Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mulchen met strokorrels


Juangi

Aanbevolen berichten

Ik heb afgelopen jaar gemulcht met bodembedekking uit mijn konijnenkooi, een mix van houtkorrels, hennep en een klein beetje zaagsel. Mijn ervaring is dat het vrij snel een dikke compacte laag word. Ik ben er niet heel happig op... Wat me wel opviel is dat mijn boerenkool (waar ik het heb gedaan) een stuk hoger was als (dezelfde plantjes) van mijn buurvrouw. Zal wel de combinatie zijn van betere vochthuishouding en het restant voedingsstoffen (mest) wat er in zit. Er zaten trouwens het hele seizoen wél aardig wat wormen in! Dus die zullen er wel gek op zijn geweest. Ik ben van plan om het restant uit te harken over het stuk waar het nu ligt zodat het komend jaar mooi weg kan verteren.

 

Waar ik wél positieve ervaring mee heb is het uitstrooien in dunne lagen over je bodem. Ik heb dat gedaan bij enkele bedden waarmee ik klaar was. Dun overheen gestrooid en er doorheen geharkt. De bodem wordt er flink luchtiger van! Momenteel gebruik ik ook strokorrels in mijn konijnenkooi, omdat die "beter" verteren als houtkorrels. Heb daar nog geen ervaring mee, maar heb het idee dat het grover uit elkaar valt als het vochtig wordt. Ik ben er wel al mee aan het composteren, voornamelijk met de vieze, natte plekken uit de kooi omdat het anders te veel wordt voor de compostbak.

 

Direct met alleen strokorrels mulchen lijkt mij te veel vocht onttrekken van de bodem. En het is natuurlijk best fijn spul als het nat word...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam jouw bericht en verhaal tegen in het mulchtopic!

 

Goed om te horen, niet zo happig op dus. Het leek mij ideaal omdat het zo fijn uit elkaar valt en water zou vast houden. Zag dat er speciale strokorrels zijn als tuinmulch!

 

Als je meer ervaring hebt met het gebruik van de strokorrels die je nu gebruikt, wil je dan een berichtje in het mulchtopic zetten? Ben erg benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn te koop bij o.a. Welkoop. Ze heten Kattenbakkorrels Bio (bij de kattenbakvulling) of strokorrels (bij de bodembedekking voor knaagdieren). Je kan ook 60 liter zakken bestellen. Het verschil? Min of meer het zelfde. Alleen houtkorrel word écht gruis en strokorrel lijkt wat meer structuur te houden als het uit elkaar valt... Voor composteren blijkt strokorrel beter te zijn als houtkorrel...

 

In mijn compostbak verteren de korrels niet als ze niet goed nat zijn, ze blijven simpelweg gewoon een korrel... In de bodem duurt het ook een behoorlijke tijd voordat de korrels uit elkaar zijn gevallen... Dus je komt het wel een lange tijd tegen. Ik denk dat er weinig verschil zal zijn tussen strokorrels of houtkorrels als mulchlaag. Naar mijn idee moet de laag luchtig blijven omdat je wilt dat het composteert. Ik denk dat er weinig verschil in zal zijn tussen beide korrels en hoe het resultaat zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

korrels vanuit de kattenbak composteer ik niet ivm mogelijke ziekteverwekkers. ontlasting van vleeseters wordt afgeraden te composteren, als GFT mag dan weer wel.

 

als ik bij de welkoop ben zal ik eens kijken of het qua prijs aantrekkelijk genoeg is om te proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8.95 voor een zak van 20 liter, iets van 17-18 euro voor een zak van 60 liter. Net wat duurder als houtkorrels.

Dat van die vleeseters weet ik... Aangezien mijn konijn geen vlees eet (we hebben hem serieus wel eens een plakje voor z'n neus gehouden om te zien wat hij zou doen, helemaal niks dus...) kan ik de gehele bodembedekking gebruiken voor compost/bodemverbetering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Wij hebben strokorrels als mulch gebruikt op een paar plaatsen tussen beplantingen van de gemeente. Het moet een dunne laag zijn (volgens de uitleg van de producent), wat niet echt evident is, als de grond niet perfect verkruimeld is en vlak geëffend , krijg je gegarandeerd bij zo'n dunne laag wat grond die zichtbaar wordt (kleine kluiten), die op termijn dan weer een perfecte kweekbodem zijn voor onkruid.En als je dikker gaat strooien , wordt het een dure aangelegenheid.

Komt daarbij dat het gevaar voor brand bestaat tijdens droge periodes (sigaret door voorbijganger gegooid).

 

Dus voor gemeentebeplantingen = niet echt geschikt;

 

Voor particuliere tuin = ik heb een tiental m² als proef ingericht (pas), en ben benieuwd naar het resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm, ik begrijp het korrelgedoe niet helemaal, waarom niet gewoon stro gebruiken om de boel mooi af te dekken en tegelijk te mulchen. We doen al jaren niet anders. In de herfst gaat de compost op de tuin, wordt er door gewerkt en vervolgens trekken we een paar pakken stro los en leggen een mooie deken over de tuin. Als je in het voorjaar, zeg maar tuinbonen wilt zaaien, hark je het stro aan de kant, zaait de bonen, wacht tot ze een centimeter of vijf hoog zijn en dek het hele bed weer af met stro. Altijd schone grond en de wurmpjes zijn je dankbaar. En wij de wurmpjes uiteraard....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...