Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Compost


Pieter16

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Ik heb een vraag over compost maken. Ondanks dat ik me al veel ingelezen heb weet ik het nog niet zo zeker. Wij hebben nu een kunststoffen bak en ik ben begonnen met een laagje takjes en daar ligt nu vooral keukenafval op zoals aaardappel en andere dingen. Nu vroeg ik me af, is het ook mogelijk om er nu een laag gras of stro op te gooien of hebben jullie nog andere tips?

 

Mvg Sven

Regenwormen graven gangen, en veel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is prima Sven, bij compostmaken is de truuk om zoveel mogelijk laagjes met verschillende materialen, niet een dikke plakaat gras of karton, dat gaat stinken en plakken. Probeer zoveel mogelijk te verzamelen en breng het dan 1 keer in lagen op. Zorg dat je bak contact maakt met de grond zodat er wormen en andere beestjes in kunnen komen. Kijk ook eens op youtube en de site van de compostmeester.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laagjes is een manier om te variëren. Daar gaat het uiteindelijk om. Om de paar maanden alles omwerken, bevordert het proces. Dan worden de laagjes vanzelf ook door elkaar gehusseld.

 

Je voorgestelde manier, Pieter, is prima. Over enkele maanden komt er vanzelf meer composteerbaar spul uit je tuin. Als je je bak echt niet vol zou krijgen, zou je ze in 2 helften kunnen verdelen. Een verzamelhelft in laagjes...en de andere helft om compost te laten rijpen. Als die klaar is, schep je de verzamelhelft om naar de andere kant, om verder te composteren enz. Het is erg handig om 2 of 3 bakken/hopen,vaten bij elkaar te hebben ook voor het omscheppen, dat veel helpt.

 

Er zijn heel veel informatieve topics over compost maken op dit forum. Vul eens "compost maken" in rechtsboven in het zoekvakje

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...