Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ervaringen oranje ananas meloen


Itoero

Aanbevolen berichten

Wie heeft er al eens oranje ananas meloen gekweekt?

Het is een vrij mooie plant, maar hij wilt niet in de hoogte groeien en maakt geen vrouwelijke bloemen aan.

Ik heb hem gesnoeid zoals m'n gewone suikermeloenen en die groeien heel goed.

--toppen na 2 bladeren en zijscheut ommhoog leiden--

 

Is het een heel traag groeiend ras?

s2ni.jpg

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er een (klein) beetje ervaring mee omdat ik hem een paar jaar geleden eenmalig heb gekweekt. Je vraagt je af of Oranje Ananas soms een traag groeiend ras is maar het is juist een sterke groeier. Via internet kwam ik er achter dat dat de waarschijnlijke reden was dat er bij mij eerst geen vruchtzetting op gang kwam. Ik maakte de fout door met terugsnoeien te willen wachten tot de eerste bloemen bevrucht waren maar pas na radicaal terugsnoeien kwam die vruchtvorming op gang. Per plant heb ik een of twee vruchten laten groeien en die zijn in de buitenteelt netjes afgerijpt.

 

Ik vraag me overigens af of ze wel geschikt zijn om aan spiralen te laten groeien . Ik heb de vruchten gewoon op de grond laten liggen met een paar losse tegels er onder om vervuiling tegen te gaan.

 

oranjeananas23131372888079.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment heb ik in de kas staan cantaloupe ,westlandse suikermeloen en ananasmeloen,daarnaast pelora en een ander ras vanuit fruitlent.

De cantaloupe,als plant gekocht vanuit Intratuin, groeit het hardst en maakt al snel en veel vrouwelijke bloemen aan,. Of de bevruchting gelukt is,is op dit moment nog de vraag,immers ik vond maarerg weinig stuifmeel bij de mannelijke bloemen.

De ananasmeloen groeit nu ook goed door nu de kas soms goed wordt verwarmd door de zon. De eerste bloemen net bestoven en we zullen zien,andere jaren gaf bevruchting weinig problemen.De westlandse suikermeloen begint nu ook goed door te groeien ,zeker nu ik steeds de onderste uitlopers verwijder,valt het mij op dat ik nu bij de bovenste uitlopers vrouwelijke bloemen ga zien.

Helaas ben ik niet zo handig met het plaatsen van fotos op het internet,als het mij wel lukt zal ik foto;s plaatsen.

Vanuit jullie foto zie ik ook goede stevige planten ontstaan.Ik heb ook wel eens geprobeerd liggende meloenen te kweken,maar het nadeel is dat je totaal geen overzicht hebt over de plant en deze bovendien

erg veel ruimte in beslag neemt,bovendien werden de vruchten aangevreten door duizendpoten en andere soorten van insekten,waar ik nu geen last van heb bij diagonale teelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn cavaillon, suikermeloen en hoornmeloen groeien heel goed.

Vooral de hoornmeloen groeit enorm snel en heeft mooie vruchten.

Mijn ananas meloen heeft alleen mannelijke bloempjes.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Hier de Oranje Ananas net geproefd. Werkelijk héél lekker hoor.

 

1 rijpe meloen aan 1 plant. De kas begon afgelopen weekend al iets te geuren, heel vaag nog. Gisteren de meloen afgenomen. Hij liet ook als vanzelf los trouwens. De hele kas geurde !

We hadden natuurlijk een super voorjaar, vroeg hoge temperaturen, op een gegeven moment ook vrij hoge nachttemperaturen al. De zaailing stond nét daarvoor in de koude kas. In twee weken tijd wel 2x omgepot in een maatje groter en steeds van onderaf laten drinken. Wel veel gewatert, maar nooit te nat ( lage temperaturen en nat = koud )

 

Wist ik niet wat precies te doen toen de plant opeens begon te klimmen. Plant spoot alle kanten op.

Gewoon maar wegesnoeid op wat knopen van de hoofdstam. Dat steeds herhaald. De bloei kwam vrij vlot en de vruchtzetting was ook vrij vlot. 3 vruchten droeg de plant eind mei al.

1 is er goed aan de groei gegaan. De andere 2 bleven stil staan. Begin juli 1 weggehaald, maar dat hielp de 2e nauwelijks. Die nam wel íets in omvang toe, maar eigenlijk deed maar 1 meloen het echt goed.

Lánge lange rijptijd. De plant zelf ging op een gegeven moment vrij vlot achteruit door de meeldauw. De 1e meloen rijpte goed na. Gisteren geoogst. Vandaag gegeten. Doorsnee 16 cm.

 

eerste week mei ( het kan goed zijn dat de zaailing in het midden van de foto iets anders is , maar dan is de zaailing helemaal rechtsboven op het randje van de foto de Ananasmeloen

 

2014-05-11-1524071399822405.08

 

ergens eind juni dacht ik :

 

2014-07-19-1517251408873325.10

 

 

 

2014-08-23-1378221408825860.43DSCN613648111408871775.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...
  • 7 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...