Salamandertje Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Ik zou geen bemeste tuinaarde gebruiken. Dat is veel te arm juist voor aardbeien. Als het goed gewortelde planten zijn als deze kunnen ze wel wat hebben hoor. De tuinaarde is echt meer voor borders enzo. Voor potten gebruik je potgrond. Dat is wat fijner van structuur en ook wat beter bemest over het algemeen. Quote Bzzzz...
Thamar Geplaatst: 21 maart 2014 Geplaatst: 21 maart 2014 Ik heb op meerdere plaatsen gelezen dat ze de eerste 4 weken geen voeding mogen i.v.m. verbranden van de wortels. Zelf heb ik ze in een mengsel van turfstrooisel en cocopeat (action blokken) geplant. Groetjes Kelly Quote
Gemma Geplaatst: 21 maart 2014 Geplaatst: 21 maart 2014 Ik heb destijds een deel meteen in de grond ( zeer rijkelijk bemeste grond met oude stalmest en compost )gezet en de rest opgepot in p9 potjes met potgrond ( florentus ).Beide doen het super.Bemerk ook geen verschil tussen beide.Heb dus totaal geen hinder ondervonden van bemesten. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
weknow Geplaatst: 21 maart 2014 Geplaatst: 21 maart 2014 Gemma schreef: destijds een deel meteen in de grond ( zeer rijkelijk bemeste grond met oude stalmest en compost ) Naar aanleiding van de vraag van Kelly (Ik heb op meerdere plaatsen gelezen dat ze de eerste 4 weken geen voeding mogen i.v.m. verbranden van de wortels.) even wat verduidelijking. Compost en zeer goed verteerde (oude, pakweg minstens een jaar gerotte) stalmest wordt niet als mest beschouwd. Daarmee kan geen verbranding optreden en de voedingsstoffen zijn gebonden en worden zeer langzaam en geleidelijk afgegeven. Ook gedroogde koemestkorrels kun je veilig gebruiken. Normaal gesproken is mest verse stalmest of kunstmest. Aardbeien zijn erg gevoelig voor de hoge dosis aan zouten die in verse mest en ook over het algemeen in kunstmest zitten en zich in de bodem kunnen ophopen. Niet alleen de eerste 4 weken. Bovendien is er vaak het misverstand dat "voeding" vooral stikstof is. (De N in NPK) Door stikstof maken planten veel blad en groeien ze snel. Het jaagt ze aan, maar dat gaat ten koste van stevigheid, wortelvorming, vruchtvorming, smaak en bewaarbaarheid. Bovendien worden de planten zwak en vatbaar voor belagers. Door te veel bemesten groeien planten dus "over hun toeren". Aardbeien die erg veel stikstof krijgen, maken veel - slap - blad en bloeien weinig. Het voordeel van compost en verteerde dierlijke mest (eigenlijk ook compost) is dat de (aardbeien)planten er uit kunnen halen wat ze nodig hebben omdat er een compleet pakket aan voedingstoffen inzit. Bovendien zorgt het organische materiaal voor bodemleven en luchtige vochtigheid, waar aardbeienplanten zeker erg van houden. Wat Gemma doet met compost en verteerde stalmest is dus prima.Wat Kelly zegt klopt ook.....ik zou het alleen niet tot de eerste 4 weken beperken. Bij kweek in potten en bakken hebben aardbeienplanten maar een klein volume grond ter beschikking. Het risico van verbranding en verzouting is daar nog veel groter dan in de volle grond. Vandaar dat bijvoeding nodig is. Liefhebbers gebruiken dan speciale aardbeien(kunst)mest die vrij is van schadelijke zouten, relatief minder stikstof (N) bevat, gemiddeld fosfor (P) en rijkelijk veel Kalium (K) voor gedrongen, stevige en rijkbloeiende aardbeiplanten. Bovendien zit er wat Magnesium in, die helpt om het blad langer mooi groen te houden. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.