Frans Geplaatst: 14 augustus 2016 Geplaatst: 14 augustus 2016 Vorig jaar begon de schors van mijn perenboom , een conference, t.h.v. de vroegere entplek diepe barsten/scheuren te vertonen. Die scheurvorming is dit jaar verder gegaan en vandaag kon ik hele stukken droge losgelaten schors makkelijk afbreken. Onder de verwijderde schors blijkt de bast verdwenen te zijn en kijk je naar het kernhout dat er overigens mooi glad en schoon uit ziet. Het lijkt me daarom ook geen boomkanker te zijn. De bast aan de achterzijde van de kale plek is nog intakt en lijkt nog stevig vast te zitten. De boom schijnt met de situatie nog geen problemen te hebben want hij ziet er voor de rest nog gezond uit en ook de peren die hij draagt groeien normaal door. Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is ? Toch misschien boomkanker ? Gaat dit proces verder zodat ik de boom nadat hij vrucht gedragen heeft beter kan rooien of is het te stoppen door bijvoorbeeld de kale plek met 'een of ander middel' in te smeren. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
harms1 Geplaatst: 14 augustus 2016 Geplaatst: 14 augustus 2016 Misschien groeit de boom uit zijn jasje? http://www.fruitpluktuin.nl/fruit/Bescherming/bescherming Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 15 augustus 2016 Geplaatst: 15 augustus 2016 Ik weet niet of het 'gezonde' stuk aan de achterkant voldoende is om dit boompje gezond te houden. Volgens mij is het ('schurft) het ontstaat op een klein plekje en vreet zich achter de schors verder een weg. Ik zou de zieke delen verwijderen, en wegsnijden tot aan het gezonde weefsel (groen)Daarna zou ik de wonden bespuiten met Bordeauxse pap of met een zwavelbespuiting, dit om schimmelsporen te doden. Quote
Frans Geplaatst: 16 augustus 2016 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2016 Een verpakking bordeauxse pap heb ik nog wel liggen maar voor ik ga insmeren eerst nog even een vraag. De schors aan de achterkant van de kale plek vertoont ook scheurvorming. Die schors zal ik er dus ook af moeten halen met het gevolg dat de daar nog aanwezige bast bloot komt te liggen. Is zo'n blootliggende bast nog wel in staat om een nieuwe gezonde schors te laten groeien ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Persica († december 2016) Geplaatst: 17 augustus 2016 Geplaatst: 17 augustus 2016 Goede vraag Frans, indien de schors geheel rondom de stam eraf is het helaas einde oefening, maar je hebt het over een deel groene bast welke dan bloot komt te liggen? Eerlijk gezegd ik zou het niet weten, ik zie wel eens wonden welke op miraculeuze manier toch weer kunnen helen, gewoon doen wat het beste voelt en afwachten. Quote
blije bakkus Geplaatst: 18 augustus 2016 Geplaatst: 18 augustus 2016 Je kunt terugsnijden tot op de gezonde schorsdelen en vervolgens één of meerdere brugentingen plaatsen. Als de brugentingen goed vergroeien met de boom dan zal deze het zeker redden. Uitleg over de brugenting (geen zuivere brugenting overigens) vind je hier: http://www.hoogstamboomgaard.be/vraatschade.html Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.