Geplaatst: 27 oktober 201311 j Hallo, Met groot succes is het gelukt, om van zelf afgezaagde takken van een knotwilg, een mooie "dreef" te maken met deze wilgen. Nu wil ik hetzelfde doen langs de noordkant van mijn moestuin. Er staat al een haag van beuk om de moestuin te beschermen tegen de gure noordenwind maar tussen deze beuken komt er dan een -in de toekomst- een geknotte Zwarte Els te staan. Om de tuin nog beter te beschermen tegen de wind en ook om de ellende van mijn buren minder zichtbaar te maken. Zwarte Els daar en tegen staat bekend om zijn symbiose met stikstof fixerende bacteriën, dus normaal zal de haag en de moestuin er wel bij varen. Bij een knotwilg is het gemakkelijk. Je steekt een tak met een polsdikte ongeveer 80 tot 100 cm in de grond en in de lente staan al takjes aan. Weet er iemand van jullie als deze techniek ook mogelijk is voor de Zwarte Els ? Groeten, MacChouffe
Geplaatst: 27 oktober 201311 j Jawel, dat gaat wel. Els is net ff wat minder makkelijk dan wilg. Je stekken zullen een iets groter percentage uitval hebben dan bij wilg. Bij wilg en populier is de kans wel bijna 100%.Ik zou denk ik wat minder lange staken nemen dan dat je kunt nemen bij wilg. Korter dus. zeg 60 / 80 cm, en dan voor minimaal de helft de grond in plaatsen.Kortere kan ook, op een bed voorkweken bv. Dunnere tak-delen van zeg 40 cm, en dan een hele rij of rijtjes een seizoen laten wortelen en opgroeien, en dan het najaar op de bestemde plek planten.Maar neem je zulke kleine, dan is zaaien ook een optie. Gaat ook heel makkelijk. Neem voor de 1e optie 80 cm takken van zeg 1cm doosnede of wat dikker, zijtakjes wegsnoeien.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.