk de bloemen lichtjes aan.

Vul daarna tot de rand bij met de alcohol en sluit het flesje goed af.

Zet het flesje op een donkere koele plaats en schud het iedere dag even om.

Na minimaal een week trekken heb je een lichte goudsbloem tinctuur. Om het sterker te maken pers je de alcohol goed uit de bloemen, bv door een zeef, vul je het flesje opnieuw met goudsbloemblaadjes, giet de tinctuur erbij, en vul eventueel nog verder bij met nieuwe alcohol.

Dit meerdere keren herhalen tot het lekker sterk is. Doe het dan in het kleine flesje.

Zelf gebruik ik het in een pipetflesje, gemakkelijk en het helpt goed tegen jeuk van aoûtats-beten! Ik behandel de beet meteen met deze tinctuur eigenlijk meteen nadat ik de beet ontdekt heb; smeer er dan 3 x per dag wat goudsbloemalcohol op en de beet geneest 3 x zo snel als normaal.

Dit geld ook voor muggenbulten.

 

Deze tinctuur is ontsmettend, maar zorgt er ook voor dat de huidcellen sneller regenereren, zodat allerlei wonden sneller genezen ( zorg er wel voor dat al het vuil uit de wond is.)

Verder bij lichte brandwonden en zonnebrand.

Als je tinctuur voor inwendig gebruik wilt maken, bv bij aften, moet je speciale inwendig gebruik alcohol nemen, bv wodka of eau de vie.

(Met dank aan Renée Koenders, docent fytotherapie aan de academie voor Natuurgeneeskunde Hilversum)

 

Hier de tinctuur op de foto met de te drogen kamille.img678453251340311444.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi appelvrouw...

jammer dat je nu pas met dit "recept" komt.....anderhalve week geleden verrekte ik van de kiespijn en had geen calendula-tinctuur meer in huis

ik zou kiezen voor de inwendige versie, want het helpt ook bij tand/kies en kaakontstekingen, iets wat mooi past in je ehbotasje, want wat inwendig kan...kan zeker ook uitwendig

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Greetje het recept staat hier al ergens in een topic over zalf, maar ik vond dat het een eigen plek verdiende..het is een superspulletje.

 

Je moet wel oppassen bij het gebruik van calendula bij onstekingen e.d. De calendula geneest de huid en helpt bv een wond weer snel te sluiten. Als er dan een ontsteking zit heb je een probleem!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

We mogen trouwens wel oppassen..ik zie net op tv dat op homeopathische middelen niet meer mag staan waarvoor het is..of waartegen eigenlijk. Gelukkig willen wij hier niets verkopen. Ik weet niet of dat trouwens ook geldt voor Fyto-therapeutische middelen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de tinctuur nu ook staan,de zalf heb ik maar een hele grote pot van gemaakt,want vorig jaar wilde de hele familie,en was ik er zo door.Nu voor iedereen een eigen pot gemaakt,en ik zal nog wat reserve maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We mogen trouwens wel oppassen..ik zie net op tv dat op homeopathische middelen niet meer mag staan waarvoor het is..of waartegen eigenlijk. Gelukkig willen wij hier niets verkopen. Ik weet niet of dat trouwens ook geldt voor Fyto-therapeutische middelen...

 

 

Joh... gewoon je Calendulatinctuur niet verdunnen... is het ook niet homeopatisch te noemen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist. Ik ga het trouwens nog extra verdikken vandaag (zeven en opnieuw vers goudsbloemblad erbij) om het nog sterker te maken. Gisteren heb ik de eerste drie aouta beten al weer opgelopen. Horen deze beestjes pas te bijten in augustus, meestal is het wat vroeger in juli, maar dit jaar wel een vroegte-record. En de Calendula tinctuur is een van de weinige spulletjes dat helpt tegen de jeuk van 10 dagen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tinctuur staat nu een week,ik wil er ook een sterkere tinctuur van maken,maar helaas gooit de regen roet er door.Zou het uitmaken als het een weekje langer staat,of zal ik de blaadjes er uit zeven,en er nieuwe bij doen als het droog wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...