Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Koude bak of hobbykas


postkantoortje

Aanbevolen berichten

Een koude bak is laag bij de grond, plat. Ze wordt vooral gebruikt om in het voorjaar in voor te zaaien of wat (lage) groenten in te telen als dat buiten (nog) niet kan. Door het glas (aan de bovenkant) open te zetten, krijg je een stukje "tuin". Je kunt dus vroeger starten, afgedekt, en daarna gewoon verder gaan met je teelt met voorsprong.

 

Hier zie je foto's met allerlei voorbeelden: https://www.google.nl/search?q=platte+bak&safe=active&biw=1344&bih=671&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=0MoqVMT1MsTUOe-lgKAM&ved=0CAYQ_AUoAQ

 

Een hobbykasje is een glazen of plastic huisje om planten in te telen. Ook daarin kun je voorzaaien of planten opkweken, maar er kunnen ook in de zomer planten in groeien die het in de volle grond niet zo goed zouden doen, zoals meloen of pepers of aubergines.

 

Hier zie je allemaal voorbeelden van een hobbykas. https://www.google.nl/search?q=platte+bak&safe=active&biw=1344&bih=671&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=0MoqVMT1MsTUOe-lgKAM&ved=0CAYQ_AUoAQ#safe=active&tbm=isch&q=hobby+kas

 

Als je op google onder afbeeldingen zoekt en het woord intypt, dan zie je er allemaal plaatjes van. Dat heb ik nu ook gedaan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het uitgebreide antwoord.

 

Nog een aanvullende vraag. Tot welke temperatuur kan ik m'n geraniums, fuchsia's en zo in zo'n hobbykasje bewaren? Ik sjouw ze nu elke herfst naar de zolder, maar het zou mooi zijn als ik ze in het kasje kan laten.

Ik snap uiteraard wel dat als het streng vriest dat natuurlijk niet kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn vele topics over.

 

Mensen denken vaak dat een kasje ook 's winters warmer zijn dan buiten. En jawel. Het scheelt een graadje misschien.

Ga er maar gerust van uit, dat als het buiten vriest, het in je kasje ( onverwarmd ) ook vriest.

 

Het scheelt wel wát hoor. Vooral overdag warmt een kasje best op in de zon. Die warmte wordt opgeslagen in de bodem van het kasje, en dat maakt dat het kasje wat langer boven nul blijft.

Maar de temperatuur zakt ook dáár uiteindelijk bijna net zo diep als buiten het kasje.

Voor winterberging zijn dergelijke kasjes eigenlijk niet geschikt. Niet als je het geheel onverwarmd laat. Mensen doen heel wat tricks met kaarsen enzo. Zie die topics daarover ( zie ook zoekfunctie rechtsboven )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het uitgebreide antwoord.

 

Nog een aanvullende vraag. Tot welke temperatuur kan ik m'n geraniums, fuchsia's en zo in zo'n hobbykasje bewaren? Ik sjouw ze nu elke herfst naar de zolder, maar het zou mooi zijn als ik ze in het kasje kan laten.

Ik snap uiteraard wel dat als het streng vriest dat natuurlijk niet kan.

 

Je kan ze goed bewaren in een vuilnis zak,een keer per mnd even openen om het vocht eruit laten gaan.

 

Grond eraf en snoeien dan in een zak.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...