jaapwerk Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 grond. Ik heb mijn volieres afgebroken, 7 meter bij 3 ,60 meter en hier van een moestuin gemaakt. mijn vraag is deze, wat moet ik allemaal nog aan vullen om de grond vruchtbaar te krijgen Noot: in deze voliere hebben en 13 jaar allerlij vogels gevlogen, ook heb ik er n paar jaar kippen in ge had, voor 2 jaar terug nog compost ingestrooit. Nog een vraagje hoe kan ik mooie sterke planten kweken in mijn kas , het zijn nu van die spilige plantjes zo dun als een naald Quote
Drentenier Geplaatst: 10 juni 2014 Geplaatst: 10 juni 2014 Moestuin:Dit hangt van de grondsoort af, en van de hoeveelheid meststoffen die er nu nog in de bodem zitten. Als het een zanderige bodem is heb je de compost o.a. nodig om vocht en voeding vast te kunnen houden, in zwaardere grond meer om deze te verluchtigen. De grond verbeteren met compost is dus in principe altijd goed. Wat bemesting betreft is het een ander verhaal. Het zou kunnen dat er in de bodem nu nog een grote voorraad stikstof zit van de vogelmest, die vanaf nu zal uitspoelen/worden opgenomen door planten. Lastig te zeggen hoe lang dat duurt. Wellicht de teelt beginnen met planten die van stikstof houden (kolen bv)? Als die als een speer gaan weet je dat je in het begin in ieder geval niet hoeft bij te mesten met stikstof. Kas:Iele plantjes betekent meestal: te weinig licht bij te hoge temperatuur. Meestal is de oplossing: temperatuur omlaag. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 11 juni 2014 Geplaatst: 11 juni 2014 (aangepast) Bij aanleg kan het nooit kwaad een goede lading compost toe te voegen. Zand of klei maakt dan niet zo heel veel uit. Ik heb bij aanleg bij mij thuis (na grasland) één kruiwagen compost per vierkante meter onder mijn bedden gedaan. Aangevuld met lavameel (250 gr per m²). Dat brengt weer wat sporenelementen in de grond. Goed onder elkaar mengen. Ik gebruik altijd organische meststof van DCM (die organische NPK + Mg voor Groenten). Die gebruik ik naargelang hetgeen dat ik ga kweken op een bepaalde plek. 11 juni 2014 aangepast door Gast Quote
Riverdale27 Geplaatst: 11 juni 2014 Geplaatst: 11 juni 2014 Kas:Iele plantjes betekent meestal: te weinig licht bij te hoge temperatuur. Meestal is de oplossing: temperatuur omlaag. Meer licht werkt anders ook goed Raar dat ze in de kas al te weinig licht hadden. Normaal heb je daar net massa's licht. Maar inderdaad, als ze al veel licht hebben is een lagere temperatuur de enige oplossing. Luchten dus, die kas! Quote
jaapwerk Geplaatst: 3 februari 2015 Auteur Geplaatst: 3 februari 2015 bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag over bodem verijking. Ik heb het afgelopen seizoen heel goede vruchten geoogst. Wat achter bleef in de groei was de andijvie, en de boontjes de rest deed het goed of redelijk goed. Nu heb ik ongeveer 80 kg koffie prut verzameld en gedroogd, mijn vraag is, is hier door toevoeging van iets anders, of toevoeging goede zaai en stek grond van te maken? Quote
weknow Geplaatst: 3 februari 2015 Geplaatst: 3 februari 2015 Wat is een goede grond/bodem voor groenten/planten? Daar zitten heel wat kanten aan en is/wordt ook nog heel verschillend over gedacht. Als ik de nieuwste kennis hierover probeer samen te vatten voor een moestuin en alle soorten planten met hun verschillende behoeften even op een hoop gooi, dan is een goede bodem:1. Vol zeer gevarieerd bodemleven.2. gevoed en gevormd met een hoog percentage organische (afgebroken) stoffen.3. bevat een breed (compleet) scala aan mineralen op een vrij evenwichtige manier.4 Is luchtig en heeft tegelijk een goede waterhuishoudeng (houdt veel vocht vast, zonder kletsnat te worden of dicht te slaan). Dit is de kern van een gezonde tuin, waarin planten in principe alles hebben om gezond en goed te groeien.Valt het je op, dat ik niets zeg over mest? En niets over zuurgraad e.d. Omdat het bijkomstig is en in de 4 voorwaarden die ik beschreef er grotendeels vanzelf in zal worden voorzien. Grondsoort speelt zeker ook een rol, maar om deze goede te laten vormen, is op alle grondsoorten de benadering niet heel anders. Deze goede basis heb je niet in een keer. Die bouw je geleidelijk op. Dan zie je trouwens al heel snel behoorlijk resultaat. Compost of goed verteerde mest (van planten of van planten-etende dieren) aanbrengen in behoorlijke, maar niet extreme hoeveelheden, is de beste en meest effectieve manier om hier aan te werken. Andere aspecten in een later stadium fine-tunen kan helpen om de puntjes helemaal op de "i" te zetten. Over hoe je grond nu precies is kun je vrij exacte informatie krijgen door een grondtest te laten doen op organisch stof gehalte en aanwezigheid van allerlei mineralen. Dat is vrij duur en goed interpreteren is een kunst op zich. In de praktijk is je tuin en bodem leren kennen een manier, waaruit je veel kunt afleiden. Je beschrijft nu dat je planten erg ielig zijn. Dat zou wel eens een aanwijzing kunnen zijn over dat er nogal wat fosfor en stikstof door de vogels is achtergelaten (vogelmest is daar nogal rijk aan. Ik kan er naast zitten, want dat is maar een gegeven.....maar als mijn vermoeden klopt, zou ik je adviseren om op de plaats van die ren komend jaar gewassen te zetten die veel stikstof lusten: Koolsoorten, aardappelen...misschien prei of pompoenen/courgettes. Dan in het najaar een laagje compost aanbrengen (3 a 4 cm.) en het jaar erop gewassen die houden van wat minder goed gevoede grond: bieten, uien, knolselderij e.d. Op grond van je ervaringen en resultaten daarmee krijg je al heel wat meer kennis over dat stukje grond. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
weknow Geplaatst: 3 februari 2015 Geplaatst: 3 februari 2015 Nu heb ik ongeveer 80 kg koffie prut verzameld en gedroogd, mijn vraag is, is hier door toevoeging van iets anders, of toevoeging goede zaai en stek grond van te maken? Zou ik niet doen. Mee composteren is het beste of evt. als kalium-rijke mest gebruiken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.