Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi - ik ben een beetje aan het plannen voor het voorjaar.

Dit jaar hadden we een hoop potjes in de living voor het raam met telkens huishoudfolie per potje, en hebben die later in ons folieserretje gezet als de plantjes groot genoeg waren. Nu, dat zou ik willen vermijden want zo een hoop potjes in huis vind ik niet handig, en het was eigenlijk ook te donker voor de plantjes na een tijdje.

Zo ben ik dus aan het kijken naar een propagator in huis, maar dat geeft nog steeds het probleem dat je moet uitplanten in de serre - waar het in het voorjaar kan vriezen en dus loop je het risico op schade.

De nieuwe serre (hopelijk geplaatst deze week) zou een zaaibak hebben. Ik ben dus aan het denken of het niet beter zou zijn een grondverwarmingskabel daarin te leggen en zo wat voorsprong te nemen in de lente. En met de warme grond is er toch iets minder kans op vorstschade en kan ik de plantjes rustiger laten groter worden? (ik kan een kleine miniserre op de zaaibak ook maken)

enige opmerkingen of ideeën hier rond ?

Patrick

Geplaatst: (aangepast)

ik denk dat je grondkabel:

- de temperatuur niet goed kan regelen

- niet voldoende is bij een flinke voorjaarsnachtvorst, alleen bij een graadje of 1-2 onder nul

- best wel veel energie kost/verspilt

binnen zaaien op de optimale temperatuur, verspenen en afharden heeft hier altijd prima gewerkt; in noodgevallen van flinke nachtvorst proberen we het met een paar kaarsen en anders...uithuilen en opnieuw beginnen

aangepast door Gast
Geplaatst:

ik had begin dit jaar ook een staander met TL lamp gemaakt en dit in een kleine koude kas binnen in de living gezet. Echter tot mijn verbazing werd het niet warmer in die kas.

Ik heb dat andere topic eens doorlezen, en vind het allemaal wel slim gezien, echter ik vind nergens iets terug van echte bodemverwarming?

Een TL lamp geeft nu toch niet zoveel warmte? Hoe krijg je de bodem aan die 25C ?

Stel ik zet zo een kast met lichten in de berging, daar is het echt niet zo warm hoor.

Bodemverwarming kan je toch ook regelen met een thermostaat?

P.

Geplaatst:

@Perk. Ik gebruik daarvoor een warmtemat. Of als je groter wil werken kun je ook kabeltjes nemen ja.

De warmtemat ( kost niet veel, zoek maar eens op google voor leveranciers ) zet ik alleen in het begin aan, bij zaden die inderdaad op 25 graden willen kiemen ( tomaten enzo ). Die warmte mat gaat al na een dag of wat uit. Eenmaal ontkiemd zijn er niet veel zaailingen die blijvend 25 graden willen hoor. Dan is een veel lagere temperatuur eigenlijk beter. Koele kamertemperatuur is voor de eerste tijd echt voldoende. En inderdaad: de lampen geven ook warmte, vooral omdat de lampen zo dicht er op moeten zitten.

Mijn propagator staat in een ruimte van rond de 10 gr in januari.

Denk dat in een koude kas buiten het gewoon te koud wordt. stroomverlies valt wel mee. Is dacht ik maar 20W ofzo toch ? Maar een wat warme bodem wil nog niet zeggen dat op 3 cm van de bodem het niet kan vriezen.

Overigens. Ook rond dit thema zijn tal van topics. Nu wat verder weggezakt, omdat die topics meestal weer opduiken rond zaaitijd in het vroege voorjaar.

Probeer eens de zoekfunctie rechtsboven met de woorden: propagator. En anders : warmtemat of bodemverwarming.

Geplaatst:

bedankt, ik had 'warmtemat' nog niet geprobeerd in de zoek, veel bijgeleerd nu.

ik wou het te moeilijk maken, zo een opstelling met TL lampen is veel makkelijker. Ik heb ook nog een oud aquarium dus ik vind er wel iets op.

P.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...