Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gratis bodemonderzoek bij Welkoop


Aanbevolen berichten

Bij de Welkoop (in mijn geval in Rijssen) hebben ze een gratis bodem / bemestingsonderzoek uitgevoerd.

 

Ik heb op 20 plekken in de tuin een schepje grond genomen, in een emmer gedaan en gemengd. Daarna een zakje uit de emmer geschept en in een plastic zakje gedaan. Ik ben ermee naar de Welkoop gegaan en heb ik het volgende advies gekregen en uitgevoerd:

 

* Kalk strooien, 10 KG nu direct en 10 KG in het najaar. De PH van de grond was/is 5,3

* Kalium strooien bij de aardappelen, er is een kalium tekort. Tevens beter voor de plant en grotere knollen en meer opbrengst.

* Koemest strooien, de bemesting van de moestuin was "matig" ondanks dat ik zoveel oude paardenmest had opgebracht en onder gespit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook bij de wellkoop/boerenbond geweest voor grond onderzoek.

 

ph 5,5 streefwaarde 6,6 (moestuin vrucht gewassen)

 

Maar voor aardbeien wel geschikt!!

 

DCM van grondmonster test wil graag heel veel aan je verkopen

 

Wordt een duur grapje om het helemaal zo te krijgen ik zoek goedkopere betere oplossingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo een testje kan hooguit een indicatie of aanwijzing geven over je grond. De methode is veel te primitief en "ongeveer" en levert echt geen exacte resultaten!

 

Bovendien zijn de meeste planten veel toleranter dan de waarden die men hanteert om je van alles te verkopen. Ik zou er op reageren met geleidelijk wat opbouwen en gericht hier en daar wat toevoegen. (Je planten leren kennen en goed waarnemen zegt dan zeker zo veel als zo een testje!)

 

Koemest o.i.d. (paardenmest, compost waarin mest mee verteerd) en een aanvulling van wat kalium voor fruit, wortel/knol en vruchtgewassen is sowieso een zinvolle standaard- of basisbemesting. Daar wat van kopen en beetje bij beetje gebruiken waar nodig is een goede aankoop. Geleidelijk meegeven (voor of tijdens de groei op de bedden waar planten staan die hier wat meer van nodig hebben) werkt beter dan alles hetzelfde in 1x goed willen hebben. Kool, vruchtgewassen als tomaten, courgette e.d. wat meer koemest, bijvoorbeeld ook wat door het plant-gat gemengd en tijdens de groei af en toe een handje op het bed of rondom de planten. Wortelen en uien en bonen en sla geen koemest extra geven omdat ze veel minder nodig hebben. Kalium in kleine hoeveelheden (bijv. 1/3 van aangegeven hoeveelheid en wat vaker geven) aan de planten die dat nodig hebben.

 

Je grond is wat zurig. Ik neem aan dat het zandgrond is? Dan is het echt niet extreem zuur en zijn er echt geen rampen te verwachten. 5.5 a 6 als PH op zandgrond is ideaal. Gebruik eventueel af en toe en zeer matig wat niet agressieve kalk (bijv. maerl of zeewierkalk) voor gewassen met een uitgesproken behoefte aan kalk (bijv. koolsoorten e.d.). Als je tuin echte klei zou zijn, dan van de winter wel eens alles wat kalk geven. Daar is 6.5 a 7.0 (met een flinke marge!!) een mooie waarde voor de zuurgraad.

 

Kortom: Volgens mij valt het allemaal best wel mee in je tuin en met een "gewone" bemesting zal het er prima groeien!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het antwoord.

 

Ik zat ook al aan (koeien) mest te denken maar dit moet je eigenlijk toch voor de winter aan brengen?

De kalk in de winkel is ook hartstikke duur in die kleine zakjes.Heb nog al niet wat nodig voor de 250m2

Dacht eventueel ook aan groen bemesters en aan afrikaantjes voor de rest was het nog moeilijk wat ik meer zou moeten doen om het leuk en niet te duur te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verse koeienmest moet nog verteren: composteren of inderdaad in najaar op je grond. En dan alleen waar gewassen komen die het verdragen!! Paardenmest is makkelijk gratis te krijgen. Iemand met paarden wil er graag vanaf. Let wel op waarmee het gemengd is (liefst stro). Moet ook eerst verteren!

Alternatief is gedroogde mest uit de winkel. Koeien of gemengde. Die kun je ook direct gebruiken. Alternatief is ook eigen compost! Kun je ook niet echt fout mee doen. Als je er ook mest door verwerkt, wordt het ook een milde meststof!

 

Voor 250 m2 volstaat een kilo of 10 kalk per jaar. Breng het geleidelijk aan...daar waar gewenst en niet ieder jaar blijven doen.

 

De kunst is om geleidelijk je grond te verbeteren. De structuur (o.a. voor betere vochtregeling, voedselvoorraad opbouw in humuslaag die zich vormt) + toe te voegen naar behoefte van de planten wat je aan de grond onttrekt. Nogmaals: bij jou is het zo slecht nog niet. Werk geleidelijk en niet te drastisch!!

