Geplaatst: 10 mei 201411 j Dit is al mijn derde topic, mijn excuses hiervoor, maar zo blijft het ook overzichtelijk voor mensen die in de toekomst naar deze onderwerpen op zoek gaan. Het is mijn eerste zaaijaar, dus vragen, vragen, vragen! Met betrekking tot IJsheiligen (15/5): ik weet dat dit de (vage) grens is voor nachtvorst buiten. Ik zit binnen momenteel met enkele kruidenpotten die ik dolgraag naar buiten zou verplaatsen. Ze zijn binnen gezaaid, gekiemd, en gegroeid. Het gaat om dille, rucola, bieslook en kaneelbasilicum. Mijn vragen: - Kan ik die potjes, eens IJsheiligen voorbij is, onmiddellijk buiten zetten? Of moet ik ze eerst laten wennen door ze een paar uur per dag buiten te laten staan? Dit zou een heel werk zijn, gezien het aantal potjes. Ik heb geen tuin of kassen, enkel een stenen terras. - Kan ik nieuwe plantjes, eens IJsheiligen voorbij is, rechtstreeks buiten zaaien in een grote pot (dus zonder ze daarna te verplaatsen)? Ook dit heeft dus betrekking of dille, basilicum en rucola. Van basilicum heb ik uit ervaring al geleerd dat ik hem ten alle tijde best binnen laat staan, wegens een vrij felle, rechtstreekse zon, vrij veel wind, en hoge kans op schimmels of luizen. Maar ik zou toch nog eens willen proberen mijn nieuwe plantjes buiten te plaatsen.
Geplaatst: 10 mei 201411 j Even laten wennen is vaak wel het beste wat je kan doen maar, ik zet het ook wel eens gelijk in de tuin.Zijn de planten al wat steviger dan durf ik het wel aan om ze gelijk naar buiten te zetten. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 11 mei 201411 j nou, met deze wind en regen zou ik ze voorzichtig laten wennenmisschien eerst een cloche erover en/of een 3 stokjes wigwam om te steunen
Geplaatst: 11 mei 201411 j Die snijdende wind vind ik momenteel het vervelendste voor de planten. Normaal gesproken worden planten hard van het heen en weer waaien, maar zet je bv. je courgette of pompoen in 1x buiten, dan kan het gebeuren dat de wind je bladeren een voor een eraf schuurt. Ik heb er een bodemloze emmer om gezet.Maar verder vind ik dit grijze weer persoonlijk perfect om zostraks alles in 1x buiten te zetten, zonder teveel afharden. Dan kunnen de planten buiten van koel naar warm gaan (er van uitgaand dat het straks weer mooi weer zal worden). De felle zon vind ik ook een grotere vijand dan een koele temperatuur. Dus zodra die harde wind straks afneemt, ga ik alles er uitgooien, ongeacht de temperatuur. Een paprikaplant en peperplant voor de test, doen het ook uitstekend buiten, maar die stonden er al vóór de wind en regen. [ik doe voor de schijn ook aan afharden: ik zet sommige planten op balkon, en daar blijven ze dan staan. Blijven ze ok, dan gaan ze de volle grond in. Dat is dus niet echt afharden, maar voor de leeuwen werpen ] http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 11 mei 201411 j Bij mij iets dergelijks. Op zich kun je een sombere periode in het weer goed gebruiken om de planten buiten te zetten. Ze kunnen dan goed wennen aan het licht en meer wind.Zelf zou ik ze nu niet gelijk naar buiten halen, het waait gewoon te hard ( of daarin beschermen , zoals Jasmin al zei ).De kou is minder erg. Dat is onze gevoelstemperatuur dat we het guur vinden. De nachten zijn nu rond de 10 garden; dat is niks koud op zich. Beetje beschut wegzetten, is het uit de wind in het volle licht al gauw ook overdag 15+. Voor heel veel mensen zijn deze weken de echte tuttelweken. Naar binnen, naar buiten, stokjes erbij, daar weghalen, uit de wind, uit de felle zon. Hup naar binnen want we krijgen een stortbui hagel whatever.Je moet dat maar willen en kunnen.Mijn dingen in de kas, gaan in de loop van de week naar buiten denk ik, aantal dagen rustiger en wat mooier weer. Daarna zien ze zich maar te redden hoor. Niet ? dan maar niet.Een aantal zaken zijn al helemaal kapotgewaaid trouwens, die al buiten stonden. Afharden is naast "aan de temperatuur wennen" ook vooral aan het licht wennen. Ze moeten aan het eind van de week een volle dag zon kunnen hebben. De meeste planten kunnen dat aan in een paar dagen. Ik zet ze dan eerst een dag uit de zon buiten. De dag er op een dag met een paar uurtjes zon, en de dag daarna nog meer. Zoiets. Ongeveer hoor.Grootbladige ( vaak ook dunbladige ) planten hebben daar echt wat méér aandacht nodig. ( pompoenen, dat soort dingen )Bij zonschade / lichtschade groeien die planten daar trouwens goed overheen hoor, meestal. Tenzij de schok zó hevig is, dat de plant in 1 dag gewoon dood is.Ja; een heel gedoe.
Geplaatst: 11 mei 201411 j Interessant Bit, dat je schrijft dat de planten vooral aan het licht buiten moeten wennen, en niet zozeer aan de temperatuur! Ik hield altijd meer rekening met de temperatuur... Overigens had rucola al lang buiten gezaaid kunnen worden hoor, het staat hier ook al even en is mooi opgekomen. Hoe winterhard het precies is weet ik niet, maar serieuze vorst hebben we hier niet gehad. Een klein beetje kunnen ze meen ik wel hebben.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.