Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pruimen vallen te vroeg af.


aalterse-willy

Aanbevolen berichten

Mijn buur heeft twee pruimenbomen staan, de soort weet hij niet meer maar het zouden grote blauwe pruimen moeten zijn.

Nu heeft hij elk jaar hetzelfde probleem en dat is dat de pruimen veel te vroeg af vallen, van als ze halve grootte zijn.

De grond is bij hem even slecht als bij mij maar hij bemest die pruimelaars niet, nooit.

Zou dit de reden kunnen zijn? Ik heb hem de raad gegeven om eens veel koemestkorrels in te werken rond zijn boompjes temeer daar hij blijkbaar ook niet bemest heeft bij het planten.

Dit kwam er zo uit terwijl we gezellig van ons pintje genoten.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan verschillende oorzaken hebben.

 

- Kaliumgebrek; de plant heeft te weinig voeding om (al) zijn vruchten aan te houden. In koemestkorrel zit kalium, maar ook veel stikstof. Die laatste zorgt voor lengtegroei en je wilt graag een compacte boom met veel kortlootjes (vruchthout)

 

- Slechte bestuiving; Staat er een bestuivende (andere) pruim in de buurt? Misschien is de boom niet in staat zichzelf te bestuiven. Hij aboteerd zelf zijn niet levensvatbare nakomelingen.

 

- Een insect, denk aan pruimenmot.

 

- Watergebrek; de plant zet overvloedig vrucht vanwege stres factoren maar heeft te weinig bodemwater tot zijn beschikking om zijn vruchten (kost veel energie) op te pompen.

 

- De boom is oud en slecht. Het model is verwilderd, pruimen blijven klein en vallen vroegtijdig af omdat de plant last heeft van kanker, gomziekte, loodglans, insecten, stresfactoren.

 

Kan van alles zijn dus,....

Link naar reactie
Delen op andere sites

het kan inderdaad aan heel veel dingen liggen. de bestuiving lijkt mij wel ok, ze vallen af als ze halve groot zijn. onvolledig bestoven vruchtjes vallen heel klein af.

in welke maand gebeurd het? de meeste vruchtbomen hebben in juni een rui periode, waarin slechte vruchten nz worden af gestoten.

te veel pruimen aan de boom in combinatie met onvoldoende bemesting?

vallen ze allemaal af?

flink bemesten en tijdig dunnen kan evt helpen. en dunnen is echt dunnen en in mei. hoe eerder hoe beter. en zoals menno al zei: hoe is de vocht voorziening in het groei seizoen.

 

groet van wim

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

die pruimelaars hebben, voor zover ik het versta, nog nooit bemesting gekregen nadat ze geplant werden en gezien de bar slechte grond hier zal dat het probleem wel zijn.

Deze week nog ga ik stalmest halen en dan voer ik er een paar kruiwagens naartoe, dat gemengd met evenveel compost moet het dan maar doen denk ik zo, kan ook mis zijn maar het zal zeker beter zijn dan niets doen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik nu gedaan heb; eerst wat blauwe korrel licht ingewerkt onder de boompjes, dan bij elk van hen een halve kruiwagen stalmest van een jaar oud met daar bovenop nog een halve kruiwagen compost van de gemeente.

Ik dacht zo, de cipressen die hij veel te groot heeft laten worden en waarvan de wortels meters ver zitten, nemen het meeste voedsel op.

Nu hebben de pruimelaars dus direct na het uitlopen die blauwe korrel ter beschikking, later komt dan de half verteerde stalmest er bij en dan nog de compost.

Ondertussen ook nog wat bijmesten met netelgier of zo.

Nu zaagt hij ook een deel van die cipressen om, die gaan dus geen voedsel meer stelen.

De boomspiegel gaat hij ook vergroten, zeker tot een m² per boom, nu is het maar een goede halve m².

Enne, mogelijks krijg ik dit jaar enkele pruimen van zijn eigen kweek!

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...