Jump to content

Zomerframboos heeft nu al gebloeid..

appelsientje 60

Recommended Posts

Ik heb in juni een zomerframboos gekocht waar al een paar groene vruchtjes aanzaten die zijn mooi rijp geworden.

En er zijn er nog meer aangekomen. De plant heeft inmiddels een mooie nieuwe scheut gevormd nu is mijn vraag moet ik nu al snoeien omdat ie al vruchten heeft gehad en zo ja wat moet ik dan snoeien?

Ik heb net nog het laatste framboosje eraf gesnoept.

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Zodra van een tak alle vruchten op zijn kan deze in principe worden verwijderd. Er is dan aan het blad van die tak ook meestal wel te zien dat de muziek eruit is (blad gelig/dor). De tak zal geen vruchten meer leveren, en vanaf dat moment investeert de plant zijn energie in de nieuwe groene takken (de oude houtige takken staan dus alleen maar in de weg).

Deze nieuwe frisse takken geven volgend jaar vrucht, dus die moet je laten staan.

Zelf heb ik inmiddels bij mijn frambozen de vruchtdragende takken verwijderd, en staan de nieuwe takken van dit jaar tegen de schutting gebonden te wachten op de winter, en een frisse start volgend jaar. Ik heb van de nieuwe takken de dikste/beste takken aangebonden en de minste verwijderd. De plant maakt meestal meer nieuwe scheuten dan je wilt hebben, en ook op plaatsen waar je ze niet wilt hebben. Liever 6-8 dikke takken per plant dan 15 dunnetjes die elkaar in de weg zitten.