Geplaatst: 10 maart 201411 j Ik heb wel eens een zak vermiculiet bij een aannemer gehaald. Maar de samenstelling is (mogelijk) niet hetzelfde als wat in de landbouw gebruikt wordt. 100% zekerheid had ik niet, maar na enig onderzoek op internet bij de fabrikant van dat bouw-vermiculiet was ik er toch niet gerust op vanwege dat er diverse toevoegingen en fabricage-technieken inzaten die specifiek voor bouwtoepassingen zijn en die ik niet zonder meer in mijn tuin wil strooien. Ik heb die zak toen teruggebracht. Op vermiculiet die door tuinders gebruikt wordt, staat ook expliciet vermeld dat deze speciaal voor deze toepassing is vervaardigd! Ik ruil mijn "inzichten" graag in voor die van iemand die hierin echt deskundig is. Maar misschien is toch enige voorzichtigheid geboden! Mmm... vermiculiet is een mineraal (natuurlijk rotsmateriaal zeg maar) en geen chemisch samengesteld product.Vermiculiet ondergaat een behandeling in de fabriek, maar die bestaat er uit het spul te verwarmen tot 900°C. Hierdoor gaat het materiaal uitzetten en vele microscopische luchtkanaaltjes maken (waar later het vocht wordt vast gehouden). Op verschillende websites vind je filmpjes over dit verhittingsproces en het is vaak vergeleken met het maken van popcorn.Het materiaal zelf is volledig inert, zou dus niet weten welk verschil er is tussen bouw- en agro-vermiculiet, behalve dan slimme handelaren die er meer geld voor vragen...
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.