Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bonenplantjes zien er niet goed uit


Aanbevolen berichten

Zien er beroerd uit ja.

Ergens ligt de oorzaak en dan heb je eigelijk

Logischerwijs een paar mogelijkheden.

-De grond. Wat heb je gebruikt in die bak ?

-Bemest ? Heb je mest gegeven ? ( moet je niet doen bij bonen )

-Water. Alleen bij echt grote droogte water geven. Ga ik er wél even vanuit dat de bak waar je planten in staan diep genoeg is )

-Zon. Ze staan lekker zonnig ? ( 6+ uur volle zon op een dag )

 

Te nat ? Op de wind ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de ganse dag zon op het terras dus zon krijgen ze heel veel, ik moet wel zeggen dat we de laatste dagen heel veel regen hebben gehad.

kwa grond heb ik zoals in al mijn potten potgrond voor groenten, ik heb nog nooit bijgemest.

Hopelijk met het zonnig weer opkomst zal alles misschien terug beter worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het water in die potten goed weg? Bonen verdrinken anders, als wortels geen lucht krijgen. Houd de grond heel licht vochtig. Niet kurkdroog en niet kletsnat!

 

Verder is de kans groot dat de "oude" potgrond niet alleen helemaal opgebruikt is van voedsel bij vorige teelten. Maar bovendien ook nog helemaal uitgespoeld. Daar zit dan niets meer in misschien om van te groeien. Het advies om niet te mesten bij bonen geldt voor verse stalmest of snelwerkende kunstmest en dan vooral voor de vele stikstof (N) die daar in zit. Bonen hebben wel voeding nodig! Niet veel stikstof (die maken ze deels ook zelf aan in de wortels), maar wel wat daarvan . Maar zeker willen ze wel kalium, fosfor en allerlei sporenelementen vinden in hun grondje.

 

Je kunt 3 dingen doen dan:

1. Als je compost hebt: leg er een laag bovenop.

2. Mag eventueel ook nieuwe potgrond zijn, daarmee kunnen de planten enkele weken vooruit. Vervang war dat kan de oude potgrond door wat nieuwe.

3. Geef per plant een half handje gedroogde koemestkorrels (dat is niet echt mesten: werkt heel geleidelijk en zacht)

Combinatie van deze dingen mag ook. Maar wel met mate!! Overdrijf het niet!

 

Op de onderste foto zie ik een hoopvol groen groeipuntje. Ik hoop dat er zo snel wat blad bijkomt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...