Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe paprika zaaien en verspenen?


wesleyb

Aanbevolen berichten

Dag mede tuinders,

Ik lees allemaal dat jullie paprika en pepers voorzaaien, maar hoe doen jullie dat precies? Gebruiken jullie een lamp? En als ze gekiemd zijn,fileren ze dan niet als ze onder een lamp staan? En wanneer moet je ze verspenen?

Gr. Wesley

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik weet echt niet of ik het goed doe, maar heb paprika, tomaten, en de aubergine binnen gezaaid, onze tafel in de huiskamer staat bijna tegen het heel grote raam aan, daar staan ze overdag op het zuiden, tot nu toe floreren ze goed. Elke avond gaan ze naar de keuken op een plank waar normaal mijn kruiden staan, onder een hallogeen lamp 3 spotjes. en ja zoals ik al zei, ik wil de dag niet prijzen voor het avond is, doen ze het goed, ze groeien niet abnormaal hard, ze zijn ook niet iel, ik hoop zondag er wat foto's van te maken , ik krijg visite[veel] als ik er aan denk mogen ze het mij even uitleggen hoe foto's hier te plaatsen succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als ik het goed begrijp:overdag binnenshuis in daglicht en als het donker word onder een lamp. Ik heb ze nu onder een lamp laten kiemen en het beginnen nu plantjes te worden, alleen ben ik bang dat ze gaan fileren. Ik zal ze voortaan overdag binnen in het licht zetten en als het donker word onder een lamp tot ik ga slapen,dan gaat de lamp uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik krijg visite[veel] als ik er aan denk mogen ze het mij even uitleggen hoe foto's hier te plaatsen succes

Jeanne als je je kaartje van je toestel in de computer duwt en die foto's in je map "foto's (oid) opslaat , is het sedert de update van Lucv, echt heeeeeeeeel gemakkelijk.

Je kiest onder je te plaatsen bericht voor "foto uploaden".....en kiest een foto uit je map...en toevoegen aan bericht.....kind doet de was....echt waar....gewoon even doen....nu ....als je dit leest

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha wesley,

 

Een lamp is niet per se noodzakelijk om paprika's en pepers te kweken. Eigenlijk zijn paprika’s en peper heel makkelijk. Als het vers zaad is kiemen ze vrij goed en snel.

 

Ik doe het als volgt:

Zaaien: zaaibakje vullen met zaaigrond (ik gebruik een ijsbak), daar zaadjes in, licht bedekken met grond. Eventueel nog iets bevochtigen met een vernevelaar maar vaak is dat niet nodig. Dan sluit ik het bakje met een deksel waar gaatjes in geprikt zijn. Huishoudfolie over een zaaibakje spannen heeft hetzelfde effect, je creëert een vochtig microklimaat, precies wat paprika’s en pepers nodig hebben. Zet ze vervolgens op een warme kamer. Vanaf 20 graden kiemen ze het beste, warmer is nog beter.

 

Na ontkiemen: op een wat koelere plaats: 18-20 graden. Licht is in deze fase zeer belangrijk dus zoek even het juiste raam/plekje in huis. Voor een raam is prima, ze zullen wel iets fileren maar dat kun je weer wat corrigeren bij het verspenen zoals Raxia schrijft. Ik heb ze onder een groeilamp staan, maar nodig is dit niet, de plantjes groeien er alleen wat mooier en beter van nu.

 

Verspenen: verspenen doe je als ze twee echte blaadjes hebben. Ik verspeen ze van het zaaibakje naar een p-9 potje met potgrond.

 

Naarmate ze verder groeien verpot ik ze weer door naar een grotere pot om uiteindelijk of in de volle grond of in een 10 liter pot te eindigen.

 

Als klein plantje krijgen ze tijdens de opkweek dus geen mest. De potgrond bevat voldoende voeding. Pas als er bloementjes - paprika's ontwikkelen of de groei wat terugneemt geef ik voeding. Maar de precieze beantwoording is voor een latere vraag denk ik

 

Heb je genoeg zaadjes? PM maar als je een aantal verse zaadjes nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaaien: zaaibakje vullen met zaaigrond (ik gebruik een ijsbak), daar zaadjes in, licht bedekken met grond. Eventueel nog iets bevochtigen met een vernevelaar maar vaak is dat niet nodig. Dan sluit ik het bakje met een deksel waar gaatjes in geprikt zijn. Huishoudfolie over een zaaibakje spannen heeft hetzelfde effect, je creëert een vochtig microklimaat, precies wat paprika’s en pepers nodig hebben. Zet ze vervolgens op een warme kamer. Vanaf 20 graden kiemen ze het beste, warmer is nog beter.

 

Hoelang duurt het dan voordat je wat groens boven de grond ziet uitkomen en houd je de grond licht vochtig?

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tnauta,

 

Als de potjes/zaaibakjes goed warm (+21 gr) staan binnen een week tot 1,5 week, tussen de 18-20 graden duurt het ongeveer een week of twee-drie. De grond bevochtig ik tijden het zaaien met een vernevelaar. Daarna gaat het deksel of de huishoudfolie met gaatjes er over en blijft de grond door het microklimaat vochtig. Er verdampt natuurlijk wel iets, zeker als ze direct op een radiator staan dus af en toe controleren.

 

Vochtig, warm en vers zaad is in ieder geval de sleutel tot het snel en goed kiemen van paprika.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb mijn paprikazaadjes in een eierdoos gezaaid. Ik houd ze warm door de kachel, voor het raam onder een plastic folietje. Maar ik heb ze wel heel regelmatig water gegeven, bijna elke dag zowat. Weliswaar een klein beetje met de plantenspuit.

Ze staan nu pas 4 dagen, dus ik ze hebben nog even om te ontkiemen. Maar is het dan misschien beter om ze vanaf nu geen water meer te geven? Behalve als ze echt droog zijn?

Of heb ik het nu alweer verpest ;p? Ben niet echt gevorderd met dit soort plantjes

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang ze niet verzuipen is er niets aan de hand, maar ze mogen idd. absoluut niet uitdrogen.

En das lastig met eierdozen...

 

Pas als ze goed gekiempt zijn moet je op letten dat je ze water geeft wanneer dat nodig is. Dus zeker niet zeiknat maar ook niet te droog. Al is het bovenste laagje grond altijd droger dan wat eronder zit. Even voelen dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kartonnen, en van uitdroging heb ik helemaal nog niks gemerkt! Ik ben zelfs af en toe bang dat ze té nat worden. Zelfs het karton zelf blijft nog aardig vochtig. Ik steek elke dag een sateprikker erin en wrijf de aarde dan tussen mijn vingers zodat ik kan voelen of het vochtig is of niet, en dat is meestal wel het geval.

Dus dan toch maar wel elke dag blijven water geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...