Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gratis bodemonderzoek bij Welkoop


Aanbevolen berichten

Bij de Welkoop (in mijn geval in Rijssen) hebben ze een gratis bodem / bemestingsonderzoek uitgevoerd.

 

Ik heb op 20 plekken in de tuin een schepje grond genomen, in een emmer gedaan en gemengd. Daarna een zakje uit de emmer geschept en in een plastic zakje gedaan. Ik ben ermee naar de Welkoop gegaan en heb ik het volgende advies gekregen en uitgevoerd:

 

* Kalk strooien, 10 KG nu direct en 10 KG in het najaar. De PH van de grond was/is 5,3

* Kalium strooien bij de aardappelen, er is een kalium tekort. Tevens beter voor de plant en grotere knollen en meer opbrengst.

* Koemest strooien, de bemesting van de moestuin was "matig" ondanks dat ik zoveel oude paardenmest had opgebracht en onder gespit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook bij de wellkoop/boerenbond geweest voor grond onderzoek.

 

ph 5,5 streefwaarde 6,6 (moestuin vrucht gewassen)

 

Maar voor aardbeien wel geschikt!!

 

DCM van grondmonster test wil graag heel veel aan je verkopen

 

Wordt een duur grapje om het helemaal zo te krijgen ik zoek goedkopere betere oplossingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo een testje kan hooguit een indicatie of aanwijzing geven over je grond. De methode is veel te primitief en "ongeveer" en levert echt geen exacte resultaten!

 

Bovendien zijn de meeste planten veel toleranter dan de waarden die men hanteert om je van alles te verkopen. Ik zou er op reageren met geleidelijk wat opbouwen en gericht hier en daar wat toevoegen. (Je planten leren kennen en goed waarnemen zegt dan zeker zo veel als zo een testje!)