Bully043 Geplaatst: 30 januari 2014 Geplaatst: 30 januari 2014 Hallo allemaal Ook bij mij beginnen de handen weer te jeuken nu ik af en toe weer de zon zie.Maar ik heb een vraag over compost, Ik heb in mijn tuin zo een compost ton staan en daar gooi ik de afgelopen jaren als mijn groente afval in. Nu heb ik er eens in gekeken en zie dat deze voor een vierde vol licht met compost (dus niet echt veel). Nu is mijn vraag hoe kan ik deze compost het beste gebruiken? gewoon oppervlakkig wat strooien? ik weet het eigenlijk niet omdat ik het al zolang opspaar en nog niet echt veel tot beschikking heb.Hopelijk krijg ik bruikbare info hierover, maar dat zal wel goed komen denk ik Fijne dag nog. Quote
Itoero Geplaatst: 30 januari 2014 Geplaatst: 30 januari 2014 Als je composteert is het belangrijk om regelmatig structuurmateriaal(hooi, stro, snoeisel, bladeren) toe te voegen en af en toe de compost eens om te keren.Als ik mijn moestuin composteer, strooi ik een pak compost op de bodem (1 tot 4 cm) en schup dat dan onder de grond. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
weknow Geplaatst: 30 januari 2014 Geplaatst: 30 januari 2014 Ja, inderdaad. Het slinkt enorm als je er compost van maakt. Als je maar weinig hebt, zou je moeten proberen om het zo goed mogelijk in te zetten. Ik zou zeggen: kies een stukje van je tuin waar de grond wat beter van structuur of luchtiger moet worden. Ook zou je het kunnen inzetten voor gewassen die heel graag veel organisch materiaal willen: ik denk dan aan vruchtgewassen of fruitstruiken. (Maar eigenlijk kan het voor alle gewassen en overal in je tuin en doet het daar iets goeds). Je kunt de rijpe compost in een dun laagje bovenop strooien. Dan werkt het meteen als een mulch-laagje. Geen zorgen: het zal vanzelf snel in de bovenlaag van je grond worden opgenomen waar de planten ervan profiteren. Het licht inharken met een cultivator o.i.d. kan ook. Wat je zeker NIET moet doen is: onderspitten. Dat zou zonde zijn en op 25 diepte weggestopt heeft het weinig werking meer. Er zijn heel veel topics op dit forum met goede informatie over compost. Hoe je veel meer kunt maken, dan het beetje dat je nu hebt en wat je daarvoor allemaal kunt gebruiken. Hoe je bevordert dat de omzetting snel en goed plaatsvindt....dat soort dingen. Als je in het zoekvakje rechtsboven "compost" typt, vind je snel een lange lijst met heel veel informatie. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bully043 Geplaatst: 31 januari 2014 Auteur Geplaatst: 31 januari 2014 Nog een vraagje, ik kom het woord Mulchen vaker tegen hier maar wat is dit Quote
Bit Geplaatst: 31 januari 2014 Geplaatst: 31 januari 2014 Mulchen is de grond toedekken met een laag van iets. Kan van alles zijn. Vaak met een doel. Bijvoorbeeld tegengaan onkruidgroei, vasthouden vocht, verbeteren structuur van de teeltlaag , toevoegen organische materialen aan de bodem , verhogen kwaliteit bodemleven. Dat zijn ze wel dacht ik. Het met zeil toedekken van de grond heet dan géén mulchen overigens,( Dat is de grond afsluiten ) Maar dat is een geheel eigen topic, en daar zijn al tig topics over. Zie de zoekfunctie hierboven : Mulchen. Compost wordt er ook wel vaak voor gebruikt ja. Quote
Matteo Geplaatst: 31 januari 2014 Geplaatst: 31 januari 2014 Veel vragen over je compost kan je vinden in het e-book 101 Compostvragen van Ivo Pauwels. Dit kan je hier vinden: http://books.google.be/books?id=gUJz5M8D2bAC&printsec=frontcover&dq=101+compostvragen&hl=nl&sa=X&ei=R1nrUpqiGOnn7AayjoDYDw&ved=0CDAQ6AEwAA#v=onepage&q=101%20compostvragen&f=false Quote http://www.flickr.com/photos/8r1ght
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.