martine72 Geplaatst: 18 september 2013 Geplaatst: 18 september 2013 Ik heb dit jaar voor het eerst een moestuin en maak dus ook voor het eerst in. Veel groente blancheer ik en dan gaat het de vriezer in, maar ik heb ook veel zuren en chutneys gemaakt.Nu heb ik veel rode kolen en ik wilde deze na bereiding gaan bewaren. Ik heb de nog warme rode kool in uitgekookte weckpotten gedaan, maar heb mijn twijfels of ze wel goed dicht zitten en dus over de houdbaarheid. Ik heb 1 pot getest en deze zat idd nog los. De andere heb ik niet gedurfd te testen omdat ze dan echt nog maar beperkt houdbaar zijn.Moet is deze potten dan ook nog wecken? Ik heb eerder eens in de oven geweckt (constante temperatuur dacht ik, maar doperwtjes hartstikke bedorven) maar dat was geen succes. Ik heb ook geen echte weckketel, wel een hele grote pan. Weet niet of dat ook zou kunnen?Potten jam zet ik altijd gewoon 10 minuten op de kop en dan zijn ze lang houdbaar. Is dat in een weckpot dan anders? Groet Martine Quote
Danuta Geplaatst: 18 september 2013 Geplaatst: 18 september 2013 Jam is iets heel anders, suikers en zuren zijn een deel van de houdbaarheid en door de suiker bereik je een hogere temperatuur, om groente te willen bewaren is heet afvullen niet voldoende maar dien je het te wecken.....100 minuten op 100˚ Rode kool kun je natuurlijk verwerken tot zuurkool maar dat is weer een ander verhaal.... Wecken kan ook in een soeppan met een rekje of een handdoek op de bodem. kleinere porties, meer werk maar zelfde resultaat. Rode kool wordt ook aangeraden om na het openen minstens nog even 15 minuten te koken voor men het opeet in verband met botulisme. Quote MVG Danuta
martine72 Geplaatst: 18 september 2013 Auteur Geplaatst: 18 september 2013 Maar als je groente na bereiding nog 100 min op 100 graden weckt wordt het dan niet veel te gaar????Kan ik de groente ik maandag heb bereid en in de pot heb gedaan alsnog wecken of moeten we nu gewoon flink rode kool gaan eten? Groet Martine Quote
Danuta Geplaatst: 18 september 2013 Geplaatst: 18 september 2013 Is 1 van de redenen waarom ik bijna niets meer weck, ik beperk mij tegenwoordig tot inmaken, jam en aanverwanten, sappen etc.Groenten gaan bij mij hoofdzakelijk de diepvries in...als ik ze niet inmaak of vers op eet....... Met een beetje pech is intussen je rode kool in bijna 5 dagen in misschien niet geheel afgesloten potten en ongeweckt intussen al aan hun bederf begonnen... Normaal blancheer je de groente en doe ze dan in potten, daarna wecken en daarna af laten koelen.....je kunt ook blancheren, af laten koelen, in potten doen, schoon water erop, sluiten en dan wecken, maar geen warm afvullen, sluiten, dan 4 a 5 dagen wachten, dan kan het kwaad al geschied zijn... Gewoon een pot opentrekken, neus erboven als er verder niets opvalt,15 minuten koken en dan proberen maar.........op die manier ga je er in ieder geval niet dood van ) Quote MVG Danuta
Mibo Geplaatst: 19 september 2013 Geplaatst: 19 september 2013 Kijk eens op de site van www.weckenonline.eu daar staat heel veel informatie en recepten. Ik ben zelf ook pas begonnen met inmaken en wecken en heb daar heel veel informatie vandaan gehaald. Groeten, Mibo Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.