 

Tip 1: Kijk eens naar mogelijkheden om compost zelf te maken.

Tip 2: Orienteer je op de specifieke voedings- en groeibehoeften van verschillende soorten groenten/fruit.

Tip 3: Koop 3 dingen en verder nog niets: a. Koemestkorrels voor direct. 2. Patentkali of vinassekali (heb je altijd wat nodig en doet bij gewassen die m eer kali nodig hebben "wonderen"...gebruik het met mate! 3. Wat kalk. Voor enkele tientjes hooguit ben je de man en kun je zeker een jaar vooruit. Geleidelijk en NIET TEVEEL!!

In een goed boek over moestuin en op dit forum vind je deze informatie volop!

Als je volgend jaar over compost en/of verteerde mest kunt beschikken (die moet je dus eerst maken!) dan worden de kosten ook een stuk lager.

 

Het is echt opbouwen!! Op een schaal van 10 zit je nu op 6 a 7..... = veel gaat goed en redelijke oogst. Op de beschreven manier ga je binnen enkele jaren naar 8 a 9: een gezonde tuin met goede opbrengst.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het advies was voor vrucht gewassen:

2,3kg/10m2 aan dcm fossiele zeewierkal van coccolieten

maximaal 2kg/10m2 per jaar

 

mijn grond was voedingstand zeer laag

koe/kippen/paarden mest1kg/10m2 op goede grond en 3,5 kg/10m2 op slechte

 

mijn grond =>2,5 kg/10m2

 

zou 50 kilo kalk worden dit jaar

en 50 kilo gedroogde mest

 

voor de peul vruchten was het advies om nog meer toe tevoegen

 

 

Als ik dit zou uitvoeren wordt het echt een duren grap dan heb ik het nog niet eens over de patentkali gehad

 

Ik snap dat wisselteelt beter is voor de grond maar eigenlijk verbouw ik liever alleen dingen die ik lekker vind!

 

Ik hoopte de kalk goekoper te kunnen inkopen !

 

Ga jou methode uitproberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me gewoon aan het advies van Weknow houden.

Die testen zijn niet voor niets gratis. Ze proberen de klant zo tot aankopen over te halen. Eerder was dit bij vijvers net zo en er mankeerde altijd wel wat aan het water waar weer iets voor te koop was.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mijn ervaring niet hoor. Bij de Welkoop kreeg ik een resultaat zoals beschreven in het eerste bericht. Op een computer uitdraai stonden veel gegevens over wat er ontbreekt in de grond. Na het onderzoek wenste de medewerker me veel success met mijn moestuin.

 

De spullen die ik nodig had om de tuin te verbeteren heb ik later ergens anders gehaald, misschien niet zo netjes maar het was elders goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wijo schreef:

en er mankeerde altijd wel wat aan het water waar weer iets voor te koop was

 

Ha, ha...net als bij mensen. Aan mij is heel veel niet perfect: wat te zwaar, wat klein, rimpeltjes, wat vervelende trekjes...en zo kan ik nog even doorgaan. Aan die hele waslijst kan ik vast van alles laten doen... Wat is "perfect"? En - ondanks die hele lijst dingen die verre van perfect zijn, gaat het over het algemeen prima met mij!

 

Zo ook in een vijver en zeker een moestuin! Niet wat theoretisch het perfecte is, maar een gewoon, leuk, gezond, gezellig tuintje waarvan de basis klopt is in mijn ogen en ervaring: een goede moestuin. Bij mij is er vast een net verkeerde PH, bepaalde voedingsstofjes wat teveel en andere net te weinig en zitten er hier en daar slakken of wordt er een gewasje of enkele plantjes niet optimaal dik of groot. Daar kan ik allemaal wat aan proberen te doen....dikke beurs trekken en al die "waarden" worden vast iets beter. Maar ook dan pikt er een duif aan de boerenkool en poept er net een kauwtje een overdosis mest op de spinazie en zijn er weer andere dingen niet "perfect".

 

Wat ik wil zeggen is: een niet perfecte tuin, waarvan de basis goed is, is ook een perfecte tuin: waar je met plezier kunt kweken en lekker kunt oogsten!! Zorg goed voor je tuin, maar laat je alsjeblieft niet gek maken. De illusie van "perfectie is te koop" en dat het kopen ervan je gelukkig zou maken + de angst voor dat het mis KAN gaan, zijn de belangrijkste instrumenten van de reclame-industrie om mensen tot veel kopen en blijven kopen aan te zetten en blijkbaar werken ze erg goed. Dat mag van mij, maar ik ben zo vrij om het allemaal wat te relativeren en te proberen om mijn eigen gezonde verstand te gebruiken. Ik tuinier voor mijn plezier en wil me niet laten opjutten om voortdurend zorgen te hebben over dat het eigenlijk niet goed is en nog beter kan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...