Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Phytophthora infestans (aardappelziekte)???


Rantje

Aanbevolen berichten

De afgelopen dagen veel aan het lezen geweest over dit onderwerp en toch wel wat tegnstrijdige info tegen gekomen.

 

Een aantal, nog niet uitgeplante tomaten, hadden wat kleine zwartige stipjes op de blaadjes.

Ik probeerde te zoeken op het eerste stadium van Phytophthora. Echt daarop lijken doet het niet, ook de schimmelpluis is niet waar te nemen.

 

Je ziet veel waarschuwingen dat de kans nu best groot is. Veel vocht maar dan lees ik bij de een dat het om de combinatie vocht en warmte gaat waar de schimmel actief wordt. En ergens anders juist de koele temperatuur in combinatie met het natte weer.

 

De schimmel wordt vanuit de lucht verspreid maar kan ook in de bodem zitten. Dat laatste is hier niet aan de orde nog, nieuwe grond

 

Zijn er aandoeningen die lijken op de verschijnselen van Phytophthora?

Ik zie voornamelijk foto's van een verder stadium. Een bruin blaadje kan ook gewoon een beschadigd blaadje zijn. De stipjes waar ik het over had zitten op blaadjes die wat geliger zijn.

 

Foto's moet ik nog maken, het kaartje van de camera heb ik kwijtgemaakt, ga zo nog even zoeken ernaar.

 

Zijn er al mensen hier die er nu al last van hebben of aantastingen gezien hebben van Phytophthora?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na die regen van de afgelopen tijd, zie ik zo hier en daar in de aardappels beginnende phytopthora.

Denk niet, dat het daar om gaat bij je tomaten hoor... zwarte stipjes in gelig blad lijkt niet echt op het ziektebeeld van aardappelziekte.

Bij phytopthora zie je eerst een beetje een waterig plekje ontstaan (zie foto) ongeveer zo groot als 10 of 20 eurocent muntjes en binnen een paar uur komt er aan de onderzijde van het blad witte schimmelpluis, die ook zo weer weg is.

 

phyv.jpg

 

Wat het dan wel is, weet ik ook niet zo 123, misschien fotootje?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik wel gedaan Hans. Foto's gemaakt nu eerst weer ruimte vrij maken op de pc, die zit vol

 

Die witte pluis kan ik niet echt ontdekken, maar die is dus ook zo weer weg begrijp ik?

 

Zoals de kleur van de foto heb ik soms een paar blaadjes maar ook andere planten, ik denk eigenlijk dat dat wat anders is. Meestal de bladeren die langs iets geschuurd hebben met de wind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier precies hetzelfde - gelige blaadjes met kleine zwarte stipjes. De aangetaste blaadjes zitten allemaal onderaan de planten, waar het gewas wat langer nat blijft omdat er allerlei lager blijvend spul aan de voet van de tomatenplanten staat waardoor ze daar niet goed droog kunnen waaien. (Ik heb het nogal vol gezet dit jaar).

 

Ik herken het niet helemaal als phytophthora, het ziet er anders uit dan wat ik in eerdere jaren aan het eind van het seizoen als schimmelgedoe op de tomatenplanten had. Ik denk dat het ook nog te koud is voor phytophthora eigenlijk. Het doet me meer denken aan wat je ook vaak op rozen ziet, en dat heet dan roest of zoiets. Het lijkt me in ieder geval wel iets schimmelachtigs. Ik heb ook de aangetaste bladeren verwijderd, denk dat het probleem daarmee wel opgelost is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De foto's:

 

Onderkantjes blad bruinig, op de foto iets minder erg dan de bladeren die weg gehaald waren:

img0385-b-tomatenblad-uiteinde66411339342244.jpg

 

De geel met stipjes, idd. de onderste bladeren. Al staan deze nog in de plastic kas dus geen regen en de 'deur' is open, ook in de nacht.:

img0393-b-tomatenblad24491339343422.jpg

 

 

 

En de Blueberry, een aantal zien er zo uit. Maar weer niet alle takken...

Schrijf specifiek op dat het de Blue Berry is, als zaailing waren ze ook al wat anders.

img0390-b-blueberry-blad25311339343434.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De blueberry tomaat en ook andere zwarte soorten hebben de nerf plantsteel zwart kleuring dat is normaal bij die soorten,

Irsis dat begin stukje wat je schrijft is net de oorzaak van phytopthora, dat blad te lang vochtig blijft ik zou vrij hoog

je tomaten stelen kaal plukken, lekker wat blad eraf.

 

Randje je geel bruine punten aan blad lijkt mij niet goed maar ik twijvel of dat phyto is, staan deze

tomaten buiten dat ze met regen steeds nat worden ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee Hans, deze staan nog in het plastic kasje, maar een paar buiten hebben het ook iets.

Ik herken het niet duidelijk van alle foto's (of het Phyto is) die ik tot nu toe gezien heb.

Het zou een voorstadium kunnen zijn dacht ik, maar ja er zijn natuurlijk ook andere dingen. het gaat wel maar om een paar bladeren hoor, wel zijn het de onderste van de plant.

 

Die buiten staan in dit ellendige weer heb ik al een groot deel van kaal geplukt onderaan om te voorkomen dat ze lang nat blijven..

Vorig jaar heb ik geen Phyto gehad, vleestomaat voor en 4 cherry's achter. Allen onbekend merk

 

De rest van deze Blue berry heeft dus normaal groen blad, vandaar dat ik hem er toch bijgezet heb...De zaailingen waren wel heel anders in het begin, nu is alleen de stam veel donkerder en deze tak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

iedereen die denkt dat hij dat heeft moet maar even bij google ""phytophthora tomaat"" intikken bij google

dan zie je plenty voorbeelden ervan, en zijn wij ervanaf

 

Tsja dat ben ik dus al de hele week aan het doen en zie alleen maar afbeeldingen van een verder gevorderd stadium.

Dat nu ineens het halve forum over Phyto gaat vragen kan ik niets aan doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een voorstadium van phyto nog niet gezien ik betwijvel of dat er is grijpt nogal snel omzich heen en geen redden meer aan, ik zal zo even als ik tijd heb mee googlen op gebrekziektes-tomaat daar vindt ik het eerder wat bij jouw oplijken.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier vindt je lekker veel ziektes va tomaat op een rij volgens mij zie ik de jouwe ook ertussen

http://www.ipmimages.org/search/action.cfm?q=tomatoe

 

lijkt op Xanthomonas campestris pv. vesicatoria geloof dat dat tabaksmozaik-virus is,

rookt je moeder mischien over je planten heen ik rook zelf maar nooit in me kas.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet ik ze maar een apirientje gaan geven

http://www.kennislink.nl/publicaties/aspirine-heelt-ook-planten

 

Ik ga even verder zoeken, soms lijkt het erop en soms niet...pfff wat gedoe en vreselijk gore plaatjes zitten ertussen, krijg er spontaan jeuk van

En wat belachelijk veel ziektes zijn er, als je dat zo ziet zou het haast een wonder zijn als je planten gezond blijven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...